Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

Så et par videoer av FSD beta v9 nå. Det visuelle på skjermen er i det minste ryddet kraftig opp i. Det virker som ting flyter langt mer smooth nå enn tidligere. Noen filmet umiddelbart etter at beta v9 var ute, i mørke og regn på en av dem. Så ut til at kameraene taklet både dårlig lysforhold, regnvåt asfalt osv. Men det var jo naturligvis et veldig rolig trafikkbilde midt på natten. Så det kan ha spilt inn. 

Det virker som ting går den rette veien, og føreren av denne Tesla'n sier flere har nevnt at uten radar blir kjøringen mykere, og også at bilen reagerer tidligere på hindringer uten radar enn med. Se selv: 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (12 minutter siden):

Det virker som ting går den rette veien, og føreren av denne Tesla'n sier flere har nevnt at uten radar blir kjøringen mykere, og også at bilen reagerer tidligere på hindringer uten radar enn med. Se selv: 

Det er kanskje ikke så rart. Det høres kanskje ut som en god ide å ha flere sensorer, problemet er at da må du også ha gode rutiner/algoritmer for å avgjøre hvilken av sensorene du skal stole på om de viser forskjellig. Om kamera og radar er *litt* uenig så kan det gi bilen nervøse rykninger. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men ikke alt er på plass ennå, fortsatt endel som må løses. Her i denne video'n krysser Tesla en sperrelinje, kjører i bussfil, og gjør noen rare utfall som sjåføren raskt må korrigere. Et av utfallene kan virke å komme av det lå slengt en tom plastflaske i veibanen. De andre aner jeg ikke hva som førte til feilreaksjonen. Et annet ble mer dramatisk da Tesla nesten kjørte inn i en rekke biler etter at den mistet kontrollen etter det som først virket som en helt perfekt håndtering av å svinge til venstre i et trafikkert og komplisert lyskryss med trafikk, vegarbeid, plastkoner osv. Men sjåføren gjør det sjåføren skal gjøre, og korrigerer raskt og tar kontrollen. Definitivt ikke full autonomi ennå. 

Men slike utfall er jo egentlig bra, sw er i beta og alle rare nykker blir rapportert inn slik at Tesla kan gå gjennom dem også manuelt og se hva som skjedde og hvordan de kan forbedre det slik at en unngår det i fremtiden. 

Autonome biler og robot taxi virker dog som en fremtid ganske mange år unna fortsatt. Men kanskje vil betaversjonene gjøre at det går langt raskere enn jeg tror. Spesielt når alle Tesla eiere kan laste ned beta sw, ennå er fsd v9 kun for noen utvalgte. 

 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Men ikke alt er på plass ennå, fortsatt endel som må løses. Her i denne video'n krysser Tesla en sperrelinje, kjører i bussfil, og gjør noen rare utfall som sjåføren raskt må korrigere. Et av utfallene kan virke å komme av det lå slengt en tom plastflaske i veibanen. De andre aner jeg ikke hva som førte til feilreaksjonen. Et annet ble mer dramatisk da Tesla nesten kjørte inn i en rekke biler etter at den mistet kontrollen etter det som først virket som en helt perfekt håndtering av å svinge til venstre i et trafikkert og komplisert lyskryss med trafikk, vegarbeid, plastkoner osv. Men sjåføren gjør det sjåføren skal gjøre, og korrigerer raskt og tar kontrollen. Definitivt ikke full autonomi ennå. 

Men slike utfall er jo egentlig bra, sw er i beta og alle rare nykker blir rapportert inn slik at Tesla kan gå gjennom dem også manuelt og se hva som skjedde og hvordan de kan forbedre det slik at en unngår det i fremtiden. 

Autonome biler og robot taxi virker dog som en fremtid ganske mange år unna fortsatt. Men kanskje vil betaversjonene gjøre at det går langt raskere enn jeg tror. Spesielt når alle Tesla eiere kan laste ned beta sw, ennå er fsd v9 kun for noen utvalgte. 

 

Tror jeg ville ha valgt breath taking i stedet for mind blowing om denne versjonen om jeg var Musk.

En FSD video skal i prinsippet være dønn kjedelig. Timevis med perfekt kjøring. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Litt sånn jeg følte meg i VW sin versjon av dette i annenhver sving på riksvei. 

På en sensor suite som kun skal gi deg en assist-pakke, og ikke ei sensor suite som for flere år siden var lovet til å gi autonomi på nivå 5. Tesla har hentet penger i markedet mot lovnadene, og solgt Full Self Driving....

Ingen offentlige personer kjører rundt med noen av de utallige JV systemene VW er inkludert i for AV. Så det er snart på tide å sammenligne autonomi med autonomi fremfor assists. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (6 minutter siden):

På en sensor suite som kun skal gi deg en assist-pakke, og ikke ei sensor suite som for flere år siden var lovet til å gi autonomi på nivå 5. Tesla har hentet penger i markedet mot lovnadene, og solgt Full Self Driving....

Ingen offentlige personer kjører rundt med noen av de utallige JV systemene VW er inkludert i for AV. Så det er snart på tide å sammenligne autonomi med autonomi fremfor assists. 

 

Vanskelig å sammenligne når ingen tilbyr noe i nærheten av fsd. Forøvrig er fsd også bare assist. Det kommer veldig tydelig frem i release notes. Iallefall for v9. Ingen tvil om at selvkjøring kun ligger i navnet der og ingen annen plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Vanskelig å sammenligne når ingen tilbyr noe i nærheten av fsd.

Fremgangsmetodene er samstemte i bransjen minus Tesla. Det har noe med risiko å gjøre. Bevis = V9.0. 

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Forøvrig er fsd også bare assist. Det kommer veldig tydelig frem i release notes.

Det var ikke assists som ble lovet når FSD ble åpnet for salg. Det var heller ikke det de hentet penger i markedet for. 

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Ingen tvil om at selvkjøring kun ligger i navnet der og ingen annen plass.

Det er vi enige. Så om du kun vil sammenligne assists mot assists så har du jo rett. Det firmaet som lovet L5 og har en sensor suite designet for det vil naturlignok ha mer sanntidsdata å utnytte og burde derifra være en av de bedre, hvis ikke hadde det vært totalt krise. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En får vel gi Tesla litt tid til å sy samen dette? For 20+ år siden fikk feks Kristiansand skiltgjennkjenning på bomstasjonene. Mange var kritiske og mente det var håpløst. Omtrent på samme tid eller noe før ble ansiktsgjennkjenning sw tatt i bruk i UK for å luke ut hooligans på fotballkamper. Mange var kritisk til det også. Idag er det få som tenker at slikt er komplisert fordi det er sw og algoritmer som er brukt i så stor grad at folk tar det som en selvfølge. Nå bruker Tesla kamera og cpu power til å bedømme avstand. Og det ser jo ut som de klarer det relativt bra. Dette er tross alt første versjon uten rader. Og allerede virker det. Nå er mange kritiske og tenker det ikke er sikkert nok, men hva sier folk om ti eller tjue år? 

En av de første videoene jeg så av FSD beta v9 var tatt i straks sw ble sluppet. Midt på natten på østkysten i USA. Det var mørkt, det regnet og været burde egentlig gjøre ting komplisert for FSD. Men det virket som ting forløp temmelig greit likevel. 

Nivå fem el full autonomi der bilen kjører helt på egenhånd og eier ikke er juridisk ansvarlig ligger uten tvil frem i tid. Hvor lang tid det tar aner vi ikke. Det er kanskje ikke veldig viktig heller? Det viktigste er at det er et uttalt mål å komme dit, og at mange jobber veldig hardt for at det målet skal nåes. Kanskje kan målet nåes med dagens hw og cpu kraft? Kanskje må det oppgradering av hw, cpu, el kamera for å nå dit. Det viktigste er at sw blir bedre. Og FSD vil uten tvil kunne bidra positivt til eierne lenge før FSD når fullstendig autonomi. Tesla har akkurat droppet radar, kanskje trenger de noe tid før de vet hva dagens hw kan få til? Det er færre input nå som rader er vekk. Likevel så må en huske at FSD behandler real time data on the fly. Det er komplisert, og ennå så ser vi at det er utfordringer. Det ryktes om ny hw for fsd i løpet av Q4. Kanskje det gir et kraftig løft?

Eller så kan vi kanskje se at det blir en ganske hyppig oppdatering av sw v9xx. Fordi det nå er ennå flere so tester, mange flere hendelser blir rapportert inn til Tesla og Tesla får et ennå bedre datagrunnlag og konkrete eksempler på ting dagens versjon av fsd ikke har håndtert på best mulig måte. 

Det mest spennende nå blir jo å se hvordan fsd takler øsregn, tåke og når sommeren er over snø. Kanskje blir det bare umulig å bruke fsd i dårlig vær? Eller så kommer det kanskje flir, el a radar kommer tilbake når det blir mer tilgjengelig cpu kraft? 

Etter 1 dag i bruk av testere så må en vel kunne si at det er en veldig markant forbedring? Ja noen opplevde fo mange umotiverte filskift, eller at fsd tolket feil eller måtte gripe inn selv. Men når en så hvor smooth kjøring i kryss og lyskryss er blitt så har jeg troen på dette går riktig vei. .

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (22 minutter siden):

En får vel gi Tesla litt tid til å sy samen dette? For 20+ år siden fikk feks Kristiansand skiltgjennkjenning på bomstasjonene. Mange var kritiske og mente det var håpløst. Omtrent på samme tid eller noe før ble ansiktsgjennkjenning sw tatt i bruk i UK for å luke ut hooligans på fotballkamper. Mange var kritisk til det også. Idag er det få som tenker at slikt er komplisert fordi det er sw og algoritmer som er brukt i så stor grad at folk tar det som en selvfølge

Hvilken konsekvens får du om bomstasjonen ikke klarer å lese et skilt vs en 2 tonn tung bil som kjører seg selv feil? De andre utviklerne av AV viser jo fint at utviklingen kan foregå både kjappere men også sikrere. 

bojangles skrev (26 minutter siden):

Nivå fem el full autonomi der bilen kjører helt på egenhånd og eier ikke er juridisk ansvarlig ligger uten tvil frem i tid. Hvor lang tid det tar aner vi ikke.

Det er firma som tar på seg det ansvaret allerede angående utviklingen av nivå 3+ autonomi. Volvo har lagt seg der allerede for biler de inkluderer Lidar og etterhvert nivå 3 funksjoner for. 

bojangles skrev (32 minutter siden):

Det mest spennende nå blir jo å se hvordan fsd takler øsregn, tåke og når sommeren er over snø. Kanskje blir det bare umulig å bruke fsd i dårlig vær?

Ja, det blir umulig. Følg med på utgivelser av Pixel image recognition teknologi, så vil du se hvor Tesla er i sin utvikling. De implementerer slikt (utviklet av andre) og håper det fungerer ved sitt domene selv om mye av det er utviklet for mediaformål som matchmoves. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (44 minutter siden):

 

Etter 1 dag i bruk av testere så må en vel kunne si at det er en veldig markant forbedring? Ja noen opplevde fo mange umotiverte filskift, eller at fsd tolket feil eller måtte gripe inn selv. Men når en så hvor smooth kjøring i kryss og lyskryss er blitt så har jeg troen på dette går riktig vei. .

Ikke veldig trygt ennå! 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Trestein said:

Ikke veldig trygt ennå! 

Nei men så er det jo ikke et krav heller om at det skal være trygt. For det er jo bare en assistent. Sjåføren har det hele og fulle ansvaret og skal både følge med å trafikkbildet og være klar til å gripe inn når og om fsd gjør noe dumt. Så om noe så må en vel si at det er som forventet. beta v9 var ikke ment å være noe mer enn beta. Og det er jo helt greit at det blir testet. Testing i større skala og maskinlæring, manuelle situasjonsvurderinger av hvorfor fsd ikke foretok riktig avgjørelse vil jo drive prosjektet fremover. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus said:

Hvilken konsekvens får du om bomstasjonen ikke klarer å lese et skilt vs en 2 tonn tung bil som kjører seg selv feil? De andre utviklerne av AV viser jo fint at utviklingen kan foregå både kjappere men også sikrere.

Det jeg forsøkte å få frem gikk deg hus forbi? Det var ingen dramatiske konsekvenser, men kritikerne stolte ikke på at systemet skulle fungere. Fordi det var nytt og mange ikke forutsetninger til å forstå hvordan det virket. På samme måte så fsd idag en utopi blant mange og de tror det aldri vil komme, eller i det minste ikke i vår levetid. 

Selv om noe er vanskelig idag, er det ikke sikkert det er vanskelig om ti år eller om tjue år. Og når problemet først er løst, så vil det bre seg ut i så stort omfang at alle ganske raskt vil ha en personlig erfaring. Da kan man se tilbake og humre over den store skepsisen mange hadde. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (10 timer siden):

 

 

Sitat

Fremgangsmetodene er samstemte i bransjen minus Tesla. Det har noe med risiko å gjøre. Bevis = V9.0. 

Javel, dette må du nesten forklare bedre? Slik jeg ser det er fremgangsmåten helt lik:

-En må holde i ratt og ha fokus på vei, ellers tar bilen over styring og fart

    -De fleste er der Tesla startet. Altså gjør de dette med en god del feil, mens tesla nå gjør dette bra og har lagt til støtte for andre ting som rundkjøringer, kryss osv. 

 

Sitat

Det var ikke assists som ble lovet når FSD ble åpnet for salg. Det var heller ikke det de hentet penger i markedet for. 

-Tesla har hele tiden vært klar på at for at det faktisk skal bli selvkjøring trengs det mye tid til både utvikling og godkjenning. Pr nå jobber de mest med utvikling virker det som. Og leser en dokumentasjon er det helt klart at dette er en assist funksjon. Det er ikke til å ta feil av. 

Sitat

Det er vi enige. Så om du kun vil sammenligne assists mot assists så har du jo rett. Det firmaet som lovet L5 og har en sensor suite designet for det vil naturlignok ha mer sanntidsdata å utnytte og burde derifra være en av de bedre, hvis ikke hadde det vært totalt krise.

Ja den er jo en av de bedre, både mer stabil og takler flere funksjoner. Har samme "limits" som resten, altså at en må være våken og aktiv i kjøringen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Av det jeg har sett så er det litt mer artig grafikk som sjåføren kan kose seg med og ikke mye mer enn det i versjon 9 av det de kaller Full Selvkjøring. En 14-åring som aldri har kjørt bil er fremdeles overlegen dette systemet mht. å oppfatte trivielle trafikksituasjoner og agere hensiktsmessig. Det er veldig lite progresjon å spore på det som skjer "under panseret".

Med denne takten så er det tvilsomt om de klarer å få en million robot-taxier på veiene i 2020 eller full selvkjøring fra kyst til kyst i 2018. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Av det jeg har sett så er det litt mer artig grafikk som sjåføren kan kose seg med og ikke mye mer enn det i versjon 9 av det de kaller Full Selvkjøring. En 14-åring som aldri har kjørt bil er fremdeles overlegen dette systemet mht. å oppfatte trivielle trafikksituasjoner og agere hensiktsmessig. Det er veldig lite progresjon å spore på det som skjer "under panseret".

Med denne takten så er det tvilsomt om de klarer å få en million robot-taxier på veiene i 2020 eller full selvkjøring fra kyst til kyst i 2018. 

Nei det ser ikke ut til at det er mye progresjon. Fokuset har vell vært å komme tilnærmet der de var uten radar og så oppgradere UI til å gjøre det penere for en full lansering. Ser ut som det meste fungerer som før med noen unntak og noen forbedringer. 

Er nok en god stund til en kan ta sjåføren ut av bilen, men en ser jo allerede mange turer blir tatt fra A til B uten at noe gjøres. For min del vill FSD 9 tatt meg frem og tilbake fra jobb uten problemer, men det hadde enda ikke gitt meg muligheten til å være produktiv denne tiden. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (21 timer siden):

Godt spørsmål. 

 

 

Det er den eneste måten bilene kan bli gode til å kjøre på. For hvert avbrudd logges hva bilen ville ha gjort, og hva sjåføren gjorde. Dette mates tilbake til Tesla i stort volum, og brukes til å forbedre systemet. Dette er et relativt komplisert trafikkbilde alt i alt, med mange biler, både kjørende og parkert i egne "filer" langs med filene man kjører i. I de tilfellene sjåføren griper inn er det også en dose nervøsitet involvert når bilen er litt skarp. Det var ikke nødvendigvis slik at bilen ville ha truffet noe, men sjåføren tok ikke sjansen.

Men, det er da også lovlig fordi sjåføren gjør det sjåføren skal. Følger med og kjører bilen.

Mange biler har automatisk filholder. Hvis man slipper rattet vil bilene sprette frem og tilbake mellom gul og hvit stripe, og om sjåføren ikke griper inn kan det etter hvert skje en feil. Dette er bare en ekstremt mye mer avansert variant av det samme. I begge tilfeller er sjåføren ansvarlig for kjøringen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...