Gjest bd4d3...a65 Skrevet 25. mai 2021 Del Skrevet 25. mai 2021 Jeg fikk blærekatarr første gang for flere år siden, hvor daværende fastlege krevde faktisk TRE urin-prøver (spredt utover nesten to uker, som skulle være positive på blærekatarr) før jeg fikk antibiotika. Denne fastlegen pensjonerte seg for noen få år siden, og jeg fikk en ny fastlege ved samme lege-kontor. Når jeg igjen fikk blærekatarr, krevde hun to positive urin-prøver (jeg kom med en på mandag, og en på torsdag om jeg ikke husker feil) før jeg fikk en antibiotika-kur mot blærekatarr. Nå nylig mener jeg at jeg har fått blærekatarr en gang til, men er selvfølgelig veldig skeptisk til å kontakte dette lege-kontoret. Problemet er at andre lege-kontor ligger timesvis unna. Så jeg må kjøre i flere timer, bare for å komme dit og levere urin-prøver, og så reise hjem igjen i timesvis etterpå. Muligens gjentatte ganger, før jeg eventuell får noen medisiner derfra. Så jeg har egentlig ikke noe særlig annet "alternativ" enn det lege-kontoret jeg allerede har fastlege ved. Men det er slitsomt å reise til og fra lege-kontoret gjentatte ganger, og sitte der i timesvis hver gang, uten å få noen som helst hjelp. Så spørsmålet mitt blir derfor: Hvordan kan jeg fikse sånne problemer med blærekatarr på egen hånd, uten å måtte slite med lege-kontoret? Anonymous poster hash: bd4d3...a65 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 25. mai 2021 Del Skrevet 25. mai 2021 (endret) https://www.nettlegevakt.no/urinveisinfeksjon/ Du kan også ta en hjemmetest, slik som dette: https://www.apotek1.no/produkter/care-lady-selvtest-urinveisinfeksjon-3stk-936694p Det bør være nok for at legen skal gi deg resept. Bor du langt unna; bør fastlegekontoret ditt være såpass serviceinnstilt at de bør gi deg resept uten oppmøte, dersom du forklarer at du har avgitt positiv test (hjemmetest). Min lege hadde garantert gitt meg dette. Du kan få resepter hos mange leger gjennom fjernhjelp/videocall. Kanskje de spør om du har testet deg for urinveisinfeksjon. Da kan du bekrefte dette om du har en slik hjemmetest fra apotek1. Når det er sagt - urinveisinfeksjon går over av seg selv - men det kan ta noen uker, dersom du ikke gjør noe. Endret 25. mai 2021 av Kris85 1 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 25. mai 2021 Del Skrevet 25. mai 2021 I verste fall kan urinveisinfeksjonen spre seg til nyrene, og det blir nyrebekkenbetennelse. Men det kan vel gå over av seg selv også. Honning har antibiotisk virkning, men må smøres på det syke stedet eller svelges i kapsler. Da det ikke nytter å innta antibiotika uten at det er i medisin-kapsler. Vet ikke om det er mulig å nå det syke stedet direkte her. I tilfelle blir det å smøre på urinveisåpningen, eller sette seg i et lite bad med honning. Og til senere, ikke sitt lenge på kalde steiner uten godt underlag. Bruk gjerne en pute i stedet for vanlig sitteunderlag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå