Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, oophus said:

Har nok noe med at de fleste filtrerer hva de legger ut og ikke. Det er mer lukrativt å produsere innhold for 👍 over 👎 gjengen. 

Jeg er med i VW ID.3 grupper på Facebook.

Folk er ikke redd for å si hva de mener om de er misfornøyde 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Jeg er med i VW ID.3 grupper på Facebook.

Folk er ikke redd for å si hva de mener om de er misfornøyde 😅

Der får du ikke drapstrusler heller. Det å være 100% finansiert låst til et firma gjør at enkelte drar strikken litt langt og det er litt mange ferske investorer I $TSLA. 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 28.5.2021 den 18.37):

Utgangspunktet i posten jeg siterte var at du lo av evolusjons argumentet. Du sammenligner øyne vs sensorer og glemmer at vi har en hjerne som følger også. 

Jeg viser deg boksen for å beskrive et problem som en sensor + SW vil slite med å dømme, mens du fint vil klare å omtrentlig tippe størrelse på boksen, samt avstanden til boksen selv om du så på den med kun ett øye. 

Vi klarer altså å løse et problem med kun 1 øye og vår hjerne for noe så simpelt som det, mens en AV ville slitt pga den på ingen måte er trent til å vite størrelsen til leketøyet man ser avbildet av på boksen. Viser du den boksen til en AV, så ville den fint ha tippet av den var 10x10x10 meter, og stod 250 meter unna ettersom det er like sannsynlig som fasiten fra dets ståsted. 

Ja, og hjernen har elendig responstid sammenlignet med datasystemer.

Nei, kamera og programvare vil ikke slite med å bedømme avstand.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (På 28.5.2021 den 18.54):

Har ikke mammaen din lært deg at det er stygt å kalle folk løgnere? Forstår ikke hvordan eller hvorfor du vrir en tolkning til "du lyver". 

Vi vet jo at radar fungerer i flere segmenter. Og som du sier er radar komplisert. Om Tesla ikke får til å bruke radar tilstrekkelig  fordi det krever for mye resurser, er der jo for komplisert for Tesla. 

Radar har data som kamera ikke har. (Ser du, trenger ikke kalle deg en løgner bare fordi du påstår at radar ikke gir informasjon kamera allerede gir).

Mener også Tesla nevnte noe med at de skulle oppgradere radaren for å introdusere en fjerde dimensjon - tid. Så det er jo ikke sikkert at de fjerner radaren selv om det er det som er blitt sagt nå. 

Nå lyver du igjen. Det er ikke det at det er "for komplisert for Tesla". Du lyver om at de liksom ikke klarer det. Men det er ikke det som er tilfelle her.

Radaren er fjernet fra biler i USA alt.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 28.5.2021 den 20.17):

Poenget mitt burde være åpenbart. Du vet avstand og størrelse på boksen basert på bildet på boksen. En AV ville aldri klart det samme rett og slett fordi den ikke forstår sammenhengen. 

Hvorfor skulle ikke kamera+programvare klare det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 28.5.2021 den 20.48):

Jo, men ingen gir betautgave av selvkjøresystemer til sine kunder, og ingen kaller førerassistansesystemene sine for autopilot.

De kaller det andre ting, som "360 Pilot" og alt mulig rart. Men det er bare Tesla som hetses intenst.

Sitat

Fordi det ikke er så lenge siden de gikk tom for komponenter til radar.

Kilde?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 28.5.2021 den 21.28):

Poenget er vel uansett at Tesla har fått massiv kritikk i flere år for å overselge sine førerstøttesystemer.

Jada, mange hatere har kritisert og slengt dritt mot Tesla i mange år. Hva så?

Tesla har vært tydelige på hva Autopilot er, og det er bare hatere som klarer å "misforstå".

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 28.5.2021 den 22.41):

Det er vel hva markedsføringen sier som er forskjellen. Autopilot høres ikke ut som et level 2 assist system. vw direktøren legger vel ikke ut videoer der han ikke holder i rattet og forteller at for 4år siden var menneske unødvendig i førersete

Hvem har fortalt at "for 4 år siden var menneske unødvendig i førersete"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 29.5.2021 den 14.53):

Hvor bra et system for autonomi er måles ut fra det domenet det opererer i. Et rutefly trenger ikke å ta hensyn til syklister, rundkjøringer og parkerte brannbiler. Derfor kan et fly styres autonomt i tusenvis av kilometer uten avbrudd. Dette i motsetning til det Tesla skamløst kaller Full Selvkjøring som knapt fungerer 50 meter i byen før sjåføren må gripe inn og forhindre en kræsj.

Nå er det strengt tatt de som lyver og utelater at FSD fortsatt er uferdig som er skamløse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 29.5.2021 den 17.10):

Hva er fakta nok for deg da? Et skriftlig parfymert brev fra Elon? Se på hvilke beviser du selv legger frem for dine påstander, og du har ikke engang middels kunnskaper om bil.

Jeg viser til at Tesla de 3-4 årene før lansering av Model 3 brukte i snitt ca 4,5 mrd  pr år i FoU. Det tallet sier deg sikkert ingenting, men det tilsvarer budsjettet til et Formel 1 team, eller til en småskala bilprodusent som produserer biler med begrenset bruksområde. Det er faktisk så lavt at det forklarer mye av den begredelige byggekvaliteten til Model 3, det forklarer hvorfor store deler av karosseriet til bilen ikke har noen funksjon, men kun er dødvekt (i følge Munro & Ass), at det blytunge batteriet ikke har noen bærende funksjon og at bilen har elendige NVH og akustiske kvaliteter. Rett og slett venstrehåndsarbeid hele bilen. VAG hadde til sammenligning et årlig FoU budsjett i samme periode på 85mrd kroner, og deres 2-3 største underleverandører hadde tilsammen omtrent det samme.

Mange desperate løgner fra flere her nå. Har du fått med deg hva Munro sier om Model Y?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 1.7.2021 den 13.40):

Teorien er at to lavoppløselige web-kameraer og et hyllevare grafikkort skal klare å replikere to øyne, hjerne og 4 milliarder år med evolusjon. Jeg har tilldligere kommentert hvorfor den teorien er direkte dum, men det er ikke viktg for denne saken.

Nei, de skal ikke replikere dette. De skal gjøre det bedre. I motsetning til mennesket, så har kameraene fokus på 100% av det kameraene dekker 100% av tiden, mens mennesker har et ganske smalt synsfelt og oppmerksomhetsfelt, og hele tiden må flytte rundt på dette.

Du har altså kommentert hvordan noe er dumt fordi du ikke skjønner det. LOL.

Sitat

Nivået på Teslas systemer er lang unna teorien og visjonen med de banale og livsfarlige feilsiutasjonene som stadig oppstår.  Da venter man til praksis mathcer teorien og ikke bare durer på med egne kunder og medtrafikanter som forsøkskaniner.

Hvilke livsfarlige feilsituasjoner? Du mener livsfarlige feilsituasjoner der radar er involvert?

Eller livsfarlige feilsituasjoner som er velkjent for alle førerassistentsystemer?

https://arstechnica.com/cars/2020/08/new-cars-can-stay-in-their-lane-but-might-not-stop-for-parked-cars/

Sitat

De andre som driver med autonomi er nå bekymret for at Teslas  aksjepumpende cowboy-virksomhet vil føre til sanksjoner som også rammer dem som driver seriøst.

The auto industry is distancing itself from Tesla in response to new crash reporting rule

Akkurat som Nokia og RIM ikke likte Apple. What else is new?

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (15 timer siden):

Har nok noe med at de fleste filtrerer hva de legger ut og ikke. Det er mer lukrativt å produsere innhold for 👍 over 👎 gjengen. 

Neida, det er massevis av Grifters som lever av å spre hat mot Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Neida, det er massevis av Grifters som lever av å spre hat mot Tesla.

Sjekk ut abonnementer dem i mellom. Jeg vil si at det er mer lukrativt å være bull enn bear. Det vises også i aksjekurs som er "litt" overkjøpt. 

Endret av oophus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 timer siden):

Ja, og hjernen har elendig responstid sammenlignet med datasystemer.

Nei, kamera og programvare vil ikke slite med å bedømme avstand.

Anbefaler å lese på nytt og huske samtalen vi hadde. 

Lys og lyd får avstand som resultat uten analyse. Man bruker kun tid for lys/lyd frem og tilbake. CMOS må analysere bilder over flere frames. Det er åpenbart at dybe informasjon fra CMOS er tregere enn lyd og lys samt hastigheten vår hjerne bruker for å forstå bildet vi ser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, oophus said:

Sjekk ut abonnementer dem i mellom. Jeg vil si at det er mer lukrativt å være bull enn bear. Det vises også i aksjekurs som er "litt" overkjøpt. 

Hm du sier TSLA er litt overkjøpt? Hvilke analyser legger du til grunn for det? YTD produksjon? Med 2 modeller ute av produksjon Q1+Q2? Selv uten Texas og Berlin ligger vel produksjonen an til å nå minst 800 000 produserte og solgte Tesla innen utgangen av Q4. Om produksjonstakten fortsetter å øke de to neste kvartalene nærmer vi oss kanskje 1.000.000 Tesla i år. 

Veksten har vært 50% ish i flere år, og det ser ut til å være mulig også i år. I løpet av neste år er altså 2 nye fabrikker i drift, kanskje ser vi også Cybertruck og Semi i salg 2022. Salg og produksjonstakt alene tilsier kanskje at analysen din blir litt enkel? 

Det er også flere andre områder som bringer inn hard cash hos Tesla.

Det var nok mange som handlet litt ekstra Tesla i fjor høst. Og det er jo naturlig å forsøke å tjene på slike svingninger. Men det virker som både produksjonstakt og salg går rett bra om dagen. Og mye nytt og spennende er i vente, noe som sikkert gjør at det blir pene salgstall også de nærmeste åra. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 minutter siden):

Hm du sier TSLA er litt overkjøpt? Hvilke analyser legger du til grunn for det? YTD produksjon? Med 2 modeller ute av produksjon Q1+Q2?

Du kan bruke hvilken som helst analyse og du vil komme frem til at det er overkjøpt. Så får man diskutere hvordan man skal analysere firmaet, ettersom ingen normalt målbare ting gir samme resultat mellom firma i samme bransje og TSLA. 

Slik var det årevis mot dot-com sprekken også. 

ESG vil nok oppleve flere store korreksjoner frem mot 2050. Slik må det gå når man må flytte midler fra olje-alderen inn mot "metal-alderen" hvor det er ferre alternativer å velge imellom. 

Skal man ha penger i markedet over 10-30 år så spiller det jo liten rolle. Men hvis man har ei mindre tidshorisont så burde en følge med. 

bojangles skrev (10 minutter siden):

Selv uten Texas og Berlin ligger vel produksjonen an til å nå minst 800 000 produserte og solgte Tesla innen utgangen av Q4.

1% av total produksjonskapasitet og 40% av verdsettelsen. Så next. Finn noe annet å måle dette med, for her er vi ekstremt overkjøpt. 

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...