Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det trengs jo egentlig ikke da man i all hovedsak skal kjøre bilen selv og følge med på veien. Folk har blitt en aning slappe når det kommer til å ta ansvar for egen sikkerhet under kjøring, det kan man også skylde på Tesla for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

uname -i skrev (13 minutter siden):

I motsetning til resten av bransjen så er mangel på deler tydeligvis ikke noe problem for Tesla. Bare å levere bilene uten kritiske komponenter sammen med en skrøne om at de egentlig ikke trengs. Genialt.

Lykke til med å være betatester for kritiske sikkerhetsfunksjoner som kollisjonsvarsling, automatisk nødbrems og dynamisk bremseassistent. 

Argumentet er jo at mennesker greier seg uten radar. Du går ikke med blindestokk når du har syn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
uname -i skrev (41 minutter siden):

I motsetning til resten av bransjen så er mangel på deler tydeligvis ikke noe problem for Tesla.

Resten av bransjen gjør også det. Det er bare fake news fra TU at Tesla er de eneste.

Var vel TU/Digi som skrev om Peugeot som har begynt å levere biler uten det digitale instrumentpanelet de har hatt i noen år nå, av akkurat samme årsak.

Ellers leverer vel ikke Audi Q4 med 360-kamera før neste år.

Skoda får større skjerm i midtkonsollen neste år fordi de ikke klarer å levere i år.

Eksemplene er mange, bare man leter litt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (15 minutter siden):

Lykke til med kameraet. Det fungerer strålende og mye bedre enn radar ...

Beste hilsner, BMW i3-fører

i3 har vel store problemer med ACC om en får mye motlys som ikke vil være noe problem for en radar å takle. Det er sikkert smarte måter å komme seg rundt dette problemet, men i3 sitt system har fått kritikk :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

i3 har vel store problemer med ACC om en får mye motlys som ikke vil være noe problem for en radar å takle. Det er sikkert smarte måter å komme seg rundt dette problemet, men i3 sitt system har fått kritikk :)

Det var forsøkt på ironi 😛 Det kamerabaserte systemet i i3 er det verste jeg noen gang har prøvd. Gjør det ikke noe bedre at den går inn i full regenerering når automatikken skrus av heller. Får opp pulsen da, hvis du har en semi bak deg i 80-sonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Klykken- skrev (1 time siden):

 

Argumentet er jo at mennesker greier seg uten radar. Du går ikke med blindestokk når du har syn. 

https://illvit.no/mennesket/kroppen/hvor-hoy-opploselighet-har-vart-eget-syn

Våre øyne har ganske god oppløsning ca 570 Mb i følge illustrert vitenskap. 

En bil har vel ofte 5-10Mb oppløsning i kamera. Så den er nok svaksynt. Spørs om det er godt nok. Den må bestå synstest akkurat som alle andre i trafikken.

Uansett så skyldes svært mange ulykker det vi ikke ser. Det å vite og ta hensyn til at vi ikke har full oversikt er det som er krevende.  Står det to vogntog etter hverandre i et kryss, kan det være lurt å vite om det er et kjørefelt på utsiden av dem som kan ha trafikk. Derfor trenger nok bilene nøyaktig mapping av veien for å kjøre trygt på visuell informasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

faktisk er i stand til å kjøre selv. NHTSA har ifølge CNBC startet 29 etterforskninger etter kollisjoner hvor Tesla-biler har vært involvert. 

Elon Musk sa i januar i år at han tror Tesla vil komme til selvkjøringsnivå 5 i løpet av 2021. Det vil si at bilene vil kunne kjøre seg selv helt og holdent uten innblanding fra et menneske.

Dette har senere blitt motsagt av Teslas leder for Autopilot-programvaren, CJ Moore. I et dokument sendt til Californias Department of motor vehicles 9. mars, vises det til at han mener realiteten er at Teslas programvare på nivå 2, skriver The Verge.

vet ikke om man skal le eller gråte, er vel ganske tåpelig at det ikke blir prioritert hardere, siden er en del biler for ruter som har kommet lengere foreløpig slik det er nå tilrettelegger ikke det for nye førerkortlærlinger for å ta lappen heller er det argument for å snakke om fremtiden som er høyest usikkert. Man kjøper pilottest til høy pris.

Lenke til kommentar
Klykken- skrev (På 27.5.2021 den 17.42):

Argumentet er jo at mennesker greier seg uten radar. Du går ikke med blindestokk når du har syn. 

Det kan sies mye om hvor bedre det menneskelige øyet er enn et web-kamera med lav oppløsning eller hvordan 4 milliarder år med knallhard seleksjon og evolusjon på oppfatning av bevegelse og mønstergjenkjennelse er totalt overlegent de spede forsøkene på AI vi har i dag. Eller man kan si en god del om den litt dumme forestillingen om at vi ikke trenger mer sensorer i en bil enn det mennesket er utstyrt med.

Men det trenger man heldigvis ikke. For siden 2016 så har Tesla valgt vekk en infrarød regnsensor til fordel for deres geniale web-kameraprosessering. Og status fem år senere er at de ennå ikke har klart å få det til å fungere noe i nærheten av like bra som en dedikert regnsensor til 30 kroner  Så hvis kameraene ikke klarer noe så enkelt som å detektere regn så kan man bare gjette seg til hvor lenge deres "synsbaserte" system må være i livsfarlig beta før det evner å utføre de kritiske funksjonene som en radar klarer.

Tesla gjør nok en snarvei med livet til egne kunder og medtrafikanter som innsats. Men det er jo til en god sak: Elon Musks allerede velfylte lommebok.

Endret av uname -i
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er et bra trekk fra Tesla? Om årsaken faktisk i hovedsak eller ene og alene kommer av at det er mangel på radar så er det vel strengt tatt ikke det riktige tidspunktet for å droppe radar? Når det gjelder Tesla's planer frem i tid, så kan det jo tenkes at planen har vært å droppe radar hele veien. Og det er helt fair om dropping av radar skjer basert på erfaring, testing og forbedringer av deres kamerasystem. Men om Tesla pusher et kvantesprang nå før software faktisk er oppgradert så kan det gjøre folk forbannet, kanskje resulterer det i ulykker, eller det blir en medvirkende årsak til en ulykke. Dette kan vise seg og bli kostbart om beslutningen er tatt på sviktende grunnlag. Worst case så kan det hemme Tesla kraftig, skape langvarig dårlig pressedekning, og bli vektstangen som ICE bransjen vil benytte for å trenere innstramming på utslippskrav eller noe slikt. Men kan jo hende at dette var planen hele veien? Vi får vel se om et halv års tid om folk er sinna eller ei. Kanskje kommer radar som tilvalg eller for ettermontering?

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (29 minutter siden):

Det kan sies mye om hvor bedre det menneskelige øyet er enn et web-kamera med lav oppløsning eller hvordan 4 milliarder år med knallhard seleksjon og evolusjon på oppfatning av bevegelse og mønstergjenkjennelse er totalt overlegent de spede forsøkene på AI vi har i dag. 

Likevel kræsjer vi biler, sykler etc, faller utfor kanter, går på ting osv. Noen av oss trenger tilogmed briller! Selv om vi har millioner av år med evolusjon.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Klykken- skrev (2 timer siden):

Likevel kræsjer vi biler, sykler etc, faller utfor kanter, går på ting osv. Noen av oss trenger tilogmed briller! Selv om vi har millioner av år med evolusjon.

Vi er imidlertid statistisk ganske bra på å kjøre bil. I Norge kjører man i snitt 500 millioner km før man kommer i en dødsulykke. Da snakker vi flere måneder med vinter på snø og is + helt sprø ting som steinras/snøras/fallende is og teknisk svikt inklusive. Spesielt vinterkjøring i våt tett snøvær vil nok gi vanskeligheter for autonome kjøretøy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...