Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Girer hardt, automatkasse

Anbefalte innlegg

Har en Volvo v70 D5, 2006 modell som har hele 280k kilometer. Er en automatkasse som girer litt hardt. Er fin å kjøre med når man først starter å kjøre for dagen, merker ingenting da. Men når man har kjørt en stund (2+ timer) så girer deg ganske hardt. Blir et lite rykk i hele bilen, og det er ingen spesifikke gir som den reagerer sterkere på enn andre. 

Girolje ser fin ut, og er et fint nivå på den enda. Så noen som har noe ide om hva det kan være? Clutchen muligens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplevde noe lignende med en 2012 modell V60 D3. Da jeg hadde bilen inne til service fikk jeg serviceteknikeren til å se på det, og han kjørte da en såkalt "adapsjon" som løste problemet for min del. Hva denne "adapsjonen" gikk ut på aner jeg ikke, men det viktigste var at bilen gikk fint etterpå.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja mulig styringssystem til girkassen trur at kassen er mer slitt enn det den egentlig er slik at den trenger ny adaptasjon

Oljen skal være så si helt lyserød, hvis den lukter brent eller har litt brunskjær i fargen så kan det være lurt å bytte, men der varierer meningene.

Lenke til kommentar

Enkelt hevder det lønner seg å bytte girolje regelmessig på 60000km. Har også hørt om noe som heter flushing for å rense girkassen. Men dette er fra andre bilmerker, og jeg vet ikke så mye om dette selv. Jeg vil tro at bytte av girolje har en rensende effekt av seg selv.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (19 minutter siden):

Enkelt hevder det lønner seg å bytte girolje regelmessig på 60000km. Har også hørt om noe som heter flushing for å rense girkassen. Men dette er fra andre bilmerker, og jeg vet ikke så mye om dette selv.

Flush er at man kobler seg til systemet ved radiatoren slik at når bilen går så pumpes gammel olje ut og ny inn. Dette gjøres for å få byttet alt av oljen da mye ligger i convertern som man ikke får tappet på konvensjonell vis. 

Hvis man vil så kan man flushe gjennom så mye olje man vil, f.eks tilsette rensemiddel før ny olje også

Ganske dyr operasjon, jeg pleier å gjøre det selv uten en slik maskin ved å ta av røret til radiator å bare tappe noen liter av gangen, deretter fylle på mer for å unngå at pumpa går tørr, man får samme resultat tar bare lengre tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...