Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som har bestemt dere for å ikke ta vaksine?

Gjest e2fa3...932

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Snikpellik said:

Mista deg for lengst her. Spike-proteinet fra mRNA-vaksinene er ikke det samme spike-proteinet som i viruset. Jeg trenger ikke kilde, du spurte om kilde. Dette er så basic at jeg ikke føler jeg trenger å gi noen kilde på det, som svart over.

Hvorfor er det "basic"? Hvor har du det fra? Poenget med vaksinen er jo nettopp at kroppen skal kjenne igjen dette proteinet, og de har så vidt meg bekjent tatt koden for dette proteinet fra viruset og ikke laget noe helt annet (som ikke ville fungert).

• Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Aiven said:

Artig hvordan korsfarerne for "den rene, fulle sannhet" ofte har så lavt kunnskapsnivå

Spesielt når det er hans egen påstand...

Først komme med en påstand uten kilde og så "misforstå" sitt eget utsagn til å bety at vaksinen = selve viruset. Eventuelt er det ikke en misforståelse med vilje, som godt kan være siden vedkommende snakker om "cryotoxic" i samme slengen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det "basic"? Hvor har du det fra? Poenget med vaksinen er jo nettopp at kroppen skal kjenne igjen dette proteinet, og de har så vidt meg bekjent tatt koden for dette proteinet fra viruset og ikke laget noe helt annet (som ikke ville fungert).

Fordi ingen deler av viruset er fysisk i mRNA-vaksinene. Altså er det ikke det samme spike-proteinet heller. Dette er en påstand som fremmes av ulike anti-vaxxere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Fordi ingen deler av viruset er fysisk i mRNA-vaksinene. Altså er det ikke det samme spike-proteinet heller. Dette er en påstand som fremmes av ulike anti-vaxxere. 

🙄

Vet du hvordan dette fungerer i det hele tatt? Vet du hvordan mRNA fungerer? Vet du at SARS-CoV-2 også er RNA? Både virus og vaksine inneholder instruksjoner til cellene i kroppen om å lage noe de egentlig ikke skal.

Er proteinet som de får beskjed om å lage av mRNA-vaksinene det samme som patogenet har? Skal vi virkelig ha det på dette nivået?

Hva tror du er i vaksinene?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (14 minutter siden):

Spesielt når det er hans egen påstand...

Først komme med en påstand uten kilde og så "misforstå" sitt eget utsagn til å bety at vaksinen = selve viruset. Eventuelt er det ikke en misforståelse med vilje, som godt kan være siden vedkommende snakker om "cryotoxic" i samme slengen.

De har drevet på slik i det meste av denne tråden. De er for late til å sette seg inn i ting og gi skikkelige motargumenter – men selvsagt er de skråsikre på at de har rett, selv om de er ute av stand til å argumentere om hvorfor. Så da er det jo bare å gjøre seg dummere enn man er, for å forsøke å få mot-debattantene til å gå lei og vie tiden sin til noe annet. Det er umoralsk, hvis alle hadde samme uredelige innstilling ville det være null poeng å ha et debatt-forum overhodet. Kanskje det er det de ønsker.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (9 minutter siden):

🙄

Vet du hvordan dette fungerer i det hele tatt? Vet du hvordan mRNA fungerer? Vet du at SARS-CoV-2 også er RNA? Både virus og vaksine inneholder instruksjoner til cellene i kroppen om å lage noe de egentlig ikke skal.

Er proteinet som de får beskjed om å lage av mRNA-vaksinene det samme som patogenet har? Skal vi virkelig ha det på dette nivået?

Hva tror du er i vaksinene?

Haha, tuller du nå eller misforstår vi hverandre? Leser du hva jeg skriver? mRNA-vaksinene inneholder ikke deler av viruset, det er du enig i. Dermed inneholder de ikke det samme spike-proteinet som viruset gjør heller, naturligvis. Dette mener jeg sier seg selv, men du spurte om kilde på det.

De inneholder budbringer-RNA "pakket" i små fettbobler, eller oppskriften om du vil på disse piggene på viruset. Så bruker oppskriften til å lage, replikere er kanskje et bedre ord, ufarlige kopier av disse piggene som immunforsvaret kan trene seg på, og kroppen oppnår etterhvert beskyttelse.

Anbefaler å lese det grunnleggende her: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/mrna.html

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Snikpellik said:

Haha, tuller du nå eller misforstår vi hverandre? Leser du hva jeg skriver? mRNA-vaksinene inneholder ikke deler av viruset, det er du enig i. Dermed inneholder de ikke det samme spike-proteinet som viruset gjør heller, naturligvis. Dette mener jeg sier seg selv, men du spurte om kilde på det.

De inneholder budbringer-RNA "pakket" i små fettbobler, eller oppskriften om du vil på disse piggene på viruset. Så bruker oppskriften til å lage, replikere er kanskje et bedre ord, ufarlige kopier av disse piggene som immunforsvaret kan trene seg på, og kroppen oppnår etterhvert beskyttelse.

Anbefaler å lese det grunnleggende her: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/mrna.html

Jeg tuller ikke nei, og ingen har påstått at mRNA-vaksinene inneholder viruset eller deler av selve viruset.

Ingen har sagt at de "inneholder" spike-proteinet heller, siden det er mRNA. Det var ikke det jeg spurte om. Det jeg spør om er om oppskriften gir samme resultat, skjønner? Du kaller dem "ufarlige kopier", så hva gjør dem ufarlige? Er de annerledes enn de som viruset koder for?

Jeg skjønner ikke at det er mulig å misforstå dette....

Anbefaler deg å lese litt om dette om det fortsatt er uklart, det er et enkelt spørsmål og har ikke noe med "cryotoksisitet" å gjøre, jeg bare lurer på om "kopiene" faktisk er kopier eller noe helt annet som du påstår.

Du vet at subunit-vaksiner og LAV bruker spike-proteinet direkte og at slike vaksiner finnes? Du vet at spike-proteinet ikke er selve viruset men kun den delen som er agonist til våre celler, i dette tilfellet ACE2-reseptor?

Edit:

Fant en "for dummies" video på litt over 4 minutter til deg, så kanskje du forstår hvorfor jeg spør om kilde på påstanden din om at det ikke er samme "spikes".

Det KAN være at det ikke er det i dette tilfellet, men det er på ingen måte åpenbart eller selvsagt slik du tror.

Edit 2:

Kan ta med ditt første bidrag som jeg siterte:

Nei, det er på ingen måte objektivt sett rett at spike-proteinet i mRNA-vaksinene er "cryotoxic". Spike-proteinet i mRNA-vaksinene er ikke det samme som spike-proteinet på SARS Cov-2-viruset. 

Den som begynner å snakke om at mRNA-vaksiner "har" (inneholder?) spike-protein er deg. Jeg lagde ikke noen stor sak av din upresise ordbruk her for det er jo helt åpenbart hva du mener, og at du ikke mener at mRNA-vaksinene inneholder et spike-protein, men at det resulterende spike-proteinet ikke er det samme som det man ville fått av viruset.

Det er helt vanvittig at du kan sitere meg, som har sitert deg, og så beskylde meg for å tro akkurat det du har skrevet (som ikke stemmer, som du selv sier) bare fordi jeg ikke retter og flisespikker på ubetydelige formuleringer når alle skjønner hva som menes.

54 minutes ago, Aiven said:

De har drevet på slik i det meste av denne tråden. De er for late til å sette seg inn i ting og gi skikkelige motargumenter – men selvsagt er de skråsikre på at de har rett, selv om de er ute av stand til å argumentere om hvorfor. Så da er det jo bare å gjøre seg dummere enn man er, for å forsøke å få mot-debattantene til å gå lei og vie tiden sin til noe annet. Det er umoralsk, hvis alle hadde samme uredelige innstilling ville det være null poeng å ha et debatt-forum overhodet. Kanskje det er det de ønsker.

Det er helt utrolig, og ja, dette minner om sabotasje. Jeg spør ett enkelt spørsmål og får to sider med "misforståelser" tilbake.

Man skal være forsiktig med å anklage folk for å gjøre seg dummere enn de er her, men man kan jo lure. Jeg har fortsatt ikke fått noe svar, men det kan jo hende at vedkommende har skjønt hvordan mRNA-vaksiner fungerer og at det trolig er akkurat samme spike-protein som lages.

Endret av delfin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (7 minutter siden):

Jeg tuller ikke nei, og ingen har påstått at mRNA-vaksinene inneholder deler av viruset bortsett fra du med lesevansker. Ingen har sagt at de "inneholder" spike-proteinet heller, siden det er mRNA. Det var ikke det jeg spurte om. Det jeg spør om er om oppskriften gir samme resultat, skjønner? Du kaller dem "ufarlige kopier", så hva gjør dem ufarlige? Er de annerledes enn de som viruset koder for?

Svart på hvitt:

delfin skrev (10 timer siden):

Har du kilde på at s-protein i vaksine ikke er samme som i SARS-CoV-2?

Dette leste jeg som du mente det er det samme, og at du ba meg om kilde for å bevise at det ikke er det. Dette synes jeg var rart, da jeg synes det er ganske åpenbart at spike-proteinet i vaksinen ikke er det samme som på viruset. Men klart, man kan vel si "samme" på en måte.

Jeg skal ikke gi meg ut på å prøve å forklare mer inngående om noe jeg ikke har peiling på, jeg hevder ikke å ha noe god kunnskap om vaksinene og teknologien utover det mest grunnleggende.

Forskjellen ligger vel bare i hvem vi stoler på når det gjelder informasjon om dette. Jeg stoler for eksempel på Legemiddelverket og FHI, etablerte fagmyndigheter, etterrettelige etablerte medier og sånt, derav faktasjekkene jeg har postet og sånt som inneholder uttalelser fra mange eksperter og fagmiljø. Jeg vet at du og Aiven ikke stoler på etablerte medier, faktasjekker og myndigheter, ut fra hva dere sier om dette. 

Da sitter man igjen med å sitte og måtte diskutere noe man ikke har kunnskap nok til å diskutere ordentlig, fordi hver side av diskusjonen har vidt forskjellige kildegrunnlag, referanser og til og med et ganske forskjellig verdensbilde. Jeg regner ikke med at du er noen ekspert på dette fagfeltet heller, men videreformidler det du for eksempel har hørt i den videoen med de tre gutta, eller fra alternative kilder. 

delfin skrev (13 minutter siden):

Anbefaler deg å lese noen "for dummies"-artikler om det fortsatt er uklart, det er et enkelt spørsmål og har ikke noe med "cryotoksisitet" å gjøre, jeg bare lurer på om "kopiene" faktisk er kopier eller noe helt annet som du påstår.

Eller cytotoxic som det heter? Det er gøy at du i hver post bruker tid på å henge deg opp i én skrivefeil. Vel, jeg fikk det i det minste riktig skrevet første gangen! Uansett, som henvist til en hel rekke kilder på tidligere så er ikke disse vaksinene celle-drepende, men her er vi kanskje ved diskusjonens kjerne - at du stoler på det som blir sagt i den videoen Aiven postet mens jeg stoler på faktasjekkene og de ekspertene som siteres og referes til i de.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest ce046...f5d

For de som vil lære om spike-proteinet fra mRNA-vaksine og hvordan oppfører seg i kroppen:

og

https://www.factcheck.org/2021/07/scicheck-covid-19-vaccine-generated-spike-protein-is-safe-contrary-to-viral-claims/

Den første går gjennom mRNA-kjeden fra innsprøyting til antistoffproduksjon relativt grundig og i den siste står det også litt om forskjellen på spike-proteinet fra viruset og vaksinen.

Anonymous poster hash: ce046...f5d

Lenke til kommentar
Gjest ce046...f5d skrev (Akkurat nå):

For de som vil lære om spike-proteinet fra mRNA-vaksine og hvordan oppfører seg i kroppen:

og

https://www.factcheck.org/2021/07/scicheck-covid-19-vaccine-generated-spike-protein-is-safe-contrary-to-viral-claims/

Den første går gjennom mRNA-kjeden fra innsprøyting til antistoffproduksjon relativt grundig og i den siste står det også litt om forskjellen på spike-proteinet fra viruset og vaksinen.

Men dette er jo en skummel ☠️faktasjekk☠️.

Faktasjekkere kan ifølge noen her "ta seg en rolig togtur", så ikke regn med en spesielt hyggelig respons!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 7/13/2021 at 1:19 PM, Snikpellik said:

Nei, det er på ingen måte objektivt sett rett at spike-proteinet i mRNA-vaksinene er "cryotoxic". Spike-proteinet i mRNA-vaksinene er ikke det samme som spike-proteinet på SARS Cov-2-viruset. 

Okei, så da kan vi konkludere med at du ikke kan komme med kilde på dette?

3 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg skal ikke gi meg ut på å prøve å forklare mer inngående om noe jeg ikke har peiling på, jeg hevder ikke å ha noe god kunnskap om vaksinene og teknologien utover det mest grunnleggende.

Forskjellen ligger vel bare i hvem vi stoler på når det gjelder informasjon om dette. Jeg stoler for eksempel på Legemiddelverket og FHI, etablerte fagmyndigheter, etterrettelige etablerte medier og sånt, derav faktasjekkene jeg har postet og sånt som inneholder uttalelser fra mange eksperter og fagmiljø. Jeg vet at du og Aiven ikke stoler på etablerte medier, faktasjekker og myndigheter, ut fra hva dere sier om dette. 

Du må gjerne sitere legemiddelverket eller FHI her, det var en enkel påstand jeg ba deg om å dokumentere, og den som kom med den opprinnelige påstanden var deg. Hvis du nå sier at du ikke har kunnskap om dette er det en ærlig sak, men da kunne du bare sagt det med en gang, for jeg tror nemlig det er snakk om samme RNA-sekvens (med noen substitutter i aminosyrene men som sagt; samme kode for en replikator).

Jeg stoler på eksperter og fagmiljø, men jeg tror ikke påstanden din kommer fra eksperter eller fagmiljøer? I så fall var det bare det jeg ville vite, hvor du har det fra. Den videoen har jeg ikke sett, og er ikke relevant for spørsmålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (1 minutt siden):

Okei, så da kan vi konkludere med at du ikke kan komme med kilde på dette?

?

Det har jeg gjort, som postet noen sider tilbake:

Snikpellik skrev (På 13.7.2021 den 12.42):

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Men dette er jo en skummel ☠️faktasjekk☠️.

Faktasjekkere kan ifølge noen her "ta seg en rolig togtur", så ikke regn med en spesielt hyggelig respons!

Det er ikke noe skummelt der, bare å lese...

The spike proteins from the virus and the ones generated by the vaccines are “essentially the same,” McLellan, the spike protein researcher at the University of Texas at Austin, told us, noting that they have the same function, structure and way of processing.

But, he said, there is “one key difference,” in that the spikes encoded by the vaccines “contain 2 amino acid changes that help stabilize the spike in its initial conformation and help prevent the spike from undergoing a conformational change that is required to facilitate membrane fusion.”

Som jeg sa i det opprinnelige innlegget så har de byttet ut noen aminosyrer, men det var jeg jo klar over. Det har ingen effekt på struktur, men på holdbarhet, som de sier her.

Spar meg for å dra inn det @Aiven eventuelt har skrevet, det eneste jeg spurte om var kilde på din påstand. Jeg ba ikke om en faktasjekk av en video, men kilde for din påstand om at det er en vesentlig forskjell på spike-proteinet som vaksinen produserer og det viruset produserer. Enkelt og greit, men nå har du jo sagt at du ikke har greie på dette, så da er jo den ballen lagt død.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

?

Det har jeg gjort, som postet noen sider tilbake:

Gi meg et sitat fra en av kildene dine da... du drar jo inn alt mulig annet tøys. Jeg stilte et helt konkret spørsmål, nå må du gi deg.

Din påstand:

Dette er en veldig konkret påstand der du sier at det ikke er samme protein som dannes (dvs., du skriver at spike-proteinet er i vaksinene men den feilen var det du som begynte å kverne på)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
3 hours ago, Budeia said:

Hapi70 er visst ei dame. Det er mulig å skifte navn her et par ganger i året, og jeg skjønte det var umulig å ha et nøytralt navn dersom en ønsket å bli omtalt som hun/henne. En blir automatisk omtalt som han/ham hvis en ikke har et navn som f.eks. "budeia".

Haha, sant nok. Jeg blir uten unntak omtalt som 'han' her inne.

Hapi har jeg tatt fra Wilbur Smith's bok Hapi - Elvegudinnen. Men alle har vel ikke lest den heller.

Lenke til kommentar
Gjest ce046...f5d
6 minutes ago, delfin said:

Spar meg for å dra inn det @Aiven eventuelt har skrevet, det eneste jeg spurte om var kilde på din påstand. Jeg ba ikke om en faktasjekk av en video, men kilde for din påstand om at det er en vesentlig forskjell på spike-proteinet som vaksinen produserer og det viruset produserer. Enkelt og greit, men nå har du jo sagt at du ikke har greie på dette, så da er jo den ballen lagt død.

Jeg tror nok mange vil si at det at den ene varianten trenger seg inn i cellene og den andre ikke gjør det er en vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
delfin skrev (17 minutter siden):

Da får du slutte med å beskylde andre for å være dumme i denne tråden.

Jeg har ikke skrevet det du påstår jeg har skrevet der, jeg har skrevet at det ikke er det samme spike-proteinet. Spike-proteinet som produseres av vaksinen er modifisert til å oppføre seg harmløst, og det er en helt avgjørende, vesentlig forskjell mellom vaksinen og viruset. Men at det ligner er jo hele poenget med vaksinen. Det står fint forklart i faktasjekken som Gjest postet, i dette avsnittet:

Spoiler

Virus Spike Protein vs. Vaccine-Generated Spike Protein 

The spike proteins from the virus and the ones generated by the vaccines are “essentially the same,” McLellan, the spike protein researcher at the University of Texas at Austin, told us, noting that they have the same function, structure and way of processing.

But, he said, there is “one key difference,” in that the spikes encoded by the vaccines “contain 2 amino acid changes that help stabilize the spike in its initial conformation and help prevent the spike from undergoing a conformational change that is required to facilitate membrane fusion.”

That’s because the SARS-CoV-2 spike protein is a shape-shifter. To fuse its viral membrane with the host cell membrane it substantially changes its shape from an unstable pre-fusion state to a stable post-fusion state. While previously working on a vaccine for MERS, a disease caused by another coronavirus, McLellan and others discovered that by adding two proline molecules to the spike protein, they could lock it into its pre-fusion state, triggering a more effective immune response and preventing cell entry. The same harmless mutation, called 2P, as in two proline molecules, is used in the SARS-CoV-2 vaccines. 

During a SARS-CoV-2 infection, the NIAID told us, the virus spike proteins can latch onto human cells, allowing the virus to infect them. With the live virus, the protein “attaches to receptors on the surface of cells and fuses the viral membrane with the host-cell membrane,” McLellan said.

However, vaccine-generated spike proteins can’t do that fusion because they are locked in the pre-fusion shape.

“The spike protein encoded by the mRNA vaccines (Moderna and Pfizer/BioNTech) and the J&J vaccine instruct the cells in our arm (where the injection is given) to produce spike protein that is tethered to the surface of the cell. It is not secreted and thus does not float through the body,” McLellan said. 

According to the NIAID statement, “the spike protein is only detectable for a few days after immunization” in tests conducted in animals. 

delfin skrev (12 minutter siden):

Gi meg et sitat fra en av kildene dine da... du drar jo inn alt mulig annet tøys. Jeg stilte et helt konkret spørsmål, nå må du gi deg.

Din påstand:

Dette er en veldig konkret påstand der du sier at det ikke er samme protein som dannes (dvs., du skriver at spike-proteinet er i vaksinene men den feilen var det du som begynte å kverne på)

Det har jeg heller ikke skrevet, det tar du ut fra løse lufta. Les det du siterte igjen :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Da får du slutte med å beskylde andre for å være dumme i denne tråden.

Jeg har ikke skrevet det du påstår jeg har skrevet der, jeg har skrevet at det ikke er det samme spike-proteinet. Spike-proteinet som produseres av vaksinen er modifisert til å oppføre seg harmløst, og det er en helt avgjørende, vesentlig forskjell mellom vaksinen og viruset. Men at det ligner er jo hele poenget med vaksinen. Det står fint forklart i faktasjekken som Gjest postet.

Det har jeg heller ikke skrevet, det tar du ut fra løse lufta. Les det du siterte igjen :) 

🙄

Skal du nekte på at du har skrevet direkte sitat jeg siterer fra deg også nå?

Nå ser jeg at gjesten har mer om det i linken men siden det ikke var noen sitat (du skrev 10 innlegg før noen heldigvis klarte å finne det for deg) så fant jeg det ikke siden det var en lang side. De har altså endret det marginalt til å ikke kunne låse seg til reseptorer....

Til din informasjon så er spike-proteinet det samme som i viruset i de andre vaksinene som ikke er mRNA (AZ, J&J, SinoVac etc), så det er ikke stor forskjell og den tradisjonelle måten å gjøre det på er å ha akkurat samme protein. Denne lille endringen er spesiell for mRNA-vaksinene og helt ny...

Proteinet er helt likt men endrer ikke form til slik som det ikke modifiserte, og hvis man får "naturlig covid" vil man ha helt like spike-protein før de binder seg til en reseptor, så forskjellen er bare at immunforsvaret får mer tid til å reagere siden det ikke virker like bra på et "låst" protein....

Takk til "Gjest" for å svare på spørsmålet som ble stilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...