Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

oophus skrev (2 timer siden):

Jeg viser deg boksen for å beskrive et problem som en sensor + SW vil slite med å dømme, mens du fint vil klare å omtrentlig tippe størrelse på boksen, samt avstanden til boksen selv om du så på den med kun ett øye. 

Vi klarer altså å løse et problem med kun 1 øye og vår hjerne for noe så simpelt som det, mens en AV ville slitt pga den på ingen måte er trent til å vite størrelsen til leketøyet man ser avbildet av på boksen. Viser du den boksen til en AV, så ville den fint ha tippet av den var 10x10x10 meter, og stod 250 meter unna ettersom det er like sannsynlig som fasiten fra dets ståsted.

Avstandsbedømmingen vår er avhengig av et omfattende erfaringsarkiv, om vi ikke kjenner igjen gjenstanden, eller gjenstanden er av en type som finnes i flere størrelser, er ikke vi noe bedre enn en datamaskin.  Så lenge vi bare har *en* videokilde og står stille.

Den enkleste løsningen er bevegelse, både for oss og sensor+SW. Om du kjenner din egen hastighet kan du utlede både dimensjoner og relativ hastighet for en nær sagt hvilken som helst gjenstand du ser. Skal ikke påstå det er en triviell oppgave å løse dette i software men Tesla er i det minste motivert for å prøve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Nei mange gjør ikke som tesla, på godt og vondt. Autopilot er tatt, rart å kalle opp systemene ved samme navn. Men noen prøver seg, som propilot feks.

 

 

Prøv å være litt seriøs. Er autopilot et Teslabegrep? Pussig, for jeg kjenner en som har en 40 år gammel autopilot i kjelleren, og den er utviklet og bygget i Egersund. Poenget er vel uansett at Tesla har fått massiv kritikk i flere år for å overselge sine førerstøttesystemer. Det burde være kjent for de fleste. Og slike systemer er veldig sikkerhetskritiske, og krever omfattende testing, spesielt når produktet er et rent eksperiment.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (19 minutter siden):

Avstandsbedømmingen vår er avhengig av et omfattende erfaringsarkiv, om vi ikke kjenner igjen gjenstanden, eller gjenstanden er av en type som finnes i flere størrelser, er ikke vi noe bedre enn en datamaskin.  Så lenge vi bare har *en* videokilde og står stille.

Den enkleste løsningen er bevegelse, både for oss og sensor+SW. Om du kjenner din egen hastighet kan du utlede både dimensjoner og relativ hastighet for en nær sagt hvilken som helst gjenstand du ser. Skal ikke påstå det er en triviell oppgave å løse dette i software men Tesla er i det minste motivert for å prøve.

Vi får ikke lov å ta lappen før vi er blitt 18 år, og innen den tid så har vi "trent" på å gjenkjenne nok objekter til at vår avstandsbedømming er tilstrekkelig selv uten bevegelse og parallax effekten. 

Poenget med å vise en boks med ratt og pedaler i seg er fordi vi sporenstreks forstår størrelsen på boksen, og dermed avstanden til den uten noe mer informasjon enn bildet. Dette er et av mange sammenhenger du ikke kan lære et AV system uten at du starter å gå langt utenfor normal scope av pixel recognition trening for hva man forventer å måtte trene opp mot for ferdsel på veiene. 

Utgangspunktet var Hekamos latter mot evolusjonsargumentet der han starter å prate om 360 syn vs øyet. 

Hvis argumentet er å bruke oss som bevis for noe, så må en starte med stereoskopisk oppsett av sensorer, slik at man lettere kan generere dybdeinformasjon av to sensorer med samme optikk og fokus. Tesla må legge til sensorer. Ikke fjerne de dem har. 

Lenke til kommentar

Det er ingen som har et system som Tesla sitt. De er 5år forran de andre og har snart 2 millioner biler som samler inn data til den kunstige intelligensen. Pluss.... Til høsten er dojo klar. Verden største x10 og beste superdatamaskin klar for bruk. Dette går veien for Tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
60watt skrev (Akkurat nå):

Det er ingen som har et system som Tesla sitt. De er 5år forran de andre og har snart 2 millioner biler som samler inn data til den kunstige intelligensen. Pluss.... Til høsten er dojo klar. Verden største x10 og beste superdatamaskin klar for bruk. Dette går veien for Tesla.

Du er en av dem som hopper mellom den ene Tesla influenser til den neste ser jeg. 

Lenke til kommentar
60watt skrev (Akkurat nå):

Fordi kamera med teslavision er bedre enn rader sier verdens smarteste mann Elon Musk og hans team.

Si ifra til militæret og det maritime at de kan droppe alt annet en kameraer med lav oppløsning da vet du. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (54 minutter siden):

Prøv å være litt seriøs. Er autopilot et Teslabegrep? Pussig, for jeg kjenner en som har en 40 år gammel autopilot i kjelleren, og den er utviklet og bygget i Egersund. Poenget er vel uansett at Tesla har fått massiv kritikk i flere år for å overselge sine førerstøttesystemer. Det burde være kjent for de fleste. Og slike systemer er veldig sikkerhetskritiske, og krever omfattende testing, spesielt når produktet er et rent eksperiment.

Nei det har jeg ikke sagt, men navnet på førerassistent systemet til tesla heter autopilot. Og det hadde vært rart om noen gikk for det samme. Så da tok de noe som var tilsvarende, som propilot feks.

Uansett kom en frem til at en kom med en rekke påstander en ikke hadde grunnlag for. Det er det jeg leser. 

Ja de har fått massiv kritikk, som er veldig rart. All den tid konkurentene sine systemer er langt verre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (28 minutter siden):

Vi får ikke lov å ta lappen før vi er blitt 18 år, og innen den tid så har vi "trent" på å gjenkjenne nok objekter til at vår avstandsbedømming er tilstrekkelig selv uten bevegelse og parallax effekten. 

Poenget med å vise en boks med ratt og pedaler i seg er fordi vi sporenstreks forstår størrelsen på boksen, og dermed avstanden til den uten noe mer informasjon enn bildet. Dette er et av mange sammenhenger du ikke kan lære et AV system uten at du starter å gå langt utenfor normal scope av pixel recognition trening for hva man forventer å måtte trene opp mot for ferdsel på veiene. 

Hvorfor skal en bil forstå og kjenne igjen en pappeske med trykk? Det holder at den kan regne ut posisjon, bevegelse og dimensjoner på esken.

oophus skrev (30 minutter siden):

Hvis argumentet er å bruke oss som bevis for noe, så må en starte med stereoskopisk oppsett av sensorer, slik at man lettere kan generere dybdeinformasjon av to sensorer med samme optikk og fokus. Tesla må legge til sensorer. Ikke fjerne de dem har. 

Øynene våre gir stereosyn bare ut til noen få meter. Resten er 'software'. 

Hvorfor må Tesla legge til sensorer? Poenget må da være å ha nok sensorer til å løse oppgaven og det vet strengt tatt ingen ennå.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal en bil forstå og kjenne igjen en pappeske med trykk? Det holder at den kan regne ut posisjon, bevegelse og dimensjoner på esken.

Dette gjelder jo ikke kun det eksempelet... Samt hvorfor skal den ikke gjenkjenne ei pappeske? Om den ikke gjør det og definerer objektet som en pappeske, så kan resultatet være hva som helst annet som gir feil sluttresultat. Det er stor forskjell på manøveren mot ei pappeske og et objekt den antar er betydelig større, eller tyngre. 

Kahuna skrev (6 minutter siden):

Øynene våre gir stereosyn bare ut til noen få meter. Resten er 'software'. 

Jepp, det er en grunn til at jeg reagerte på Hekamos sammenligning av øyne og sensorer. Vår "software" er betydelig og tar sammenhenger på en mye bedre metode. Om vi ser en ball rulle ut i veien så antar vi gjerne at sjansen for at noen løper etter er der. Vi gir også mer rom for at noen kan gå ut bak bussen etc, etc, etc. 

Kahuna skrev (9 minutter siden):

Hvorfor må Tesla legge til sensorer? Poenget må da være å ha nok sensorer til å løse oppgaven og det vet strengt tatt ingen ennå.

Først må de løse problemet. De må kaste nok ressurser på det og skalere ned etter at problemet har et svar med to streker. 

Hva er sjansen for at sannsynligheten øker mot ei løsning når de går ned i antall sensorer? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Nei det har jeg ikke sagt, men navnet på førerassistent systemet til tesla heter autopilot. Og det hadde vært rart om noen gikk for det samme. Så da tok de noe som var tilsvarende, som propilot feks.

Poenget står. Det er ingen som i samme grad har snakket sine systemer opp som et autopilotsystem slik Tesla har, fordi det rett og slett er oppfordring til trafikkfarlig opptreden, Og nå lar de altså kundene være betatestere for et selvkjøresystem som er i betautgave..

Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Uansett kom en frem til at en kom med en rekke påstander en ikke hadde grunnlag for. Det er det jeg leser.  

Hvis det var mine påstander du siktet til, så har jeg veldig godt grunnlag for de. Model 3 ble utviklet på et budsjett så er så lite at det ikke har vært penger til omfattende testing. Hvis du ser på FoU budsjettet til tesla de siste 36mnd før lansering av bilen, så vil du se at de ikke ville klart å bygge en konkurransekraftig formel 1 bil for de pengene engang, For ikke å snakke om å reise verden rundt og klokke millioner av testkilometer: Ellers er det jo rimelig enkelt for noen som har litt erfaring og kompetanse å se at bilen er hastet frem til produksjon.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Nei det har jeg ikke sagt, men navnet på førerassistent systemet til tesla heter autopilot. Og det hadde vært rart om noen gikk for det samme. Så da tok de noe som var tilsvarende, som propilot feks.

Uansett kom en frem til at en kom med en rekke påstander en ikke hadde grunnlag for. Det er det jeg leser. 

Ja de har fått massiv kritikk, som er veldig rart. All den tid konkurentene sine systemer er langt verre. 

Det er vel hva markedsføringen sier som er forskjellen. Autopilot høres ikke ut som et level 2 assist system. vw direktøren legger vel ikke ut videoer der han ikke holder i rattet og forteller at for 4år siden var menneske unødvendig i førersete

Lenke til kommentar

Tipper de er på ballen. Greit nok at Reodor Felgen brukte rader mot dirty triks under et raserbilløp, men du mener vel ikke at tesla skal peise avgårde på motorveien i 90 kmh i full tåke.... Nei kjøring i tåke det gjør vi ute på havet med rader ja eiier GPS, gule sider sitt sjøkart er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Lenge? I oktober i fjor så skrøyt Tesla av en ny superduper radar de skulle bruke.

Tesla is adding a new ‘4D’ radar with twice the range for self-driving

Skrøyt? Leste du artikkelen???

En hacker fant noe i kildekoden som kunne anntyde ny radar, og "en kilde" hadde nevnt at Tesla skulle endre noe med sensorene sine i når de oppgraderte utsende på bilen.

Det er alt den artikkelen har å by på.

 

"The Tesla software hacker known as “green,” who has reliably been finding hints of new features by sleuthing in Tesla’s software updates, alerted us that the automaker added a new radar option called ‘Phoenix” in a recent software update"

Secondly, a source told Electrek that Tesla is preparing to update the Model 3 fascia and new sensors would be part of that update.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 timer siden):

Poenget står. Det er ingen som i samme grad har snakket sine systemer opp som et autopilotsystem slik Tesla har, fordi det rett og slett er oppfordring til trafikkfarlig opptreden, Og nå lar de altså kundene være betatestere for et selvkjøresystem som er i betautgave..

Hvis det var mine påstander du siktet til, så har jeg veldig godt grunnlag for de. Model 3 ble utviklet på et budsjett så er så lite at det ikke har vært penger til omfattende testing. Hvis du ser på FoU budsjettet til tesla de siste 36mnd før lansering av bilen, så vil du se at de ikke ville klart å bygge en konkurransekraftig formel 1 bil for de pengene engang, For ikke å snakke om å reise verden rundt og klokke millioner av testkilometer: Ellers er det jo rimelig enkelt for noen som har litt erfaring og kompetanse å se at bilen er hastet frem til produksjon.

 

Altså,  systemet er langt bedre enn ett autopilot system. Det er forståelsen av autopilot som er problemet. Tesla har forklart hva de definerer som beta tidligere, og det er alle bil systemer. Det er ikke slik at Tesla ikke har interne tester selv. De fleste gjør som Tesla nå. Se på VW,  håpløst system som kom med bilene som de oppdaterer underveis. De dropper bare å kalle det beta. Men nå har du snudd diskusjonen helt. 

 

Igjen, antagelser. Vis til fakta,  vis til at tesla tester mindre enn andre. Med bevis. Ellers er det bare svada.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...