Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

Serpentbane skrev (2 timer siden):

Men, listen postes i denne diskusjonen for å fremme et poeng. 

Noen spurte etter uhell der assistene var i bruk. Den listen viser flere. 

Serpentbane skrev (2 timer siden):

Jeg påpeker derdor at ulykkene relatert til Tesla ikke nødvendigvis er forårsaket av Teslaene, noe som ikke umiddelbart kommer fram om man bare ser på listen. Og dette gjelder også når AP er aktivert.

Det handler som sagt om sannsynlighet. NHTSA inkluderer nå rapporteringsplikt for lvl 2 "autonomi" av en god grunn. Vi vil også se at DMS som er brukt ikke er tilstrekkelig slik det har vært. 

Serpentbane skrev (2 timer siden):

Videre påpeker jeg at det til tross for utbredt bruk over flere år og millioner av mil kun er 7 dødsulykker der man vet at AP har vært aktivert.

Det har vært problemet. Det har vært null krav om å rapportere inn uhell der man trur mennesket ikke har monitorert assistene godt nok. For Tesla så ligger man på gulvet i hva man skulle forvente I slike uhell. Der må du saksøke dem for tilgang til data fra egen bil. 

 

Serpentbane skrev (2 timer siden):

Ingen ting av det Musk har sagt eller skrevet gir inntrykk av at man kan sitte i passasjersetet på bilen.

Han har Twittret pornoinnspilling og tøyset med det. Han har også sagt at autonomi er løst der de kun ventet på regulatoriske gjennomslag... 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (3 timer siden):

Hvordan er dette mulig da? Det skulle jo være ren katastrofe, i følge forumekspertene.

 

Nei, finnes kamerasystemer hos andre produsenter som er 7-8 år gamle og som kan lese avstander og hindringer på millimeternivå. Det samme kan relativt enkle droner som brukes til landmåling. Skepsisen gikk nok heller på hvordan systeme vil fungere IRL, feks i regn, snø, ved uforutsette hindringer etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, AL123 said:

Nei, finnes kamerasystemer hos andre produsenter som er 7-8 år gamle og som kan lese avstander og hindringer på millimeternivå. Det samme kan relativt enkle droner som brukes til landmåling. Skepsisen gikk nok heller på hvordan systeme vil fungere IRL, feks i regn, snø, ved uforutsette hindringer etc.

Regn er ikke noe problem. Bilen har jo vindusviskere.

Snø vil jo da heller ikke være plaget av redusert sikt, men det er nok vanskeligere å gjenkjenne objekter som er helt hvite.

Uansett så skal det jo bare litt sne på fronten av bilen før dette skjer på de gamle utgavene, og det slipper man jo nå:

Screenshot_20211222-082808.thumb.png.135d419e2985dfc0de58700bd1a2e095.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Regn er ikke noe problem. Bilen har jo vindusviskere.

Snø vil jo da heller ikke være plaget av redusert sikt, men det er nok vanskeligere å gjenkjenne objekter som er helt hvite.

Uansett så skal det jo bare litt sne på fronten av bilen før dette skjer på de gamle utgavene, og det slipper man jo nå:

Screenshot_20211222-082808.thumb.png.135d419e2985dfc0de58700bd1a2e095.png

Så computerens evne til å tolke kamerabilder vil ikke bli påvirket av regnvær fordi bilen har visndusviskere? Smarting du....

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, AL123 said:

Så computerens evne til å tolke kamerabilder vil ikke bli påvirket av regnvær fordi bilen har visndusviskere? Smarting du....

Tenker slik som radaren som blir påvirket av smuss og sne. Det skjer ikke med kamera siden de er på innsiden av bilen og alltid har god sikt grunnet viskerne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, oophus said:

 

Dette er problemet med et system på kun kameraer. Det at ODD for systemet er påslått her er håpløst på et ikke opplyst veistrekke i høy fart. 

 

Det er er jo en eldre bil med radar. Ser jo ikke akkurat ut som den hjalp mye heller.

Kansje den va full av smuss.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Det er er jo en eldre bil med radar. Ser jo ikke akkurat ut som den hjalp mye heller.

Kansje den va full av smuss.

 

Bil med radar der informasjon fra radar ikke ble brukt. Les diskusjonen. 

Radar/lidar ser fint slike ting som det der, som et kamera sliter hardere med. Mørk vei som gir mørke pixler i et system som er avhengig av kontraster for tracking gir dårligere resultater. 

Endret av oophus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus said:

Bil med radar der informasjon fra radar ikke ble brukt. Les diskusjonen. 

Radar/lidar ser fint slike ting som det der, som et kamera sliter hardere med. Mørk vei som gir mørke pixler i et system som er avhengig av kontraster for tracking gir dårligere resultater. 

Er det samme type kamera i de nye bilene uten radar som de gamle med Hardware 2.5 da?

Er jo åpenbart bra nok når systemet får toppscore i tester.

 Model Y har jo fått oppgradert hardware ellers i bilen og.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Tenker slik som radaren som blir påvirket av smuss og sne. Det skjer ikke med kamera siden de er på innsiden av bilen og alltid har god sikt grunnet viskerne.

Vel, smuss og sne på sensor finnes det veldig enkle løsninger for. At datamaskin sliter med å tolke foto pga tett snødrev, regn, tåke etc blir verre. Uansett gjaldt kommentaren min Hekomos post om IIHS sin vurdering av Teslas førerstøttesystem. Det er absolutt ingen her inne som har nektet for at kamera er en utmerket løsning under optimale forhold. Fotogrammetri er gammel og velprøvd teknologi som brukes til mange typer lanskapsscanning. IIHS sinn vurdering påvirker med andre ord ikke denne debatten i det hele tatt, og var bare nok et tulleinnleg fra Hekomo.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Er det samme type kamera i de nye bilene uten radar som de gamle med Hardware 2.5 da?

Er jo åpenbart bra nok når systemet får toppscore i tester.

Nye Model Y har jo fått oppgradert hardware ellers i bilen og. 

Hvilke tester?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Er det samme type kamera i de nye bilene uten radar som de gamle med Hardware 2.5 da?

Er jo åpenbart bra nok når systemet får toppscore i tester.

De testene du prater om utfører testene i lavere hastigheter enn dette. Høyeste hastigheten der mener jeg er 60km/t (hvor man oppnår full score), og det på høylyst dag i optimale forhold. 

Samt du unngår hovedpoenget her. Kamera og systemer som skal fungere etter kamera vil slite i nettopp slike situasjoner med dårlig lys. Man er selvfølgelig avhengig av lys for å kunne tracke og se ting. Når man så velger å ignorere Radaren som ikke er avhengig av lys, så blir dette resultatet. 

Endret av oophus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (23 timer siden):

Nei, finnes kamerasystemer hos andre produsenter som er 7-8 år gamle og som kan lese avstander og hindringer på millimeternivå. Det samme kan relativt enkle droner som brukes til landmåling. Skepsisen gikk nok heller på hvordan systeme vil fungere IRL, feks i regn, snø, ved uforutsette hindringer etc.

Ok, forumekspertene mente nemlig at kamera alene aldri ville kunne erstatte radar. Men oops.

Og når det gjelder regn og snø og slikt, så har jo Tesla alt teknologi for dette.

Lenke til kommentar
oophus skrev (10 timer siden):

Bil med radar der informasjon fra radar ikke ble brukt. Les diskusjonen. 

Radar/lidar ser fint slike ting som det der, som et kamera sliter hardere med. Mørk vei som gir mørke pixler i et system som er avhengig av kontraster for tracking gir dårligere resultater. 

Burde du ikke lese selv først?

"the truck was seen by both the radar and also could be clearly observed by the narrow camera from quite a distance away"

Dette er antakelig et godt eksempel på at radar skaper støy, som forstyrrer kameraene.

For i følge personen selv så var altså radar aktiv, i motsetning til det du påstår.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (42 minutter siden):

Burde du ikke lese selv først?

"the truck was seen by both the radar and also could be clearly observed by the narrow camera from quite a distance away"

Dette er antakelig et godt eksempel på at radar skaper støy, som forstyrrer kameraene.

For i følge personen selv så var altså radar aktiv, i motsetning til det du påstår.

1. Hva slags prioritet for DDT trur du et narrow field camera har I systemet? 

2. Tesla klarer ikke skille støy fra en radar så de ignorerer den selv når den har rett. 

3. Hvordan ble ulykken mulig om bilen så den, og systemet valgte å bruke informasjonen? Hvor ble det av AEB systemet? Resultatet her er en kollisjon, og du skylder på radaren som SÅ den mens som systemet valgte å IGNORERE.... 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...