Gå til innhold

Kan banken endre lånebetingelsene/renten uten min samtykke?

Anbefalte innlegg

Mulig saken er foreldet, siden det var tilbake i 2014. Men ble gjort oppmerksom på det nå nylig, og ble nysgjerrig.

Kjøpte en leilighet i 2008 som var med kausjonistdel. Lånet ble opprettet, og betalte i mange år. Fikk så ny takst for å komme under 60% for å forhandle bedre rente.

Ved kontakt banken fikk jeg beskjed om at jeg hadde feil type lån. Det rette var å trekke ut kausjonist delen i et eget lån. Dette førte til at renten på kausjonist lånet gikk fra 4.2% til 4.8%. Og selv med nye taksten så ville ikke totale rentene da bli noe bedre, den ville faktisk gå litt opp. Ba vedkommende da se bort i fra denne telefonsamtalen, og la lånet stå som det gjorde! - Noe ikke vedkommende kunne.

Endte dermed opp med å få totalt sett høyere rente en det jeg hadde før jeg ringte for å få ned renten 🥴

Nylig under en samtale var det en som sa at banken kan ikke endre lånevilkår uten at jeg gir samtykke? De kan endre renter osv. Men de kan ikke splitte et lån i to, eller gjøre andre store endringer uten min samtykke?

Gjorde banken en feil? Og er det noe en kan gjøre noe med så langt tilbake i tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om man må ha delt opp lånet når man har kausjonist, men det kan godt være. 

De har forhåpentligvis tatt pant i boligen til kausjonisten i 2008, hvis ikke måtte de ha kontaktet vedkommende på nytt. 

Men uavhengig av dette så kan banken fint gi deg samme rente på begge lånene. 
Selv med den korte beskrivelsen du gir, så vil jeg råde deg til å få tilbud fra andre banker. 

Om du ikke vil bytte bank så bruker du det vertfall til å presse ned renten hos din eksisterende bank. 

Lenke til kommentar

Leiligheten er solgt, og lånet gjort opp for lengst.

Er snakk om at banken endret type lån uten ny avtale, som førte til merkostnad for meg. Noen her på jobben mente de ikke kunne dele det opp i to lån uten samtykke, og lånetypen skulle derfor blitt stående, selv om det var en låneform banken mente jeg ikke skulle ha.

Har regnet kjapt, og er snakk om en del tusen jeg da lurte på om det var noe grunnlag for å ta videre til Finnansklagenemnda.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig kan de dokumentere at de har fått samtykke (selv om det skulle være muntlig), men uansett så påfører du banken en del tusen i kostnader ved å klage de inn (og det koster ikke deg noe mer enn tiden du bruker på fritiden), så det er ingen grunn til å ikke klage det inn. Er du heldig så får du gjennom kravet ditt, og i verste fall har du påført banken 3-5000 kr (ikke inkludert kostnaden for ansatte til å svare på slike klager) i tap.

Lenke til kommentar

Kausjonist er ansvarlig for deler av lånet mens medlåntaker er medansvarlig for hele lånet.

Mindre lån gir litt høyere rente og lån med mindre sikkerhet (sikkerhet i kausjonist rangeres vel litt under pant i bolig) gir høyere rente.

Litt uenig i forrige innlegg om det ikke er mange tusenlappene.  Men opp til deg å vurdere verdien av egen arbeidstid osv som du vil bruke på å følge opp.

Klaget du til banken innen rimelig tid etter at de gjorde låneendringen?   Det må være på plass før FinKN tar saken  https://www.finkn.no/Saksgangen2/Bank-og-finans

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...