Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (47 minutter siden):

What, har de dette? Vet Audi har prøvd tidligere, men de avsluttet det prosjektet. Cruise har vell også vært innom dette i noen små tilfeller. Men Volvo og Honda var nytt for meg, kilde?

Samtidig introduserer Volvo en ny kjøremodus hvor bilen skal kjøre selv, kalt Ride. I denne modusen, som først og fremst skal fungere på motorvei, tar bilen selv over styringen. Dermed er det bilen - altså Volvo - som er ansvarlig dersom bilen forårsaker ulykker. Det bekreftes også under arrangementet. 

Kilde TU

Honda selger legend med nivå 3. Om den selges utenfor Japan vet jeg ikke. Lenge siden sist jeg så en

https://www.google.no/amp/s/www.autoblog.com/amp/2021/03/04/honda-legend-level-3-autonomous-2/

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 time siden):

Samtidig introduserer Volvo en ny kjøremodus hvor bilen skal kjøre selv, kalt Ride. I denne modusen, som først og fremst skal fungere på motorvei, tar bilen selv over styringen. Dermed er det bilen - altså Volvo - som er ansvarlig dersom bilen forårsaker ulykker. Det bekreftes også under arrangementet. 

Kilde TU

Honda selger legend med nivå 3. Om den selges utenfor Japan vet jeg ikke. Lenge siden sist jeg så en

https://www.google.no/amp/s/www.autoblog.com/amp/2021/03/04/honda-legend-level-3-autonomous-2/

 

Men dette er ikke lansert enda, altså Volvo sitt. Det er ett fremtidig  produkt. 

 

Og hondaen skal selges i 100 eksemplarer. Også i fremtiden.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (6 minutter siden):

Volvo trucks kommersialiserte autonome lastebiler til Brønnøy Kalk for 3 år siden. Ingen tvil at Volvo har teknologien og er langt fremme.

 

Finnes mange autonome kjøretøy i industrien. Men ja Volvo er nok godt posisjonert.

Lenke til kommentar
14 hours ago, sverreb said:

Eh ja, det kalles leasing.

Eh nei dette med abonnement er på ingen måter leasing. Leasing er leasing .Ofte gjort via tredjepart selskaper. Noen ganger direkte gjennom produsenten. Men summen blir ikke veldig ulik summen for salg. Faktisk kan det i enkelte kampanjer betyr lavere salgspris for produsenten per solgte bil fordi tredjeparts leasing selskap kjøper bulk og forhandler/presser frem rabatter. Du og jeg vi må betale et beløp cash når vi tegner en leasing avtale, også et månedsbeløp pluss whatever når lease perioden er over. Riper i lakk, for mange kjørte km osv vil koste oss ekstra. Dette er ikke noe produsenten tjener på, det er penger rett i lomma på leasing selskapet. 

Det Tesla gjør nå er å selge bilen til full pris og dra inn en stor sum for salget, også får de forhåpentligvis inntekter fra abonnement hver måned fremover. Om Tesla vil lykkes med abonnementsordningen gjenstår naturligvis å se, og det kommer nok også litt an på kvaliteten på FSD, men det er nok mange som er villig til å betale for FSD  abonnement lenge før nivå fem nåes. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
6 hours ago, syar2003 said:

Volvo trucks kommersialiserte autonome lastebiler til Brønnøy Kalk for 3 år siden. Ingen tvil at Volvo har teknologien og er langt fremme.

 

Mm ja men det er veldig stor forskjell på å ha autonomi kjøretøy på et anlegg og det å ha autonome kjøretøy i ordinær trafikk. Og ingen er per idag på full autonomi i regulær trafikk. Blir spennende å se om Volvo klarer å ta dette videre til nivå fem. Da er det ikke lengre noen begrensninger på feks kjøre og hviletid, døgnhvil, ukeshvil osv. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (49 minutter siden):

Mm ja men det er veldig stor forskjell på å ha autonomi kjøretøy på et anlegg og det å ha autonome kjøretøy i ordinær trafikk. Og ingen er per idag på full autonomi i regulær trafikk. Blir spennende å se om Volvo klarer å ta dette videre til nivå fem. Da er det ikke lengre noen begrensninger på feks kjøre og hviletid, døgnhvil, ukeshvil osv. 

Jeg er klar over det . Diskusjon var om lvl 3 og det er kun kondisjonsbasert autonomi med førertilsyn.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
1 hour ago, bojangles said:

Eh nei dette med abonnement er på ingen måter leasing. Leasing er leasing

Leasing er en leieavtale hvor man betaler et fast periodisk beløp. Resten du lister opp er smådetaljer. Finansiering av biler via leieavtaler er m.a.o. absolutt ikke noe nytt. Her leier du ('leaser') en komponent fremfor en hel bil, men som sagt forskjellen er smådetaljer.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, sverreb said:

Leasing er en leieavtale hvor man betaler et fast periodisk beløp. Resten du lister opp er smådetaljer. Finansiering av biler via leieavtaler er m.a.o. absolutt ikke noe nytt. Her leier du ('leaser') en komponent fremfor en hel bil, men som sagt forskjellen er smådetaljer.

Ja du kan fortsette å mase på dette, men du tar fortsatt feil. For bilprodusenten så spiller det ingen rolle åssen kundene finansierer kjøpet, lånte penger, leasing, kontantkjøp osv. De får en sum per solgte bil, og noen ganger litt mindre for lease biler. De pengene leasingkunder betaler per måned går ikke til Tesla eller andre produsenter. De går til leasingselskapet. Og leasingselskapet har kjøpt ut bilene fra produsenten via sin egen finansiering, EK osv. 

At du betaler en sum hver måned er mellom deg og banken, eller deg og leasing selskapet. Det har ingenting med inntektene til bilprodusenten å gjøre. De får salgssummen 1 gang per bil uansett hva du betaler per måned. 

Det Tesla nå forsøker seg på er å fortsatt selge bilen som normalt (salg, kontant, lån, eller leasing akkurat som før) PLUSS at de ønsker at kundene i tillegg skal betale en fast sum per måned for software, altså FSD. Det betyr inntekter til Tesla også etter at bilen er solgt. Om du fortsatt ikke ser forskjellen så må du lese deg opp på leasing og hvordan det virker for produsenten. 

Med et abonnement på toppen så tjener Tesla penger som før, når bilene selges. På toppen av den inntekten så tjener de penger hver måned fra de kundene som velger abonnement. Dermed så vil abonnementskunder påvirke både likviditeten og kontantstrømmen til Tesla positivt. Tesla får en jevnere strøm av inntekter som gjør dem bedre rustet til å klare å møte sine finansielle forpliktelser. Bedre/positiv kontantstrøm og likviditet vil feks gi Tesla bedre kort på hånden om de trenger kreditter, lån osv. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, freddy85 said:

Hvordan fungerer en slik radar kontra kamera i mørket og tåke?

Det vet man vel ikke helt ennå. Jeg så en video som kom ut like etter beta v9 ble sluppet. De kjørte i mørket og regnvær. Lite trafikk så litt vanskelig å si, men det virket som ting som kryss, kantlinje og midstripe, lyskryss osv ble oppfattet korrekt. Dog manglet jo tåken så det kan fort skje at ting blir annerledes da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, sverreb said:

Leasing er en leieavtale hvor man betaler et fast periodisk beløp. Resten du lister opp er smådetaljer. Finansiering av biler via leieavtaler er m.a.o. absolutt ikke noe nytt. Her leier du ('leaser') en komponent fremfor en hel bil, men som sagt forskjellen er smådetaljer.

Nei det er ikke smådetaljer. For det første fordi Tesla økte prisen på FSD betraktetelig sist år. Nå er det mange kunder som ikke tar seg råd til FSD ved kjøp, og det er de kundene Tesla sikter seg inn på nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bojangles said:

Ja du kan fortsette å mase på dette, men du tar fortsatt feil. For bilprodusenten så spiller det ingen rolle åssen kundene finansierer kjøpet, lånte penger, leasing, kontantkjøp osv. De får en sum per solgte bil, og noen ganger litt mindre for lease biler. 

At du betaler en sum hver måned er mmellom deg og banken, eller deg og leasing selskapet. Det har ingenting med inntektene til bilprodusenten å gjøre. De får summen 1 gang uansett hva du betaler per måned. 

Det Tesla nå forsøker seg på er å fortsatt selge bilen som normalt (salg, kontant, lån, eller leasing akkurat som før) PLUSS at de ønsker at kundene i tillegg skal betale en fast sum per måned for software, altså FSD. Det betyr inntekter til Tesla også etter at bilen er solgt. Om du fortsatt ikke ser forskjellen så må du lese deg opp på leasing og hvordan det virker for produsenten. 

Jeg vet utmerket godt at leasing er håndtert via finansieringsselskaper. Det er småplukk og har ingen betydning. Poenget her er at å finansiere (altså fra sluttbrukerens hånd) en bil ofte gjøres delvis via periodiske betalinger fremfor engangsbetalinger. Dette er ingen revolusjon. Om det er kontantstrømmen du er opptatt av så finnes det mange fiansielle instrumenter du kan bruke for konvertere en stor sum i dag til en kontantstrøm over tid.

 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (23 timer siden):

Dette er faktisk helt enormt. Har noe slikt vært forsøkt blant bilprodusenter tidligere? Er det andre som har klart å få dratt igang abonnementsordninger?

Audi var først ute i verden med slikt. 

De kaller det "Functions on Demand" og en kamerat hadde abonnement på bedre lys feks i vinter på sin e-tron 55. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 timer siden):

Ja de kommer ikke til å tjene særlig nå, hadde aldri betalt for det. Men om de oppnår autonomi, da blir det poppis. Tenk å jobbe(skrive timer) mens en kjører til kontoret. Det er jo latterlig genialt. 

Det vil bli hard konkurranse på dette. De fleste AV utviklere har samme fremgangsmetoder for selve teknologien, og blir dette løst så blir det løst mer eller mindre samtidig. Så så lenge de ikke lobbyerer seg i mellom for å unngå nedsatt avanse pga konkurranse dem I mellom så er denne prisingen ren fantasi å forvente med løst robotaxi imo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 timer siden):

Finnes mange autonome kjøretøy i industrien. Men ja Volvo er nok godt posisjonert.

De setter fokus på sikkerhet som alltids og mener at autonomi er en sikkerhetsgreie. Noe ENCAP forventer også. Volvo vil altså ha LVL3 autonomi funksjoner som standard i sine biler. Det sier litt om hva man kan forvente å tjene på autonomi i abonnementsløsninger siden. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (51 minutter siden):

Det vil bli hard konkurranse på dette. De fleste AV utviklere har samme fremgangsmetoder for selve teknologien, og blir dette løst så blir det løst mer eller mindre samtidig. Så så lenge de ikke lobbyerer seg i mellom for å unngå nedsatt avanse pga konkurranse dem I mellom så er denne prisingen ren fantasi å forvente med løst robotaxi imo. 

Ja absolutt,  skal bli spennende å se hvordan det blir fremover.

Lenke til kommentar

Ser at eiere må betale $1500 for å oppgradere bilen om de skal abonnere på FSD. Dette til tross for at Teslaer siden 2016 ble solgt med et løfte om at at maskinvaren var tilstrekkelig for full selvkjøring.  På toppen av dette så er produktet ikke i nærheten av Full Selvkjøring, men L2 førerasssistanse sminket opp til å få folk til å tro at det er mer kapabelt enn det er. Med andre ord svindel pakket inn i en annen svindel.

At Tesla er innovative er det hvertfall liten tvil om. Hvor langt de kan strekke strikken før fansen ser lyset må bli et studium for sosiologer og sosialantropologer i årtier fremover.

Tesla is charging owners $1,500 for hardware they already paid for

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syns det er veldig rart at absolutt alle som driver med autonomi bruker flere radar sensorer og lidar på taket.LIDAR-4-AV.jpg&f=1&nofb=1

 

Det er åpenbart en prototype, og for testing. Men en annen, ny produsent hevder at de skal løse dette med kun noen kameraer? Det gir ingen mening. "Something doesn`t add up".

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 timer siden):

Syns det er veldig rart at absolutt alle som driver med autonomi bruker flere radar sensorer og lidar på taket.LIDAR-4-AV.jpg&f=1&nofb=1

 

Det er åpenbart en prototype, og for testing. Men en annen, ny produsent hevder at de skal løse dette med kun noen kameraer? Det gir ingen mening. "Something doesn`t add up".

Likevell er det det selskapet som leverer biler med mest funksjonalitet. Ref fsd beta. 

 

Men ja, det kan virke for godt til å være sant. Men de har komt langt siden de lanserte det(uten mobileye). Var vell 2017? Evt 16. 4-5 år på å komme der fsd beta er i dag, og Gud vet hvor langt de er kommet på egne prototyper. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...