Gå til innhold

Faktasjekk: Mangelfullt om vindkraft og fugl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener man med fragmentering? Slik jeg har lært om det, er fragmentering av man deler opp bestander slik at de ulike delene får problemer med å komme i kontakt med hverandre. da er de enkelte små områdene mer utsatt for tilfeldige bestandssvingninger som kan bringe bestanden ned på null. Det kan også påvirke antall territorier ved at for eksempel ett område hadde plass til tre territorier, mens området delt i to bare har plass til to. På kurset fikk jeg inntrykk at fragmentering er noen man snakker om i forbindelse med jordbruk i Europa og kanskje motorveier som er vanskelige å krysse for mange arter. Hva er den konkrete effekten av fragmentering man mener vindkraft skaper?

Lenke til kommentar

He he, "det er generelt mer alvorlig når lavtproduserende og lengelevende fugler rammes, f.eks. hubro, kongeørn og havørn. For disse artene blir ikke vindkraftas påvirkning mindre av at katter og vinduer dreper enorme antall fugler (flest småfugler) hvert år, selv om disse faktorene er alvorlige nok." vis meg katter som tar hubro, kongeørn og havørn.

Gauper er ikke akkurat huskatter. Huskatter blir nok heller tatt av disse fuglene.

Kanskje rette litt på setningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...