Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

En må også ta med at Tesla på mange måter denne våren tok ett skritt frem men to tilbake mtp at radar ble fjernet. At beta v9 virker såpass som den gjør synes jeg er ganske imponerende, for det er vel første nye versjonsnummer etter at de droppet radar? Nå får de fokusert på data fra en type sensorer og kan dermed slippe endel støy eller motstridene input om nå det har vært et reellt problem tidligere. 

@kremt Umiddelbart så er det fort å tenke at flere sensorer er bedre. Men det er jo ikke sikkert det er tilfellet? Det er mye data som skal behandles i real time. Trafikkbildet kan være enkelt eller svært komplisert avhengig av både infrastruktur og vegen der bilene befinner seg, samt at mengden trafikk og stasjonære hindringer gjør trafikkbildet mer komplisert. Om en bare lesser på med alt som er av sensorer så kreves det fort mer datakraft for å behandle all input data, samt at det må skapes gode rutiner for hva som skjer når det er avvik mellom hva de forskjellige sensorene rapporterer. Ingen er kommet til nivå fem på selvkjøring ennå, så hva som blir vinneroppskriften gjenstår å se. Men at mange selskaper gjør det samme greie og lesser på med sensorer betyr jo ikke at det nødvendigvis er den beste fremgangsmåten, det kan like gjerne bety at mange startet med et litt dårlig utgangspunkt fordi de tok et dårlig valg allerede tidlig i prosessen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel dette med flere sensorer som virker å være litt av problemet til Tesla med phantombraking.

Bilen ser det kommer en lastebil i motsatt felt, bilen viser på displayet at det kommer em lastebil i motsatt felt. Radaren sier at "NÅ MÅ DU BREMSE KOMMER NOE SVÆRT RETT MOT OSS" og bilen bremser da siden bilen må lytte til radaren sin også. Selv om den vet via kamera at det går helt fint.

Kan jo også være at Tesla sin radar har for brei beam eller rett og slett er for dårlig. Kunne sikkert vært løst med å ha flere radarer men det er jo å gå litt bakover, og det ville blitt dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, uname -i said:

Hvis man har TO sensorer og de viser forskjellig så er Teslas løsning å FJERNE den ene? Dette ville vært stor komedie om ikke andre trafikanters liv var i potten.

 

Er vel 3 kamera i fronten av bilen (og kansje flere på dem uten radar?)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

Er vel 3 kamera i fronten av bilen (og kansje flere på dem uten radar?)

Såvidt jeg har fått med meg så brukes bare ett om gangen. Ett web.-kamera med oppløsning som en Nokia-telefon fra 2000-tallet er det som står mellom føreren og en alvorlig trafikkulykke.

AP1 hadde ikke problemet med fantombremsinger. Det var i 2014 og et system fra MobilEye. Jeg har heller ikke fantombremsinger på min bil med radar. Det ser ut til å være mulig å få radar til å virke om man ikke er Tesla.

Endret av uname -i
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, uname -i said:

Såvidt jeg har fått med meg så brukes bare ett om gangen. Ett web.-kamera med oppløsning som en Nokia-telefon fra 2000-tallet er det som står mellom føreren og en alvorlig trafikkulyke.

AP1 hadde ikke problemet med fantombremsinger. Det var i 2014 og et system fra MobilEye. Jeg har heller ikke fantombremsinger på min bil med radar. Det ser ut til å være mulig å få radar til å virke om man ikke er Tesla.

Er vel phantombraking på ap1 også, men det er mindre problem der ja. Det er jo dog ett vesentlig dårligere system da. Så nylig en test hvor de kjørte rett mot en papp plate og ap1 feilet hver gang, mens de nyere systemene besto alle testene.

Skal sies at fantombremsing bare forekommer på veier uten midtstripe. Antar bilen må være mere oppmerksom på radarsignalene når den ikke har en midtstripe som skiller veibanene, selv om kamera ser at det går fint.

Subaru dumpet vel forøbrig radaren i 2018? Ikke hørt at det har vært noe ekstremt med ulykker grunnet det. Det har dog vært en del problemer med phantom braking der etter de gjorde dette (ironisk nok). Det skyldes vist dårlig software. Tesla er nok bedre på software.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hm. Har sett og lest om at tyske myndigheter presser på for at Tesla skal åpne ladenettverket sitt for alle EV. Ikke tenkt noe særlig over det for jeg regnet med at det ikke ville bli noe av. Så ble det snakk om et forsøk på vestlandet, der Tesla ladere skal åpnes for alle EV. 

Og nå ser jommen ut til at Tesla faktisk skal gjøre alvor av dette og rulle det ut over hele kloden. 

Hva blir konsekvensene av denne avgjørelsen? På kort sikt kan det jo bety kø på laderne. Men det kan jo få andre konsekvenser på litt lengre sikt? For det må vel bli slik at alle produsenter som ønsker at deres biler skal kunne lades på Tesla ladere må betale litt? Kanskje blir det også differensiert prising, slik at biler fra andre produsenter må betale litt mer? Da er plutselig inntekter fra ladingen med på finansiere ennå flere hurtigladere slik at utbyggingstakten kan økes betraktelig og dermed redusere eller kanskje til og med fjerne ulempene en slik åpning fører med seg. Tesla bygger jo alt ladere i stort tempo i Kina. Og kan sikkert skalere opp produksjonen når behovet oppstår. 

Vil de andre produsentene av elbiler akseptere å måtte betale feks en oppstartssum og løpende utgifter for å kunne tilby tesla lading til sine kunder?  Vil kanskje kundene presse fram dette? Dette må vel uansett være en god nyhet mtp at gode ladenettverk vil kunne gjøre at overgangen til EV ennå går ennå raskere. Og det vil jo bli en grønn seier for oss alle sammen. 

En ennå raskere global utbygging av Tesla's ladenettverk må vel være en bra ting? Er det noe negativt jeg overser? Ja jeg skjønner at det i en overgangsperiode kan bli noe mer kø på laderne, men dersom produsentene må betale så kan de pengene legges i økt utbyggingstakt for laderne. Vil kanskje eiere av andre elbiler plutselig foretrekke å lade hos Tesla? Laderne hos Tesla bare virker, det er ikke akkurat samme standard på andre ladealternativer. Og hvilke uventede økonomiske fordeler kan dette gi Tesla? Har det potensiale til å bli en ny og attraktiv inntektsstrøm for Tesla? Og hva skjer om de andre produsentene av EV ikke ønsker å betale for at kundene deres skal få tilgang til Tesla ladenettverk? Det er kanskje ikke optimalt at feks Bmw og Mercedes kunder kjører rundt med en Tesla app på mobilen slik at de kan lade hos Tesla? Vil det likevel bli økonomisk oppside av å åpne laderne for andre EV enn Tesla? Altså bare ved å ta betalt fra kundene som lader? Men da blir jo alle andre bilprodusenter rene Freddy Freeloader's. Og det vil jo bli feil at Tesla skal bære ansvaret for lading for alle produsenter. 

 

Er det ok for Tesla å åpne laderne for alle, selv om det vil bety noe mer kø på lading i en overgangsfase? 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Er det så sikkert at det åpnes på produsent-grunnlag? Kan det ikke være noe mellom Tesla og den enkelte bileier?

At Tesla stiller krav til bilen (f eks hvor ladeporten ligger, kommunikasjon mellom bil og laderenhet) og dermed indirekte til produsenten betyr jo ikke at produsenten må betale noe, men bare at ladingen for bileieren blir dyrere.

Forøvrig oppfattet jeg det at Tesla i Norden/Norge søkte om støtte til laderbygging at de søkte om ganske få stalls. Jeg synes det tyder på at de lager sine vanlige SuC-lokasjoner men legger til noen få 'pumper' og disse kan da i motsetning til de andre også brukes av ikke-Teslaer. Det ville da bare fjerne mikroskopiske fordeler til Tesla-eierne.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
46 minutes ago, bojangles said:

Hm. Har sett og lest om at tyske myndigheter presser på for at Tesla skal åpne ladenettverket sitt for alle EV. Ikke tenkt noe særlig over det for jeg regnet med at det ikke ville bli noe av. Så ble det snakk om et forsøk på vestlandet, der Tesla ladere skal åpnes for alle EV. 

Og nå ser jommen ut til at Tesla faktisk skal gjøre alvor av dette og rulle det ut over hele kloden. 

Hva blir konsekvensene av denne avgjørelsen? På kort sikt kan det jo bety kø på laderne. Men det kan jo få andre konsekvenser på litt lengre sikt? For det må vel bli slik at alle produsenter som ønsker at deres biler skal kunne lades på Tesla ladere må betale litt? Kanskje blir det også differensiert prising, slik at biler fra andre produsenter må betale litt mer? Da er plutselig inntekter fra ladingen med på finansiere ennå flere hurtigladere slik at utbyggingstakten kan økes betraktelig og dermed redusere eller kanskje til og med fjerne ulempene en slik åpning fører med seg. Tesla bygger jo alt ladere i stort tempo i Kina. Og kan sikkert skalere opp produksjonen når behovet oppstår. 

Vil de andre produsentene av elbiler akseptere å måtte betale feks en oppstartssum og løpende utgifter for å kunne tilby tesla lading til sine kunder?  Vil kanskje kundene presse fram dette? Dette må vel uansett være en god nyhet mtp at gode ladenettverk vil kunne gjøre at overgangen til EV ennå går ennå raskere. Og det vil jo bli en grønn seier for oss alle sammen. 

En ennå raskere global utbygging av Tesla's ladenettverk må vel være en bra ting? Er det noe negativt jeg overser? Ja jeg skjønner at det i en overgangsperiode kan bli noe mer kø på laderne, men dersom produsentene må betale så kan de pengene legges i økt utbyggingstakt for laderne. Vil kanskje eiere av andre elbiler plutselig foretrekke å lade hos Tesla? Laderne hos Tesla bare virker, det er ikke akkurat samme standard på andre ladealternativer. Og hvilke uventede økonomiske fordeler kan dette gi Tesla? Har det potensiale til å bli en ny og attraktiv inntektsstrøm for Tesla? Og hva skjer om de andre produsentene av EV ikke ønsker å betale for at kundene deres skal få tilgang til Tesla ladenettverk? Det er kanskje ikke optimalt at feks Bmw og Mercedes kunder kjører rundt med en Tesla app på mobilen slik at de kan lade hos Tesla? Vil det likevel bli økonomisk oppside av å åpne laderne for andre EV enn Tesla? Altså bare ved å ta betalt fra kundene som lader? Men da blir jo alle andre bilprodusenter rene Freddy Freeloader's. Og det vil jo bli feil at Tesla skal bære ansvaret for lading for alle produsenter. 

 

Er det ok for Tesla å åpne laderne for alle, selv om det vil bety noe mer kø på lading i en overgangsfase? 

Er vel ikke helt riktig tråd å diskutere dette i?

Kommer til å bli kaos på laderne i starten om de åpner for alle ja, men det blir jo veldig god reklame for Tesla om alle som har elbil har en Tesla app på telefonen sin.

Blir flott om alle bilene med ladeport på siden får tilgang, som f.eks e-tron og varebiler 😅

Untitled.thumb.jpg.c30476ea01df7e58cf1d1cb065e6cf69.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Her er hvor MobileEye er i 2021 etter at de avsluttet samarbeidet med Tesla i 2016. Førti minutter med uredigert selvkjøring i New York. De bruker kameraer primært og Radar/Lidar der kameraene ikke strekker til. Selv om systemet virker å være et par størrelsesordener bedre enn Tesla sitt så bruker de allikevel en profesjonell testsjåfør og har en tillatelse fra New Yorks myndigheter til å teste ekte full selvkjøring.

 

Og

Tesla’s ‘Full Self-Driving’ Beta Software Used on Public Roads Lacks Safeguards

Sitat

Consumer Reports' car safety experts worry that Tesla continues to use vehicle owners as beta testers for its new features, putting others on the road at risk

 

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -i said:

Her er hvor MobileEye er i 2021 etter at de avsluttet samarbeidet med Tesla i 2016. Førti minutter med uredigert selvkjøring i New York. De bruker kameraer primært og Radar/Lidar der kameraene ikke strekker til. Selv om systemet virker å være et par størrelsesordener bedre enn Tesla sitt så bruker de allikevel en profesjonell testsjåfør og har en tillatelse fra New Yorks myndigheter til å teste ekte full selvkjøring.

 

Ser de bruker Ford Mondeo til testbiler. Har de noe avtale med Ford?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -i said:

De samarbeider om autonomi.

Når får vi se dette systemet i personbiler da? Hvor lenge skal de teste det før det slippes? Ser at mondeoen har lidarer på taket. De må vel integreres bedre i ferdige produkter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
37 minutes ago, uname -i said:

I likhet med flymaskiner, fallskjermer, pacemakere og alt annet som er livskritisk.

Når det er ferdig.

😅

Men så kjedelig da. Må vel vente veldig veldig lenge før det er perfekt. Jeg er av typen som kjører Android 12 Beta på mobilen min og Windows 11 beta på pcen min. Liker å leve litt farlig.

Er det noen statistikk på dødsfall ved bruk av tesla sin FSD? 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

😅

Men så kjedelig da. Må vel vente veldig veldig lenge før det er perfekt. Jeg er av typen som kjører Android 12 Beta på mobilen min og Windows 11 beta på pcen min. Liker å leve litt farlig.

Tar windowsen din ofte en venstresving rett inn i møtende trafikk slik at du må bråbremse for å unngå en dødsulykke?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus said:

Se for deg at sønnen/dattera/din bedre halvdel ligger 1 meter i jorda og grunnen er AV utvikling. Er det samme type "kjedelig"? 

Hvor mange dødsfall er det i forbindelse med FSD da? Folk har vel kunnet bruke betaversionene ganske så lenge nå.

Det er litt kjedelig når produsenter viser frem: se hva vi kan! Du får kansje teste det.. om 4-5 år.. men neppe da heller..

Å kjøre en bil uten noe form for assistanse er vel vesentlig farligere, og det er vel dette de fleste kjører.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...