Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (16 minutter siden):

Man må ha Max utgaven av ID.3 og ID.4 for å i det heletatt få justerbar korsryggstøtte i setene der.

Man vet hva man får. Man får ikke bilen og står der som et spørsmålstegn rundt hvorfor noe mangler, hvor man så må leite rundt i EM's uttalelser på Twitter for å få en forklaring. 

Det er mulig å overraske i den positive retningen med å gi mer enn det man trur man får, men det fungerer dårlig når man gjør det motsatte i tillegg. Det fungerer i hvertfall dårlig når man ser unnskyldningen ikke henger på greip. Alle hadde forstått hvorfor en komponent ble droppet om det ble informert ordentlig. Delen er vanskelig å få tak i, og vi gidder ikke la millioner stå på lager for ei korsryggstøtte. De som vil kan kjøpe bil og få den nå, de som ikke vil kan vente. Enkelt og greit. 

Dog når unnskyldningen er at komfort og sete-justeringer ikke brukes så trur jeg man bruker statestikk feil for en slik komponent. 

 

Complexity skrev (16 minutter siden):

Hører ikke noe ramaskrik om dette?

Ta heller frem eksempler på bilprodusenter som kutter utstyr i f.eks ei utstyrspakke uten å informere om det. Så lenge man informerer om forandringen slik at folk kan revurdere kjøpet så gjør det jo ingenting. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jeg kan si det slik at i denne ideelle verden ville ikke biler ha korsryggstøtte i passasjersetet. I og med at det ikke er noe jeg bruker. I stedet ville bilene vært priset $10 lavere. (Et annet eksempel på en ting som ikke ville finnes er oppvarmede seter. Hater det.)

Delen er ikke tilgjengelig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus said:

Man vet hva man får. Man får ikke bilen og står der som et spørsmålstegn rundt hvorfor noe mangler, hvor man så må leite rundt i EM's uttalelser på Twitter for å få en forklaring. 

Det er mulig å overraske i den positive retningen med å gi mer enn det man trur man får, men det fungerer dårlig når man gjør det motsatte i tillegg. 

 

Ta heller frem eksempler på bilprodusenter som kutter utstyr i f.eks ei utstyrspakke uten å informere om det. Så lenge man informerer om forandringen slik at folk kan revurdere kjøpet så gjør det jo ingenting. 

Sto det på spesifikasjonene at det skulle følge med? I såfall har vel eierne rett til å saksøke Tesla?

Er ikke nevnt korsrygge på nettsiden til Tesla nå iallefall. Er det ikke da en bonus at man får det på ett sete?

Screenshot_20210630-134117.png

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

I min ideelle verden lager bilprodusenter biler som passer mitt bruksmønster perfekt, og hard konkurranse sørger for at prisene holdes bare såvidt over produksjonskostnad.

Den ideelle verden er veldig nærme og den kalles "premium". Det hvor Tesla ikke befinner seg og hvor man i høy grad kan gjøre tilpasninger basert på individuelle preferanser. Den verdenen hvor man har flere valg enn hvit og svart plast for setene i bilen.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

Man må ha Max utgaven av ID.3 og ID.4 for å i det heletatt få justerbar korsryggstøtte i setene der.

Mach-e (tydeligvis kun AWD utgaven) har justerbar korsryggstøtte, men bare ut/inn og ikke opp/ned.

Og dette var bare noen tilfeldige biler jeg googlet.

Hører ikke noe ramaskrik om dette?

Nei, men nå er det ikke like populært å være VW-hater eller Ford-hater, som det er å være Tesla-hater. Og vi har jo tre særdeles ivrige av den sistnevnte sorten her i forumet.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Sto det på spesifikasjonene at det skulle følge med? I såfall har vel eierne rett til å saksøke Tesla?

Er ikke nevnt korsrygge på nettsiden til Tesla nå iallefall. Er det ikke da en bonus at man får det på ett sete?

"Justerbare". Det står jo der. 
Når har Tesla spesifisert hva som er justerbart? Det man reagerer på er jo at folk vet hva som kan justeres og ikke i bilene. Når man så fjerner en mulighet uten å innformere om det, så er det jo ikke rart at folk reagerer? Eller syns du ikke det er rart i det hele tatt? 

Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Nei, men nå er det ikke like populært å være VW-hater eller Ford-hater, som det er å være Tesla-hater. Og vi har jo tre særdeles ivrige av den sistnevnte sorten her i forumet.

Kritikken er 100% lik uansett hvilken bilprodusent det er snakk om. VW fikk kritikk når de måtte kaste Bose anlegget i ID.3 bilene, men hovedforskjellen er at de informerte om forandringen. Du må gjerne ta opp et eksempel fra Ford som du mener passer, så vil kritikken være 100% lik mot Ford også. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

"Justerbare". Det står jo der. 
Når har Tesla spesifisert hva som er justerbart? Det man reagerer på er jo at folk vet hva som kan justeres og ikke i bilene. Når man så fjerner en mulighet uten å innformere om det, så er det jo ikke rart at folk reagerer? Eller syns du ikke det er rart i det hele tatt? 

Kritikken er 100% lik uansett hvilken bilprodusent det er snakk om. VW fikk kritikk når de måtte kaste Bose anlegget i ID.3 bilene, men hovedforskjellen er at de informerte om forandringen. Du må gjerne ta opp et eksempel fra Ford som du mener passer, så vil kritikken være 100% lik mot Ford også. 

 

Haha.. 

De har vel kansje aldri spesifisert hva som er justerbart, og da kan de fint gjøre slike endringer. At folk ser en video om en 2018 Model 3 og er skuffa at 2021 modellen mangler en funksjon (som aldri er i bruk) er jo litt egen feil kansje. Er og en drøssevis av nye funksjoner på en 2021 modell kontra en 2018. I 2019 kom bilene med nye og bedre seter både fremme og bak uten å nevne det noe plass så praksisen deres har jo gått begge veier.

At innstegsmodellen til 350 tusen har alt dette uten ekstra kostnad er det som imponerer meg.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

De har vel kansje aldri spesifisert hva som er justerbart, og da kan de fint gjøre slike endringer.

Så så lenge de beholder kun én funksjon slik at de kan beholde "justerbarheten" i lista der, så er det altså greit for din del? Da vil vi nok aldri bli enige. 

 

Complexity skrev (16 minutter siden):

At folk ser en video om en 2018 Model 3 og er skuffa at 2021 modellen mangler en funksjon (som aldri er i bruk) er jo litt egen feil kansje.

Jeg har brukt alle mine funksjoner for å stille inn min sitteposisjon. Men jeg har brukt dem 1 gang. Takk for muligheten sier jeg, for nå sitter jeg godt når jeg kjører bilen. Det blir merkelig bruk av statistikk å påstå at justeringsmuligheter ikke har sitt bruk når man justerer det stort sett kun 1 gang per sjåfør per bil. Statistikken rundt bruken av funksjonen blir jo rimelig liten, men til gjengjeld så sitter folk godt i etterkant av justeringen. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus said:

Så så lenge de beholder kun én funksjon slik at de kan beholde "justerbarheten" i lista der, så er det altså greit for din del? Da vil vi nok aldri bli enige. 

 

Jeg har brukt alle mine funksjoner for å stille inn min sitteposisjon. Men jeg har brukt dem 1 gang. Takk for muligheten sier jeg, for nå sitter jeg godt når jeg kjører bilen. Det blir merkelig bruk av statistikk å påstå at justeringsmuligheter ikke har sitt bruk når man justerer det stort sett kun 1 gang per sjåfør per bil. Statistikken rundt bruken av funksjonen blir jo rimelig liten, men til gjengjeld så sitter folk godt i etterkant av justeringen. 

Er jo ikke kun en funksjon. Passasjersetet kan fortsatt justeres frem og tilbake opp og ned og ryggen att og frem elektronisk med knappene på siden.

Altså er setet justerbart og jeg påstår de kan skrive det.

Jeg sitter og godt når jeg kjører bilen min. Er passasjerene som må "lide" av manger på justerbar korsryggstøtte.

Forøvrig gjorde BMW akkurat det samme og fjerna den på passasjersiden på sine biler også. Der fikk dog kundene refundert litt penger om de bestilte bilen før BMW rakk å endre på teksten sin.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Er jo ikke kun en funksjon. Passasjersetet kan fortsatt justeres frem og tilbake opp og ned og ryggen att og frem elektronisk med knappene på siden.

Altså er setet justerbart og jeg påstår de kan skrive det.

Les det jeg skrev på nytt. Jeg spør deg om du syns det er ok om de fjerner flere og flere muligheter men kun lar én funksjon være igjen slik at de med rette kan skrive "justerbart" i den teksten du viste frem. Som sagt syns jeg logikken er litt merkelig at du syns det er greit at man kan fjerne funksjoner uten å informere om det. 

Hva er seriøst grunnen til å ikke informere om det? EM svarte altså på Twitter rundt kommentaren på at noen hadde blitt overrasket over at det var borte, så han brydde seg nok. Problemet for min del er unnskyldningen som ble brukt. Analyse? Virkelig? Som sagt merkelig bruk av statistikk til en slik komponent. 

 

Complexity skrev (10 minutter siden):

Forøvrig gjorde BMW akkurat det samme og fjerna den på passasjersiden på sine biler også.

Uten å informere om det innenfor samme bilmodell og årsmodell? I så fall kan du jo finne kilde, så kan vi gi dem samme kritikk. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, oophus said:

Les det jeg skrev på nytt. Jeg spør deg om du syns det er ok om de fjerner flere og flere muligheter men kun lar én funksjon være igjen slik at de med rette kan skrive "justerbart" i den teksten du viste frem. Som sagt syns jeg logikken er litt merkelig at du syns det er greit at man kan fjerne funksjoner uten å informere om det. 

Hva er seriøst grunnen til å ikke informere om det? EM svarte altså på Twitter rundt kommentaren på at noen hadde blitt overrasket over at det var borte, så han brydde seg nok. Problemet for min del er unnskyldningen som ble brukt. Analyse? Virkelig? Som sagt merkelig bruk av statistikk til en slik komponent. 

 

Uten å informere om det innenfor samme bilmodell og årsmodell? I så fall kan du jo finne kilde, så kan vi gi dem samme kritikk. 

Om de fjerner alt unntatt en funksjon blir det fort noe annet, men det er altså ikke det de har gjort. Setet har fortsatt masse justeringer de bare fjerna en som justering som knapt brukes.

BMW fjernet det på biler i bestilling: https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1803315

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hyggelig å høre at noen blir "imponert" over at en bil til 400k uten avgifter har noe så flott om justerbar korsryggstøtte for føreren uten at det en gang er nevnt på bestillingsssiden. Det kan jo ikke bli mer premium.

Man får forresten en Dacia Duster med den samme funksjonaliteten. 150k før avgifter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Hyggelig å høre at noen blir "imponert" over at en bil til 400k uten avgifter har noe så flott om justerbar korsryggstøtte for føreren uten at det en gang er nevnt på bestillingsssiden. Det kan jo ikke bli mer premium.

Man får forresten en Dacia Duster med den samme funksjonaliteten. 150k før avgifter.

Det er jo totalpakken man imponeres over. Nesten alt man kunne ønske seg i en bil til ikke veldig høy pris.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Om de fjerner alt unntatt en funksjon blir det fort noe annet, men det er altså ikke det de har gjort. Setet har fortsatt masse justeringer de bare fjerna en som justering som knapt brukes.

BMW fjernet det på biler i bestilling: https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1803315

Det grunnet den globale chip-mangelen og det er ingen hemmelighet for det blir presentert i utstyrslisten med et unikt nummer og tekst som ikke kan misforstås. Men de har tross alt beholdt det på førersetet. Problemet er nok heller forhandlere som ikke har fulgt helt med.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, syar2003 said:

Det grunnet den globale chip-mangelen og det er ingen hemmelighet for det blir presentert i utstyrslisten med et unikt nummer og tekst som ikke kan misforstås. Men de har tross alt beholdt det på førersetet. Problemet er nok heller forhandlere som ikke har fulgt helt med.

Tesla har jo også beholdt det på førersetet, men det er vist helt forferdelig allikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Om de fjerner alt unntatt en funksjon blir det fort noe annet, men det er altså ikke det de har gjort. Setet har fortsatt masse justeringer de bare fjerna en som justering som knapt brukes.

BMW fjernet det på biler i bestilling: https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1803315

Den enorme forskjellen er at BMW gir kunden muligheten til å bestemme seg i forkant av kjøpet grunnet forandringene. De sier ifra at de tar bort noe og setter ned prisen, og lar kunden selv bestemme hva han/hun skal gjøre med det. 

Hos Tesla så får man bilen levert midt på natta og på morgenen etter så finner man ut av at delen mangler, man reagerer og snakker om det på Twitter og Elon Musk kommer tilfeldigvis og sier at "statestikken sa at ingen av dere bruker dette uansett!" 

Ser du ikke forskjellen? 

Endret av oophus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

Den enorme forskjellen er at BMW gir kunden muligheten til å bestemme seg i forkant av kjøpet grunnet forandringene. De sier ifra at de tar bort noe og setter ned prisen, og lar kunden selv bestemme hva han/hun skal gjøre med det. 

Hos Tesla så får man bilen levert midt på natta og på morgenen etter så finner man ut av at delen mangler, man reagerer og snakker om det på Twitter og Elon Musk kommer tilfeldigvis og sier at "statestikken sa at ingen av dere bruker dette uansett!" 

Ser du ikke forskjellen? 

Hos BMW sto det spesifiseret i papirene at bilene skulle ha dette, hos Tesla var det ikke nevnt at bilen skulle ha dette.

Folk bare anntok det siden tidligere biler hadde det. Står ingenting i papirene til min bil om at den har det, men den har det allikevel på begge sider.

Ser du ikke forsjellen? 

Lumbar support var sikkert ekstrautstyr på BMW'en også som man manuelt måtte velge ved kjøp.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...