Gå til innhold

Dødskrasj satte søkelyset på Teslas autopilot: Nå skal innvendig kamera overvåke føreren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  Mathias Klingenberg skrev (På 28.5.2021 den 11.32):

Det har vært mye oppmerksomhet rundt Teslas Autopilot-system de siste månedene. I april omkom to menn i en bilkrasj med en Model S i Texas, og lokale myndigheter trodde tidlig at det ikke satt noen i førersetet da bilen krasjet. Det har ført til spekulasjoner om Autopilot var aktivert under krasjet. Det var også etter dette krasjet CR laget den ovennevnte videoen. 

Ekspander  

Sukk.

Det er medieskapt oppmerksomhet. Korrupsjon og klikkhoreri. Autopilot har ikke noe med ulykkene å gjøre. Autopilot er en kjøreassistent. Det er massevis av videoer som misbruker cruise control og lignende funksjonalitet med andre bilmerker også.

CR er også korrupte og med knytninger til Teslas konkurrent Ford. De er også kjent for å forfalske tester.

Jeg begynner å bli drittlei alle løgnene om Tesla og Autopilot.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  60watt skrev (På 28.5.2021 den 19.36):

Alle kan lure bilen sin til å kjøre. Bruk en murstein. Tesla er fremtidens transportløsning.

Ekspander  

Tror mange biler har kamera som overvåker øynene til føreren Min bror fikk i alle fall varsel om å ta en pause på sin 2016 modell. om det ikke er noen fører der vil nok systemet varsle. Mulig du kan lure systemet med en dukke som beveger øynene. 

Lenke til kommentar
  Trestein skrev (På 28.5.2021 den 20.05):

Tror mange biler har kamera som overvåker øynene til føreren Min bror fikk i alle fall varsel om å ta en pause på sin 2016 modell. om det ikke er noen fører der vil nok systemet varsle. Mulig du kan lure systemet med en dukke som beveger øynene. 

Ekspander  

Du bekjenner stadig din tro - ordrett som her eller med omskrivelsen "vel" ("Det er vel ...").

Kunne ikke også du av og til komme med en referanse? Hvilken bil var det som din bror kjørte f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  trikola skrev (På 28.5.2021 den 20.17):

Du bekjenner stadig din tro - ordrett som her eller med omskrivelsen "vel" ("Det er vel ...").

Kunne ikke også du av og til komme med en referanse? Hvilken bil var det som din bror kjørte f.eks.

Ekspander  

Det er vel beskrevet i denne artikkelen.

https://www-nrd.nhtsa.dot.gov/pdf/esv/esv19/Other/Print 07.pdf

Kamera ser på hode og øyne. Bilen var en vw

sitat The cabin-mounted camera system must essentially perform the following functions:
• It must detect whether someone is sit- ting in the driver’s seat.
• It must determine the approximate po- sition of the driver’s head in space (x,y,z).
• It must provide current eyelid opening data in millimeters for both eyes. Mi- nor latency is acceptable if an exact eyelid opening value is required.

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  hekomo skrev (På 28.5.2021 den 22.03):

Fint med en studie, men hvilke biler er det brukt i?

Ekspander  

I vw tror jeg du kan få det i mange modeller. De analyserer hvor ofte du blinker med øynene og ser på hvordan du kjører. Min bror hadde en transporter.

BMW og Audi bruker også kamera og analyserer øyne. 

Disse systemene bruker også andre signaler også fra line assist, bruk av ratt og pedaler. Trodde faktisk det var ganske vanlig. Ser tesla bjørn kommenterer det i flere tester. De bruker nok ir kamera som man ser på video men ikke med øynene

Lenke til kommentar

Dette er en samling (ca 10) av publikasjoner utgitt før ca 2006 og på første side står det VW og om bruk av kamera mot føreren. De andre  handle om svært mye forskjellig, så som ESC, mobilbruk. Ut fra hyppigheten og fordelingen av ordet 'Camera' er det 2-3 artikler hvor kameraer står kanskje mer sentralt.

Bland autorene har jeg bare sett referanser til VW, PSA, Honda, National Highway Traffic Safety Administration og noen universiteter.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  trikola skrev (På 28.5.2021 den 22.52):

Dette er en samling (ca 10) av publikasjoner utgitt før ca 2006 og på første side står det VW og om bruk av kamera mot føreren. De andre  handle om svært mye forskjellig, så som ESC, mobilbruk. Ut fra hyppigheten og fordelingen av ordet 'Camera' er det 2-3 artikler hvor kameraer står kanskje mer sentralt.

Bland autorene har jeg bare sett referanser til VW, PSA, Honda, National Highway Traffic Safety Administration og noen universiteter.

 

 

Ekspander  

som sagt så tror jeg de kaller det fatige detektion. Det ble nok utviklet for lenge siden. Kamera i biler er ikke noe nytt. ser de selges som reservedeler eller man kan kjøpe slike systemer for ettermontering

Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH
  Sitat

Andre bilprodusenter har hatt systemer for førerovervåkning i lengre tid,

Ekspander  

To viktige forskjeller. De andre bilprodusentene bruker en IR-sensor som gjør at den klarer å oppfatte om føreren har blikket på veien selv om det er mørkt eller om man har på seg solbrilller.

Hos andre så ligger det også i designet at de ikke kan lagre eller sende fra seg bilder/video. De har et lukket system som bare gir alarm om føreren ikke følger med.

Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH
  hekomo skrev (På 28.5.2021 den 19.00):

CR er også korrupte og med knytninger til Teslas konkurrent Ford. De er også kjent for å forfalske tester.

Jeg begynner å bli drittlei alle løgnene om Tesla og Autopilot.

Ekspander  

LOL

image.png.abd83375eb0b79d2db2a69a2d3d375d6.png

 

Lenke til kommentar
  uname -i skrev (På 29.5.2021 den 8.46):

To viktige forskjeller. De andre bilprodusentene bruker en IR-sensor som gjør at den klarer å oppfatte om føreren har blikket på veien selv om det er mørkt eller om man har på seg solbrilller.

Ekspander  

IR sensorer kan ikke se gjennom brilleglass. Det finnes materialer som er transparent for infrarødt men "brilleglass" er ikke det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH
  perpyro skrev (På 29.5.2021 den 9.18):

IR sensorer kan ikke se gjennom brilleglass. Det finnes materialer som er transparent for infrarødt men "brilleglass" er ikke det.

Ekspander  

Av det jeg kan se så er det Near Infrared, hva nå det enn betyr. Den kan uansett følge med på øynene selv om man har på seg solbriller eller om det er mørkt.

GMs SuperCruise hadde et problem om man hadde på seg polariserende solbriller, men skal visstnok ha fikset det.

Edii: Måtte lete litt

  Sitat

IR light passes unimpeded through the lenses of most sunglasses, including polarized sunglasses. To the DMS image sensor, the lenses appear transparent meaning the eyes, eyelids, blinks and eye-gaze vector can be tracked as normal. It isn’t the lens material itself which scatters IR light, but the pigment used to provide the tint. Sunglass manufacturers are likely to consider this issue more carefully in future, perhaps with a “works with DMS” or similar label.

Ekspander  

 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
  uname -i skrev (På 29.5.2021 den 9.26):

Av det jeg kan se så er det Near Infrared, hva nå det enn betyr. Den kan uansett følge med på øynene selv om man har på seg solbriller eller om det er mørkt.

GMs SuperCruise hadde et problem om man hadde på seg polariserende solbriller, men skal visstnok ha fikset det.

Edii: Måtte lete litt

 

Ekspander  

Til info om temaet: Er på min andre Bmw gjennom et par år med slik IR sensor (overvåkingsassistent) i cluster instrumentskjerm. Jeg har alltid hatt systemet aktivt. Og det har funket om natten , om dagen med solbriller og med caps uten å varsle at den ikke kan være aktiv. Vet jeg at det funker:ja , det varsler f.eks når jeg tar øynene fra veien under stop-go assistent med DCC og samtaler med passasjer ved at man ser bort i lengre tid. Har også varslet på langtur når man har begynt å bli trett (blunke tid). Nå skal det sies at jeg ikke bruker polariserte solbriller da det forringer visibiliteten til headupdisplay projisering i frontrute mere enn jeg liker. 
 

https://www.motor.com/magazine-summary/eye-on-electronics-november-2019/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  trikola skrev (På 28.5.2021 den 22.52):

Dette er en samling (ca 10) av publikasjoner utgitt før ca 2006 og på første side står det VW og om bruk av kamera mot føreren. De andre  handle om svært mye forskjellig, så som ESC, mobilbruk. Ut fra hyppigheten og fordelingen av ordet 'Camera' er det 2-3 artikler hvor kameraer står kanskje mer sentralt.

Bland autorene har jeg bare sett referanser til VW, PSA, Honda, National Highway Traffic Safety Administration og noen universiteter.

 

 

Ekspander  

poenget var at å bruke kamera for å overvåke fører ikke er noe nytt. Leser du tråen ser du at flere har erfaring med dette i sine biler. Men rett skal være rett. Dypere beskrivelser finner man som regel i faglitteratur. Mulig at fabrikantene ikke ønsker å si at du blir konstant filmet når du kjører. I alle fall ikke på biler som kan sende data tilbake til fabrikanten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...