Oly Skrevet 1. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2021 Jeg kontaktet nettopp supporten til Crucial, og fikk følgende svar (kort oppsummert): Spesifikasjonene til 16gb ram kit'et jeg har (BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU) og den jeg fant på tyske amazon (BLS2KIT8G3D1609DS1S00) skal være 100% kompatibelt, for de har de samme spesifikasjonene. Disse skal i følge Crucial support være trygge å kombinere for å oppnå 32gb DDR3 ram i følge Crucial supporten. Ram-kittet på 32GB dvs 2x16gb som jeg fikk i posten, skal i teorien være støttet på mitt hovedkort. Det skal i følge Crucial support ikke ha noe å si om du bruker 2x16gb kit eller 4x8gb kit for å oppnå 32gb DDR3 ram på mitt hovedkort (hovedkortet mitt støtter også DDR3L ram). Jeg nevnte at jeg ikke klarer å finne noen referanser til disse ram-brikkene, eller noe som helst kit av DDR3/DDR3L ram kits på 2x16gb på produktsidene til Crucial. Om jeg skal ta det kundebehandleren på Crucial sa for god fisk, det er nå en annen sak, tross alt. Jeg skal gi det et nytt forsøk å få PCen min oppe å gå med det nye 2x16GB Crucial DDR3L ram kit'et mitt, jeg tenkte å se om jeg klarer å boote en Linux distro via en minnepenn etter at jeg har satt inn disse ram-brikkene igjen (Windows 10 bare rebooter hele veien under oppstarten når den blå Windows logoen viser omgitt av en sort bakgrunn). Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 (endret) Tror du må sette minne timings på nytt i bios. Dvs velge inn xmp profil på nytt eller sette hastighet til f.eks 1333 eller 1600. CL 11. Endret 1. juni 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Oly Skrevet 1. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2021 Litt merkelig at verken Windows 10 eller Linux via minnepenn vil boote med disse 2x16gb DDR3L ram brikkene. Jeg tok til og med å oppgraderte BIOS til hovedkortet nettopp. Som vist på bildet så er det ingen problem å gå innpå selve UEFI menyen til MSI under oppstart ved å trykke Delete. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 2. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2021 Enden på visa ble at jeg nå benyttet meg av angreretten på dette settet med 2x16gb DDR3L ram. Jeg går heller for 4x8gb identiske ram-brikker på HovedPCen min for å oppnå 32gb ram, og oppgraderer fra 8gb til 16gb ram på de andre PCene mine. Jeg tviler på at det hadde vært mulig med mitt hovedkort å få disse 2x16gb DDR3L ram-brikkene til å virke; det er faktisk ikke første gang jeg opplever at kundesupporten til et data-relatert merkevare tar feil. Til forsvar for denne kundebehandleren jeg chattet med så var det tilnærmet ingen dokumentasjon på disse DDR3L ram brikkene å finne på nettet; jeg fant ingenting annet om produktet enn det som sto på nettbutikkene som solgte dette. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 3. juni 2021 Del Skrevet 3. juni 2021 Det ser ut til at når det er max 32gb ram totalt så er max størrelse 4x8gb. Og at max brikke størrelse er 8gb (32/4). En kan altså ikke overføre kapasitet fra tomme minne slot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå