Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 6 hours ago, AL123 said: Begge eksemplene er vel rimelig meningsløse hvis en ikke har en CVT-kasse. Med fast utveksling må en ha effektkurven til motoren, og da må man integrere for å finne et tilnærmet nøyaktig svar Nå snakker vi jo først og fremst om elbiler her. Da har man gjerne kun ett gir per motor. Og motorene må ha minimum omkring 1020 kW pluss tap i drivlinjen for å klare 0-100 km/t på 1,9 sekunder i en bil på 2,5 tonn. Med så mye effekt kan man egentlig spinne dekkene hele veien fra 0-100, og traction control må redusere momentet til det punktet der hjulene akkurat ikke spinner. Først ved 100 km/t kan bilen gi maks effekt uten å spinne hjulene. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (58 minutter siden): Nå snakker vi jo først og fremst om elbiler her. Da har man gjerne kun ett gir per motor. Og motorene må ha minimum omkring 1020 kW pluss tap i drivlinjen for å klare 0-100 km/t på 1,9 sekunder i en bil på 2,5 tonn. Med så mye effekt kan man egentlig spinne dekkene hele veien fra 0-100, og traction control må redusere momentet til det punktet der hjulene akkurat ikke spinner. Først ved 100 km/t kan bilen gi maks effekt uten å spinne hjulene. Det kan godt hende, men svaret kan like godt være 900kw, 1100kw eller 1800kw. Regnestykket ditt er meningsløst hvis en ser på en typisk effektkurve for en elmotor. Med en evt-kasse ville regnestykket hatt en viss nøyaktighet. For å få et noenlunde nøyaktig svar må man må man integrere. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden): Denne enkle metoden blir bare alt for enkel. Man tar gjennomsnitt av en eksponensiell kurve. Rallybiler er lettere. Disse utregningene er minimumskrav helt avhengig av fremdriftssystemet. Ja, men den vil avta helt urealistisk. 470 kW på 2400 kg ved 5 km/t er 14G. 470 kW på 2400 kg ved 95 km/t er 0,75G. Altså man starter med en akselerasjon som er langt bedre enn en top fuel dragster, og så dabber det raskt av til akselerasjon som er mer i stil med en noenlunde sprek familiebil. Det er en selvmotsigelse å si at formelen er grei for overslag samtidig som du sier at den vil bomme med en faktor på 2. Som sagt så er formelen grei når man snakker vanlige biler med fallende akselerasjon. Spørsmålet var tross alt om effekt for å akselerere 0-100 kunne beregnes. Dessuten er kurven er lineær når akselerasjon er konstant. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 1 hour ago, Trestein said: Som sagt så er formelen grei når man snakker vanlige biler med fallende akselerasjon. Spørsmålet var tross alt om effekt for å akselerere 0-100 kunne beregnes. Jeg er med på at det kan være en grei regnemetode om effekten er liten. For en normal undermotorisert familiebil kan man kanskje regne ut en akslerasjon på 10 sekunder i stedet for 11 sekunder, som er greit nok. Men utregningen fungerer dårlig i eksemplene vi snakker om. 1 hour ago, Trestein said: Dessuten er kurven er lineær når akselerasjon er konstant. Beklager, du har rett der. Tenkte litt feil. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 (endret) 2 hours ago, AL123 said: Det kan godt hende, men svaret kan like godt være 900kw, 1100kw eller 1800kw. Regnestykket ditt er meningsløst hvis en ser på en typisk effektkurve for en elmotor. Med en evt-kasse ville regnestykket hatt en viss nøyaktighet. For å få et noenlunde nøyaktig svar må man må man integrere. Ved 2500 kg og maks 1,5G kan ikke svaret være 900 kW for å oppnå 1,9 sekunder på 0-100 km/t. Da bryter man fysikkens lover. Men utregningen passer veldig bra i forhold til elmotorer. Elmotorer gir konstant moment fra null opp til en hastighet gitt av giringen. Er giringen f.eks 10:1, momentet til motoren er 1300 Nm, hjulradius er 0,35m, og motoren gir konstant moment opp til 7560 rev/min, så er egenskapene slik: Motoren gir maks moment opp til: ((7560 / 60) / 10) x 2 x pi x 0,35 = 27,71 m/s (ca 100 km/t) Momentet på hjulene i området 0-27,71 m/s er: 1300 Nm x 10 = 13.000 Nm Maks effekt er: (13.000 Nm / 0,35m) x 27,71 m/s = 1030 kW Sånn grovt sett vil det være noe slikt Model S Plaid vil kunne gjøre. Men motor-momentet er fordelt på tre motorer. Og verdiene er litt annerledes, utifra litt annen vekt, litt annen 0-100 tid, litt annen giring, noe tap i reduksjonsgiret, litt annen hjulstørrelse, noe rullemotstand og luftmotstand, osv. Endret 8. juni 2021 av Espen Hugaas Andersen 1 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Av alle mulige aspekter som utgjør en komplett luksuriøs sportssedan så går Tesla fremdeles all-in på det eneste de mestrer, drag-race-tider i konkurranse med nitro-trimma Volvo 240'er. Porsche trenger ikke bekymre seg. 5 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 (endret) 19 minutes ago, uname -i said: Av alle mulige aspekter som utgjør en komplett luksuriøs sportssedan så går Tesla fremdeles all-in på det eneste de mestrer, drag-race-tider i konkurranse med nitro-trimma Volvo 240'er. Du trenger ikke bekymre deg om at Model S ikke fortsatt vil være den gode familiebilen den alltid har vært. Selv om den skal kunne slå Taycan på bane, og i tillegg nesten alt annet på drag-stripa. Men de satser også tungt på infotainment. Dette blir noe helt nytt i forhold til det man har sett i biler tidligere. Og satsningen på selvkjøring er den samme som alltid. 19 minutes ago, uname -i said: Porsche trenger ikke bekymre seg. Sikkert ikke. De har fortsatt masse fossilbilsalg å kannibalisere. Endret 8. juni 2021 av Espen Hugaas Andersen 3 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden): Selv om den skal kunne slå Taycan på bane, og i tillegg nesten alt annet på drag-stripa. Porsche har fremdeles GTS versjonen i erme for Taycan, og de følger nok greit med på testing når Plaid eventuelt tar ei runde på en eller annen bane for å justere seg. Rivaliseringen mellom Tesla og Porsche er kun dårlig nytt for Tesla om poenget er å ha best kjøremaskin. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 1 minute ago, oophus said: Porsche har fremdeles GTS versjonen i erme for Taycan, og de følger nok greit med på testing når Plaid eventuelt tar ei runde på en eller annen bane for å justere seg. Rivaliseringen mellom Tesla og Porsche er kun dårlig nytt for Tesla om poenget er å ha best kjøremaskin. Mest sannsynlig er Plaid såpass mye raskere at det blir vanskelig for Porsche å overgå de med GTS. Men om de skulle gjøre det så ville jeg ikke utelukke at Plaid+ lanseres relativt raskt. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå): Mest sannsynlig er Plaid såpass mye raskere at det blir vanskelig for Porsche å overgå de med GTS. Men om de skulle gjøre det så ville jeg ikke utelukke at Plaid+ lanseres relativt raskt. Hva i all verden baserer du den sannsynligheten på? Begge firmaene har tatt agnet og setter litt verdi i å ligge på topp. Når Porsche først legger seg ut i å ligge på topp, så ville jeg vært redd om jeg var på den andre siden av rivaliseringen. I verstefall for Porsche så kan de droppe all utvikling og kun fokusere på implementering av Rimac teknologi som de nylig har økt eget eierskap innenfor. Rimac Automobili driver tross alt å bygger en helt ny fabrikk for å kunne være det de er ment å være. En underleverandør av elbilteknologi, nå i større skala enn tidligere. Det i seg selv betyr at de vil hoppe fra å kun produsere teknologi til kun supersportsbiler til sportsbiler som Taycan og lignende for en eller annen topp-variant på rimelig kort tid om Porsche finner verdier i å overdrive litt. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 3 minutes ago, oophus said: Hva i all verden baserer du den sannsynligheten på? Begge firmaene har tatt agnet og setter litt verdi i å ligge på topp. Når Porsche først legger seg ut i å ligge på topp, så ville jeg vært redd om jeg var på den andre siden av rivaliseringen. Det handler om at Taycan allerede er designet, og det er noe begrenset hva man kan gjøre med bilen uten å måtte gjøre så store endringer at nesten alt blir nytt. Om Porsche skal bytte ut alt av motorer, batteri og kraftelektronikk, så er det fort snakk om noen år før Taycan GTS er klar. 3 minutes ago, oophus said: I verstefall for Porsche så kan de droppe all utvikling og kun fokusere på implementering av Rimac teknologi som de nylig har økt eget eierskap innenfor. Rimac Automobili driver tross alt å bygger en helt ny fabrikk for å kunne være det de er ment å være. En underleverandør av elbilteknologi, nå i større skala enn tidligere. Det i seg selv betyr at de vil hoppe fra å kun produsere teknologi til kun supersportsbiler til sportsbiler som Taycan og lignende for en eller annen topp-variant på rimelig kort tid om Porsche finner verdier i å overdrive litt. Det er så klart mulig for Porsche å komme med en andregenerasjons Taycan med alt mulig av teknologi fra Rimac, men det er neppe noe som skjer helt med det første. 2 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden): Det handler om at Taycan allerede er designet, og det er noe begrenset hva man kan gjøre med bilen uten å måtte gjøre så store endringer at nesten alt blir nytt. Om Porsche skal bytte ut alt av motorer, batteri og kraftelektronikk, så er det fort snakk om noen år før Taycan GTS er klar. Så du antar at arbeidet rundt GTS foregår fra dette tidspunktet og utover, og ikke er noe som allerede har vært planlagt fra begynnelsen av? Da undervurderer du normale strategier for produktutvikling. Noen hint burde jo ha kommet ut av at Porsche valgte normale navn til Taycan. 4S, Turbo, Turbo S, og hva mangler her? GTS. Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden): Det er så klart mulig for Porsche å komme med en andregenerasjons Taycan med alt mulig av teknologi fra Rimac, men det er neppe noe som skjer helt med det første. 100% spekulasjon. Sannheten er at vi ikke aner hva Porsche og Rimac gjør i kombinasjon, og når de eventuelt startet å samarbeide. Beste og største hint burde være når Porsche valgte å kjøpe seg opp i Rimac Automobili. Et tidspunkt hvor Taycan var i utvikling. Når det er snakk om Rimac teknologi, så trenger man ikke overføre Nevera e-akselen direkte over. De blir håndbygget og er ikke ment til noe annet enn Nevera og noen få andre supersportsbiler. Teknologien derifra overføres selvfølgelig enklere over i andre formfaktorer, og en må være litt naiv om en trur at Rimac har gjort alt mot Nevera uten å følge egne strategier. Hele poenget med alt Rimac gjør er å være en underleverandør. Nevera er kun et "look at us and what we can do" opplegg hvor alt arbeid legges i et tidsløst samlerobjekt. Teknologien inn dit skal de selvfølgelig tjene videre på, og hvem andre enn Porsche følger det større sannsynligvis for at de sikter seg inn mot, når Porsche i seg selv står oppført som eiere? Endret 8. juni 2021 av oophus 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 1 minute ago, oophus said: Så du antar at arbeidet rundt GTS foregår fra dette tidspunktet og utover, og ikke er noe som allerede har vært planlagt fra begynnelsen av? Da undervurderer du normale strategier for produktutvikling. Noen hint burde jo ha kommet ut av at Porsche valgte normale navn til Taycan. 4S, Turbo, Turbo S, og hva mangler her? GTS. Nei, det jeg antar er det direkte motsatte, at GTS er allerede i all hovedsak ferdig designet og det er veldig sent å nå skulle endre på designet for å overgå Model S Plaid. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden): Nei, det jeg antar er det direkte motsatte, at GTS er allerede i all hovedsak ferdig designet og det er veldig sent å nå skulle endre på designet for å overgå Model S Plaid. Utviklingen av Taycan og Nevera har en direkte overlapp. Nevera er et 10 års prosjekt. Nevera eksisterte allerede og var greit på vei når Taycan ble startet på, og Porsche havnet som deleiere av Rimac Automobili. Hele poenget til Rimac er som sagt å være en underleverandør? Hva trur du de skal produsere ved den nye fabriken deres? Kun 150 Nevara'er? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 (endret) Taycan har jo dette: Og Tesla sluttet å bruke 12V sikringer og releer i 2018? Det er jo kommet mye bedre teknologi. Det gir litt intrykk av at Porche henger etter noen plasser iallefall. De er vel forøvrig ikke alene om det: Endret 8. juni 2021 av Complexity 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 2 hours ago, Complexity said: Taycan har jo dette: Og Tesla sluttet å bruke 12V sikringer og releer i 2018? Det er jo kommet mye bedre teknologi. Det gir litt intrykk av at Porche henger etter noen plasser iallefall. De er vel forøvrig ikke alene om det: Og hva mener du er galt med standard 12v sikringer? 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden): Du trenger ikke bekymre deg om at Model S ikke fortsatt vil være den gode familiebilen den alltid har vært. Selv om den skal kunne slå Taycan på bane, og i tillegg nesten alt annet på drag-stripa. Vi snakker om den samme Model S som har vært i produksjon siden 2012 og som enda ikke har satt en tid på Ringen? Jo, det kan sikkert hende at en fremtidig utgave blir kjempebra. Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden): Men de satser også tungt på infotainment. Dette blir noe helt nytt i forhold til det man har sett i biler tidligere. Vil den satsingen bety at man får HUD, AR, Night Vision, 360-graders parkeringskamera, navigasjon med waypoints og ordentlig integrasjon for de av oss som har disse nymotens smarttelefonene(Android Auto/Apple Carplay)?. Samt alt det andre som Tesla mangler og som man får på en Toyota Corolla? Eller innebærer satsingen å fjerne girspak til fordel for et gjettometer i beta-utgave? Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden): Og satsningen på selvkjøring er den samme som alltid. Du mener å gjennom 6 år love kunder og investorer at selvkjøring er uker fra fiks ferdig? Ja, det kommer nok til å fortsette som før. At dette FSD-programmet er ren svindel fikk man bevist når de plutselig manglet leveranser av radar og på 5 minutter fant ut at de nå ville klare seg uten dvs. de "håper" at de snart vil få til en workaround på biler levert til kunder som nå må klare seg uten basale sikkerhetssystemer. De troende blir stadig testet. Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden): Sikkert ikke. De har fortsatt masse fossilbilsalg å kannibalisere. Med unnntak av de som har Tesla tatovert på en kroppsdel, er det noen i verden som har mer lyst på en Model S enn en Porsche Taycan eller Cross Turismo? 4 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Complexity skrev (2 timer siden): Taycan har jo dette: Og Tesla sluttet å bruke 12V sikringer og releer i 2018? Det er jo kommet mye bedre teknologi. Det gir litt intrykk av at Porche henger etter noen plasser iallefall. De er vel forøvrig ikke alene om det: Hvordan indikerer dette at Tesla ligger foran? 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 (endret) AL123 skrev (12 minutter siden): Hvordan indikerer dette at Tesla ligger foran? Har du ikke hørt om alle kundene som har snudd i døra hos Porsche siden de bruker sikringer som virker? Ikke jeg heller. Det må være litt av et skussmål for Porsche når det er det her man klarer å grave frem. Endret 8. juni 2021 av uname -i 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå