Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Autisme og søvn

Anbefalte innlegg

Som de fleste kanskje vet er det ganske vanlig blandt folk på spekteret å slite med søvn i en eller annen grad. Noe av det vanligste virker det som at er problemer med å sovne inn og holde seg sovende gjennom natten.

Jeg har en annerledes type søvnproblem, altså jeg sliter med å falle til ro og sovne. Men når jeg først sovner kan jeg sove gjennom atombomber og 3. Verdenskrig, vi snakker 10-16 timer søvn lett uten oppvåkning. Dette gjør det vanskelig å våkne til aktiviteter nav ønsker jeg skal delta på og også di mer gøyale fritids aktiviteter jeg gjerne vil være med på. Det er hvertfall 2 andre i min familie som har samme søvnproblematikk (uten ASF diagnoser) så mulig det kan være arvelig el. Lign.

Så spørsmålet er;  er det noen her som kjenner seg igjen og har noen forslag til hva det kanskje kan være? Jeg synes jo det er kjipt å kaste bort 50% eller mer av livet mitt på å sove når det er så mye annet jeg heller ville gjort og jeg føler meg veldig sjeldent uthvilt. (Ja du kan foreslå å bare sove mindre men det hjelper ikke, jeg har testet) Alle svar tas i mot med takk 👌🏼

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet om flere som sliter med det samme, inkludert meg selv. Er du diagnostisert autist, eller selvdiagnostisert? Syns dette var en rar kobling. Mange kan slite med å sovne, og mange kan slite med å komme seg opp, men man er ikke autist av den grunn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...