LMH1 Skrevet 27. mai 2021 Del Skrevet 27. mai 2021 Hei hvorfor finnes det ikke fiberkart i norge? https://www.nkom.no/fysiske-nett-og-infrastruktur/offentlig-stotte-til-bredbandsutbygging#dekningskart_og_dekningsinformasjon_fra_nkom Før hadde telenor https://kennethivarsson.no/kapaks/kapaxweb Men må må man sjekke levrandøren av fiber f.eks homenet\telenor og altibox hvor det er fiber og ikke. Er lettere å sjekke 4g\5g dekningen så gir vel nkom ganske feil bilde hva som er mulig? https://bredbåndpriser.no/ https://bredbåndtest.no/ https://bredbånd.no/beste-og-billigste-bredb%C3%A5nd Mange er tilpasset DSL og 4g\3g man ikke 5g og fiber og coax? Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 28. mai 2021 Del Skrevet 28. mai 2021 Fiberringer i de nasjonale kjernenettene er i mange tilfeller å anse som skjermet objekt. Selv kunder av de store infrastruktureierene får sjeldent tilgang til fulle kart (men du kan garantere at ingen leveranser bruker samme føringsvei ved å f.eks. betale for produkter som "spredt routing"/"alternativ fremføring" etc). Hadde dette vært offentlig informasjon så kunne det blitt voldt stor skade ved å vite nøyaktig hvor man skal sabotere. Heldigvis har de færreste tilbydere CAPTCHA på hjemmesidene så hvis du har mange adresser du vil sjekke så kan dette lett scriptes til (slik Kapaks med sin info om kobberkabling ofte ble scrapet både med fellespassord og med OA-innlogginger). 1 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2021 (endret) Sitat Hadde dette vært offentlig informasjon så kunne det blitt voldt stor skade ved å vite nøyaktig hvor man skal sabotere. Ganske lattelig er vel på 5g også: https://www.theguardian.com/technology/2020/apr/06/at-least-20-uk-phone-masts-vandalised-over-false-5g-coronavirus-claims men alikevel gir finnsenderen ut informasjon hvor adresse nærmeste senderen. Så største problemet er som du ser på nkom sin informasjon er informasjonen svært mangelfull man får ikke opplyst om 500\1 gigabit hastighet og om det er egne priser i enkelte området. Mange tjedje operatører tilby 10 mbit kobberkabel som ikke er tilgjengelig fordi telenor planlegger å fjerne kobberkablingen i 2022 juni omtrent, så det betyr kun eksistende kunder får beholde brebåndstilbudet frem til ny løsning med fiber eller 4g\5g er på plass. Foreløpig er fleste fiberlevrandører senere en planen. Så enkelte risiker å stå uten bredbånd tilbud særlig de som sier opp avtalen og flytter. Endret 28. mai 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2021 Del Skrevet 28. mai 2021 Dette anses i dag som kritisk infrastruktur og informasjonen er ment å være mangelfull. Man kan alikevel sjekke enten dekningskart eller søke på addressen man skal flytte til eller bor på for å få en ganske nøyaktig oversikt over hva man kan forvente av nettet. I mange tilfeller så kan man også bruke mobilnettet som fast bredbånd uten datapakker, koster en del, men ikke urimelig mye. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2021 Melonskall skrev (8 minutter siden): I mange tilfeller så kan man også bruke mobilnettet som fast bredbånd uten datapakker, koster en del, men ikke urimelig mye. Med 2 TB som maks på 4g\5g på den beste avtalen hvis man overstiger må man betale ny avtale eller få kun 10 mbit etterpå er det ganske lite, flest har 2 tb harddisk i dag. Men kan jo bli bedre i løp av året. Når utbygging er blitt bedre i større deler av landet. Sitat Dette anses i dag som kritisk infrastruktur og informasjonen er ment å være mangelfull. Man kan alikevel sjekke enten dekningskart eller søke på addressen man skal flytte til eller bor på for å få en ganske nøyaktig oversikt over hva man kan forvente av nettet. Problemet er vel slik blir ekstra tungvint og ofte er det de som eier boligen som kan sjekke for melder man interiesse kan det bli ulempe for de som eier boligen i verstefall blir de tvunget til bindingstid 1 år eller bruddgebyr, og vil tro det logges. Hvertfall hastigheten er mangelfull for er mulig med 500\600 eller 1 gigabit enkelte plasser så der bør nkom gi bedre informasjon. Fikk faktisk svar fra nkom de mener er forbrukerrådet som regulerer priser og ulemper men foreløpig ikke fått svar. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2021 Del Skrevet 28. mai 2021 Er det bedre at noen ting er en aning tungvint for folk flest eller at noen kan ta en spade og en boltsaks og stanse nettet til halve befolkningen? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2021 Melonskall skrev (50 minutter siden): Er det bedre at noen ting er en aning tungvint for folk flest eller at noen kan ta en spade og en boltsaks og stanse nettet til halve befolkningen? Muligens var slik i 2000 tallet da vdsl og coax og fiber var lite bygget ut men i dag er det nok flere fiber i en by, men nå mener jeg ikke man skal gi informasjon hvordan sabortere brebåndslevrandører, er vel mere er mangelene og visledene informasjon på grunn av dette hemmliggjøres, dermed får de som melder seg på tilbud om brebånd tilbud om 10\50 mbit vdsl linje som ikke noen av levrandørene kan levere. Så er ganske lattelig man blir oppringt av selgere som ikke vet bedre, koster jo 450 kr måned og har 12 måneders bindingstid. Så det er ulempen med slike løsninger som: https://bredbåndpriser.no/ https://bredbåndtest.no/ https://bredbånd.no/beste-og-billigste-bredbånd men hvis man sjekker selv om finner løsning selv slipper man slik tull. Er nesten svindel når er kjent telenor legger ned kobbernettet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2021 (endret) sjekket med homenet nå: Hvis man ikke har fiber mulighet foreslår homenet: Valgte tjenester Bredbånd 2/0.5 Mbit/s kr 499 per mnd. WiFi@Home Premium kr 49 per mnd. Totalt kr 548 per mnd. Bindingstid er 12 måneder som gir en totalpris på kr 7 566 Har man grunn å juble eller er dette svindel? Da ligdene tjenester kommer med ligene tilbud? hvorfor? Selv raskere 4g nett og coax nett. Har mulighet til 100 mbit coax hos telenor og snart 150 mbit fra altibox til 719,- måned. Kun fordi det er lov å gi tilbud man vil men syns slik burde være ulovlig, det er useriøst mener jeg. Endret 28. mai 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2021 Del Skrevet 28. mai 2021 Hvorfor er det svindel? Det er en leverandør som leverer en tjeneste til en gitt pris. At det er dyrt og "upraktisk" for deg å eventuellt sjekke fler leverandører betyr ikke at det er svindel. Eller vil du ha statsregulerte priser? Hvis Internet er en så viktig del av livet så går det an å flytte i henhold til hvilke krav man har, folk gjør det for "mindre viktige" ting enn Internett-tilkobling. 2 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2021 (endret) Melonskall skrev (6 minutter siden): Hvorfor er det svindel? Det er en leverandør som leverer en tjeneste til en gitt pris. At det er dyrt og "upraktisk" for deg å eventuellt sjekke fler leverandører betyr ikke at det er svindel. Eller vil du ha statsregulerte priser? Hvis Internet er en så viktig del av livet så går det an å flytte i henhold til hvilke krav man har, folk gjør det for "mindre viktige" ting enn Internett-tilkobling. Jo for man taper og man lett kan bestille for naboen, ergo lett å påføre naboen et tap. Så gir det inntrykk at det er umulig å gi rask bredbånd forbindelse, som er direkte feil. De burde heller råde folk å tegne avtale med telenor eller den lerandøren som gir best tilbud på en adresse. Sitat Hvis Internet er en så viktig del av livet så går det an å flytte i henhold til hvilke krav man har, folk gjør det for "mindre viktige" ting enn Internett-tilkobling. Ja det er kun kongen i norge som kan sikre seg 10 gigabit til evig tid som har råd å tegne livstid kontrakt, fleste andre går personlig konkurs. Du er vel klar over flere del i befolkningen i da ser inntekttap i tillegg økte priser og ikke det som er nok, men boligprisene økes også Så å ha internett er ikke livsrett hvis vi skal fortsette denne diskusjonen bør du ha mere informasjon. Fleste internetlevrandører kan gå på smell, men blir kanskje ikke noe mulighet å finne bolig som har fremtids mulighet slik det ser ut nå, prisene mot 2030 vil økes noe hvert år så blir spennende å se om folk flest ender med 150 mbit til 1000 kr måned. Endret 28. mai 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2021 Del Skrevet 28. mai 2021 Som du selv sier så er ikke Internett en livsrett, trenger ikke mer informasjon enn det. Du spytter ut "det er så dyrt" og "den tjenesten jeg brukte for å sjekke ditten er ikke bra nok", hva er det annet enn syting og klaging? Jeg lurer også på hvordan man "lett kan bestille for naboen" og hvem selskap i Norge som ikke er villig til å rette en slik feil. Altså, her er det du som klager og skriker svindel uten informasjon som støtter det. Dårlige tjenester er det plenty av, men forbruker-Norge har fått prentet inn i mange år nå at det lønner seg å sjekke alternativer og gjøre en jobb før man tar et valg så jeg håper og tror at de aller fleste er smarte nok til hvertfall å sjekke det minimum man må sjekke for å få en middels grei avtale eller bedre. Eller er poenget ditt at alle er dumme og at staten må ta over alt av Internet-infrastruktur så alle får akkurat samme linja basert på hva som er installert i boligen? Er det kapitalisme som er forferdelig? 2 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2021 (endret) Melonskall skrev (27 minutter siden): Du spytter ut "det er så dyrt" og "den tjenesten jeg brukte for å sjekke ditten er ikke bra nok", hva er det annet enn syting og klaging? Eller er poenget ditt at alle er dumme og at staten må ta over alt av Internet-infrastruktur så alle får akkurat samme linja basert på hva som er installert i boligen? Er det kapitalisme som er forferdelig? Jeg mener pristjeneste for bredbånd fremstår som useriøst slik markedet er nå, blir omtrent som dårlig versjon av prisguiden.no faktisk mere dårligere en prisguide da de som bruker tjenesten får dårligere tjenester kobbernett som senere blir flyttet over til 4g mobildata. Du får mene hva du vil prøver å høre med nkom og forbrukerrådet hva de mener, om de bør finne løsninger her, som gjør er mindre krevende for forbruker å finne beste tilbud. Det det er mulig for folk går vel for enten fiber eller 4g\5g eller verstfall coax. Jeg syns det bør regules ja? en ting er dårlig tilbud men må vel være grenser på hvor dårlig det kan bli. For man ser jo hvis det blir at telenor må leie fiberen ville problemet forsvinnet. Endret 28. mai 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2021 Del Skrevet 28. mai 2021 Bra hvis du tar det opp med de relevante instanser, det er veien å gå. Jeg velger å ta jobben med å sjekke fler leverandører og fler tjenester som viser bredbåndspriser så jeg er sikker på at jeg får et ålreit produkt. Sist jeg gjorde det tok det meg en times tid, det klarer jeg å offre. En artig ting er sist jeg sjekket mobilabbonement så var tjenesten fra Tek (er det vel) heller ikke bra og den er jo kjent for å skulle være bra Det du egentlig argumenterer for, virker det som for meg hvertfall, er at bredbåndssjekk tjenestene skal være perfekte og til enhver tid ha oppdatert og relevant informasjon. Slik er det jo aldri og det gjelder jo de fleste forbrukermarked, det er derfor det fortsatt finnes så mange forskjellige tjenester for slike ting og også derfor det generelle tipset fra f.eks. Forbrukerrådet er å faktisk ta seg litt tid før man inngår en avtale. Å argumentere for at Telenor skal leie fiberen så vil problemet forsvinne er latskap og feil. Jeg husker godt hvordan det var når Telenor hadde tilnærmet monopol på telefon og Internett, det var dyre og dårlige tider det. 1 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. mai 2021 Del Skrevet 28. mai 2021 LMH1 skrev (52 minutter siden): Muligens var slik i 2000 tallet da vdsl og coax og fiber var lite bygget ut men i dag er det nok flere fiber i en by, men nå mener jeg ikke man skal gi informasjon hvordan sabortere brebåndslevrandører, er vel mere er mangelene og visledene informasjon på grunn av dette hemmliggjøres, dermed får de som melder seg på tilbud om brebånd tilbud om 10\50 mbit vdsl linje som ikke noen av levrandørene kan levere. Det er på ingen måte en selvfølge at det er flere fibertraseer inn til en by, tettsted eller bedrift. Laaaaangt derifra. Og det du foreslår her er altså at en med onde hensikter lett kan hente ut data om hvem som er mest sårbare (kun en trase for eks), hvem det rammer best (vanskeligst å rette opp i) og konkret hvor en skal angripe (hvor traseen går). Om du tenker litt lengre enn ditt eget behov så regner jeg med at du og ser at det er andre behov her enn at du skal kunne spare noen kroner? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2021 (endret) Sitat om du tenker litt lengre enn ditt eget behov så regner jeg med at du og ser at det er andre behov her enn at du skal kunne spare noen kroner? Er fremdeles enig at ting bør bli bedre når det gjelder informasjon. uansett om det er fiber eller mobildata. Syns dere overdriver, nå trenger jeg ikke direkte kart over hvor fiberen går siden den går sikkert i flere rettninger, er mulig å sjekke vikenfiber eller gravesøknader hos kommunen og finne ut hvor det finnes fiber, men problemet det er tungvint og upraktisk, husk andre har jo samme informasjon så hvis noen vil grave uten søknad ville det ikke ungått uansett. Sitat Å argumentere for at Telenor skal leie fiberen så vil problemet forsvinne er latskap og feil. Jeg husker godt hvordan det var når Telenor hadde tilnærmet monopol på telefon og Internett, det var dyre og dårlige tider det. Problemet med homenet er nok altibox og telenor ikke leier tjeneste hos dem, annet pålagt leie av kobbernettet. Endret 28. mai 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2021 Del Skrevet 28. mai 2021 Bare for å argumentere litt for det du sier: Å ha mer statlig kontroll og skape rettferdighet er ikke negativt i seg selv. Men det må eventuellt gjøres på riktig måte. Ta et eksempel med uføre og skolebarn med dårlig økonomi og få muligheter. Det mest rettferdige da er å heller stille krav om at visse tjenester og nettsider skal være gratis gjennom alle nett over hele landet, som for eksempel skatteetaten, NAV og sidene skolene bruker i skolehverdagen. Den trafikken er generellt sett minimal og det vil sikre at alle har like muligheter når det kommer til offentlige tjenester, noe som bør være en rettighet. Det er i grunn så langt jeg er villig til å strekke det med mer kontroll av nettet og slike tjenester er det eneste som egentlig trengs. Hvis man trenger Internett i jobbsammenheng så er det alerede krav om at arbeidsgiver skal stå for det uansett hvordan tilbudene er der man bor. Det er også gitt enormt med penger til utbygging av bedre nett i landet siden det ikke er økonomisk å bygge ut mange steder. Av andre ting så er det også oppe til diskusjon å støtte lavinntektsfamilier så barn og vanskeligstillte får Internett og de tjenestene som kommer med det uten at det skal påvirke den økonomiske hverdagen som alerede er vanskelig. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2021 Sitat Å ha mer statlig kontroll og skape rettferdighet er ikke negativt i seg selv. Men det må eventuellt gjøres på riktig måte. Ta et eksempel med uføre og skolebarn med dårlig økonomi og få muligheter. Det mest rettferdige da er å heller stille krav om at visse tjenester og nettsider skal være gratis gjennom alle nett over hele landet, som for eksempel skatteetaten, NAV og sidene skolene bruker i skolehverdagen. Den trafikken er generellt sett minimal og det vil sikre at alle har like muligheter når det kommer til offentlige tjenester, noe som bør være en rettighet. Det er i grunn så langt jeg er villig til å strekke det med mer kontroll av nettet og slike tjenester er det eneste som egentlig trengs. Hvis man trenger Internett i jobbsammenheng så er det alerede krav om at arbeidsgiver skal stå for det uansett hvordan tilbudene er der man bor. Det er også gitt enormt med penger til utbygging av bedre nett i landet siden det ikke er økonomisk å bygge ut mange steder. Av andre ting så er det også oppe til diskusjon å støtte lavinntektsfamilier så barn og vanskeligstillte får Internett og de tjenestene som kommer med det uten at det skal påvirke den økonomiske hverdagen som alerede er vanskelig. Ja men telenor og altibox har ikke gratis tilbud ikke 10 mbit som var senior pakken, borettslag har ofte lavest hastighet som standard burde vært hos internetlevrandørene også. Men slik er det ikke desverre. Hvor mange får internet dekket av arbeidgiver totalsett? av de jeg vet dekkes ofte kun i hjemmekontor men man må betale skatt av det som lønn eller gode, så er få studenter og folk på nav som får tilbud her. https://altifiber.no/fritidsbolig/ Er vel det biligst per dags dato vikenfiber og telenor har vel 100 mbit som lavest hastighet til private personer. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. mai 2021 Del Skrevet 28. mai 2021 For å være helt ærlig forstår jeg ikke hva du vil frem til her. Du skriver jo om noe annet enn det jeg har svart på og/eller spurt om i hvert eneste svar. Vet at du skriver litt "rart" innimellom og det er helt greit, men jeg må ærlig innrømme at jeg er mer forvirret enn vanlig nå 2 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2021 Melonskall skrev (På 28.5.2021 den 11.17): For å være helt ærlig forstår jeg ikke hva du vil frem til her. Du skriver jo om noe annet enn det jeg har svart på og/eller spurt om i hvert eneste svar. Vet at du skriver litt "rart" innimellom og det er helt greit, men jeg må ærlig innrømme at jeg er mer forvirret enn vanlig nå ja syns er rart det er lov å selge under bredbånd hastighet og alikevel lovlig. https://www.vg.no/spesial/2021/sputnik/?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1 Men det å selge vaksiner til overpris i fattige land er ulovlig, spørs om telenor gjør noe ulovlig å selge 5g og brebånd i fattige land, for er ganske dyrt, usikkert om vi betaler mere sammenlignet mot india og afrika. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 Moralen i å selge en vaksine som i mange situasjoner er livsviktig, du dør hvis du ikke tar den, til overpris kan ikke sammenliknes med å selge tilgang til Internet til det du mener er overpris. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg