Gå til innhold

Fly med seks vinger skal redusere drivstoffbruk med 70 prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare ta det i artikkeltråden?

Det handler gjerne ikke om å finne opp noe, det går mer på at slike prosjekter ikke er økonomisk interresanne og krever en del risiko. Lettere og tryggere å lage noe man alerede har en bra oppskrift på som alikevel selger enn å lage noe man aldri har lagd før. Det er derfor slike "konseptselskaper" sjelden kommer ut av konseptfasen, men den som intet våger og det der vet du. Se på Tesla, gikk greit til slutt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (4 timer siden):

Hvorfor ikke bare ta det i artikkeltråden?

Fordi jeg ikke finner igjen det ble vel slettet innlegget så like greit å opprette ny.

Sitat

Det handler gjerne ikke om å finne opp noe, det går mer på at slike prosjekter ikke er økonomisk interresanne og krever en del risiko. Lettere og tryggere å lage noe man alerede har en bra oppskrift på som alikevel selger enn å lage noe man aldri har lagd før. Det er derfor slike "konseptselskaper" sjelden kommer ut av konseptfasen, men den som intet våger og det der vet du. Se på Tesla, gikk greit til slutt.

Ja har vært noe problem med is når motoren er bak, så risikoen er det for å finne nye risiko er usikkert oppdriften er like bra særlig hvis det er svakere motor eller om fallvinder er ekstra følsomme for at fly styrter risikoen er vel det går dårlig som boeing 737 max men er vel problem for miljøet over tid hvis gamle fly blir brukt mest.

Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Ja har vært noe problem med is når motoren er bak

Har det? MD-90 har vært et svært populært fly i mange tiår, for blant annet SAS.  MD-90 er etterkommer etter DC-9. Samtlige med motor bak - og godt over tusen leverte eksemplarer. Videre er ising stortsett et forstått (og løst) problem.

1 hour ago, LMH1 said:

så risikoen er det for å finne nye risiko er usikkert oppdriften er like bra særlig hvis det er svakere motor

Motoren bidrar ikke til oppdrift. Den skubber flyet fremover. Vingene skaper oppdrift. Men det er et oppkonstruert problem; ingen fly som kommer forbi tegnebrettet har problemer med oppdriften, så du kan være trygg på at et fly som kommer i rute har tilstrekkelig løft.

1 hour ago, LMH1 said:

risikoen er vel det går dårlig som boeing 737 max

Grovt forenklet var problemet med 737-MAX er tyngepunktet, og måten det ble håndtert i software som til dels overkjørte pilotens handlinger, kombinert med mangelfull opplæring. Jeg ser vel ikke helt relevansen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Motoren bidrar ikke til oppdrift. Den skubber flyet fremover. Vingene skaper oppdrift. Men det er et oppkonstruert problem; ingen fly som kommer forbi tegnebrettet har problemer med oppdriften, så du kan være trygg på at et fly som kommer i rute har tilstrekkelig løft

Har vel vært problen enkelte skulle vise frem airbus fly på lav høyde under 30 meter hvor det ble truffet i skog og ødagt flyene, viser seg til antall tykkelse på vinger og antall kan ha noe å si hvordan flyet funger i ulike vind og forhold, mange fly med overvekt har styret så er mange tilfeller som kan oppstå synd det ikke finnes enkelt simulator for slike fly boeng simulator er ganske dyrt selv for noen timer.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, LMH1 said:

Har vel vært problen enkelte skulle vise frem airbus fly på lav høyde under 30 meter hvor det ble truffet i skog og ødagt flyene,

Hæ? Nøyaktig hva er det du mener? At det å fly gjennom et tre kan skade flyet? I såfall... ja? Jeg tror de fleste piloter forsøker å unngå å fly gjennom trær.

9 minutes ago, LMH1 said:

viser seg til antall tykkelse på vinger og antall kan ha noe å si hvordan flyet funger i ulike vind og forhold

Ja, fullstendig ukontroversielt at formen på vinger har innvirkning. Hva er poenget ditt?

9 minutes ago, LMH1 said:

mange fly med overvekt har styret så er mange tilfeller som kan oppstå

Ja, igjen, hva er poenget ditt? Feil tyngdepunkt eller overlast har konsekvenser, og det er nok hele luftfartsbransjen skjønt enige om.

10 minutes ago, LMH1 said:

synd det ikke finnes enkelt simulator for slike fly boeng simulator er ganske dyrt selv for noen timer.

Du får flightsim for noen hundrelapper. Det er ganske god simulator.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

1 innlegg er fjernet fra tråden pga OT, tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres

Det er vel det jeg mener ingen vil diskutere hvordan effekten er på fly eller fordeler og ulemper. Men må vel bare prøve igjen kan være det er grunn for det ikke kommer i flytrafikk at risikoen er for stor for ulykke som ikke artikkeren tar med.

Lenke til kommentar
Sitat

Du får flightsim for noen hundrelapper. Det er ganske god simulator.

Finnes jo https://www.flightgear.org/

og x plane men ingen av disse har nok utvidelse til slike fly og kan sammenligne og gjøre simulator av vind og oppdrift etc er vel ikke for de som jobber med analyse av flykrash for å si det slik, men muligens det finnes andre programmer.

Heller ikke noe flysimlator som kan sammenligne drifstofforbruk på en tur, man får vel neppe reist hele verden med simulator ellers tipper jeg du ikke ser forskjell på usa\norge eller england i en slik simulator, har ikke test så veldig mye men har vel litt peiling på xplane de andre. Ingen er direkte for nybegynner heller. Men finnes video.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Artikkelen presenterte et konsept som "baserer seg på enkle simuleringer med luftmotstand". Artikkelen trenger ikke være veldig bra eller gjennomgående, det er kun fyllstoff.

Er lite interresant å diskutere noe som helst angående dette før selskapet eventuellt får inn et par hundre millioner så de kan gjøre noe fornuftig. Det er da bedre å diskutere en del småfeil som alerede godkjente og solgte fly har. Eneste spesielle med flyet i artikkelen er egentlig flytting av drivstofftanken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...