Gå til innhold

Hets av Lan Marie Berg


Anbefalte innlegg

Mitt yrke innebærer at majoriteten av arbeidplassene på østlandet er i Oslo og kolletivtrafikk tar dobbelt så lang tid som å kjøre elbil (i 10 år nå). Men selv som elbilist har man siste 5 år merket at man gradvis er mer uønsket.

Problemet er at altfor mange kontorarbeidsplasser sentraliseres unødvendig i Oslo. Få kontorarbeidsplassene ut av Oslo så løser man mye av de trafikale problemene i Oslo. Spre de rundt i nabokommunene som Skedsmo, Ski, Lørenskog, Asker osv.

Det er jo helt idiotisk å starte i andre enden. Disse bedriftene hadde heller ikke klart seg uten de titusenvis arbeidstakere som valfarter til jobb i Oslo hver dag.

Så lenge man sentraliserer arbeidsplassene i Oslo må man også tenke helhetlig rundt det. Alle kan ikke bo i Oslo, det er det ikke plass til.

Man bosetter seg også gjerne med barn i nærheten av arbeidsplassen. Barn får røtter og tilhørighet til et oppvekstmiljø og jeg tipper ikke MDG er for at man skal måtte flytte rundt med barna til enhver tid når man evt. bytter jobb.

Jeg er for å flytte kontorarbeidsplassene ut av oslo og gjøre Oslo til en grønn by med handlegater, parker og studentkomplekser om det er visjonen :) Men det virker som Oslo vil ha i pose og sekk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Mitt yrke innebærer at majoriteten av arbeidplassene på østlandet er i Oslo og kolletivtrafikk tar dobbelt så lang tid som å kjøre elbil. Men selv som elbilist har man siste 5 år merket at man er gradvis mer uønsket.

Problemet er at altfor mange kontorarbeidsplasser sentraliseres unødvendig i Oslo. Få kontorarbeidsplassene ut av Oslo så løser man mye av de trafikale problemene i Oslo. Spre de rundt i nabokommunene som Skedsmo, Ski, Lørenskog, Asker osv.

Det er jo helt idiotisk å starte i andre enden. Disse bedriftene hadde heller ikke klart seg uten de titusenvis arbeidstakere som valfarter til jobb i Oslo hver dag.

Hvis Oslo gjør det vanskelig å være bilist og kollektiv tar for mye tid så kan man tenke seg:

1. Arbeidsgivere vurderer å etablere seg utenfor Oslo (hva er vitsen med å putte kontorarbeidere inn i barcode?)

2. Oslo befolkes av studenter, pensjonister og de som er villige til å bruke mer tid på reise, eller kompromisse på arbeidsgiver for å finne en som er nært nok

3 "Ny teknologi" redder dagen

4. Post corona så kan de fleste kontor-arbeidere jobbe fra Kautokeino eller India

 

Man kan også tenke seg at et tilnærmet bilfritt indre sentrum vil gi mer lykkelige borgere som snakker sammen over en espresso, en turistnæring som går så det griner, og en befokningsutvikling som er til alles beste (utenom oss som eier bolig i Oslo og evt vil ut av boligmarkedet).

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

1. 
 

32 minutes ago, knutinh said:

Hvis Oslo gjør det vanskelig å være bilist og kollektiv tar for mye tid så kan man tenke seg:

1. Arbeidsgivere vurderer å etablere seg utenfor Oslo (hva er vitsen med å putte kontorarbeidere inn i barcode?)

2. Oslo befolkes av studenter, pensjonister og de som er villige til å bruke mer tid på reise, eller kompromisse på arbeidsgiver for å finne en som er nært nok

3 "Ny teknologi" redder dagen

4. Post corona så kan de fleste kontor-arbeidere jobbe fra Kautokeino eller India 

-k

1.
Fullstendig enig, men her kreves det politisk innblanding for å oppnå dette og det er idiotisk å gjøre reise vanskelig før man har tatt denne biten i forkant. I norsk politikk starter man ofte i feil ende og overlater problemet til de som blir skadelidende av det.

2. 
Å kompromisse på arbeidsgiver er ikke alltid en opsjon, det er også litt av årsaken til at mange valfarter til Oslo. Ellers enig, som du ser i det jeg la til i mitt opprinelige innlegg.

3. og 4.
Problemet her er at brorparten av ledere er middelaldrende menn og kvinner med gammeldagse holdninger som er steilt i mot at at de ikke skal kunne gjete arbeidstakere mens de er fysisk tilstede på kontoret. Omstilling blant ledere tar tydeligvis mer tid enn 2 år men dessverre hører vi som regel bare om de som er positive til omstilling til mer hjemmekontor (det høres jo penere ut) enn alle de som sliter med ledere på dette.

Teknologi vil ikke redde oss fra en stor andel ledere som nærmest oppkonstruerer problemer mot hjemmekontor. Ironisk nok kan det også bli mer synlig når arbeidstakere ikke drar sin vekt når de er på hjemmekontor fremfor at ledere og HR bruker oppmøte og stempling inn og ut på jobb hver dag som sjekkpunkt. Men det er kanskje ubehagelig for en del ledere å måtte ta tak i slik (og at de ikke tar tak i det blir mer synlig når man bruker mer enn "var på jobb fra 8 til 16").

De som er positive til dette hyller jeg, de er fremtidens ledere. Men det er store mørketall på motstand og de hører man kun om i samtaler utenfor media. Man må gjerne belyse de bakstreverske lederne mer i media så de føler mer på at de står utenfor "den grønne linja".


Få på plass disse tingene først så kan man gjøre Oslo til en -Oase- for studenter, turister, uteliv, stortingspolitikere og pensjonister for min del. Som forøvrig ikke hadde vært en altfor ille skjebne for Oslo.

Begynn med alle departementene, etatene og instituttene som i dag har kontorbygg i Oslo.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

MDG er Norges minst demokratiske parti. Det er ingen tvil om at MDG ville overkjørt befolkningen (for å ikke snakke om et mindretall) i deres iver på å nå sine politiske mål. De har allerede gjort dette i Oslo. Så å kalle MDG for et totalitært parti er innafor.

Et demokrati handler om å ta hensyn til mindretallet.

MDG er Oslos tredje største parti etter forrige lokalvalg. De har makt deretter i bystyret, og politikken deres lokalt kan ikke gjennomføres uten bred støtte hos de andre partiene. I tillegg er en god del saker MDG har frontet tidligere også vært politikken ved det forrige byrådet, som Høyre ledet. Mange glemmer kanskje at også forrige byregjering ønsket bomring, flere gågater, mer sykkelvei og mindre plass til privatbilen i sentrum.

Jeg er veldig nysgjerrig på hva som er «totalitært» med dette, ethvert parti skriver en kontrakt med velgerne for å gjennomføre sin politikk. Dersom for eksempel Frp fikk styre byen alene, ville de gjennomført sin politikk som gjerne er det motsatte på mange punkter. Er dette da «totalitært»? Nei, det er å gjennomføre den politikken man har forpliktet seg til ovenfor velgerne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hets på Internett, det må man bare forvente. Dessverre er folk bare sånn. Jeg fikk min første drapstrussel i en Warcraft 3 ladder match av en UD som jeg tower rusha. Han hadde IPen min og skulle drepe meg og familien min. 
Jeg sier ikke at det er greit, men man må forvente det. Noen tiltrekker seg mer hat og det å hate noen blir av og til en meme. 

Personlig hadde det ikke plaget meg hvis en eller random dude på facebook hadde skrevet til meg at han ville drepe meg. Hadde han vært dum nok til å bruke sitt fulle navn så hadde jeg bare politianmeldt han. Hvis folk troller så kan man jo bare trolle tilbake. 

Er vi heldige så blir Oslo til storgrad bilfri og tilrettelagt for syklister, kollektiv og fotgjengere. Biler er kjipe og gammeldagse. 
Det er kanskje ikke relevant, men men.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Hvis ditt yrke innebærer at du må kjøre en stor dieselbil, og Oslo sier at de «ikke vil ha deg» så er vel alternativet å slutte å gjøre jobben i Oslo, eller å finne en måte å fortsette å jobbe i Oslo som er innafor? I utgangspunktet så er jeg for lokalt selvstyre. Hvis Oslos borgere vil ha en by med bare sykler og fotgjengere så bør det være deres privilegie, men da bør kanskje mange av byens funksjoner for landet flyttes til andre steder, og de får godta at det blir dyrt og vanskelig å bygge leiligheter eller asfaltere sykkelstien.

I virkeligheten: Ingen "må" kjøre stor dieselbil i Oslo pga. jobb, Oslo blir ikke bare for sykler og fotgjengere og desentralisering av arbeidplasser er politiske saker som andre partier enn MdG har på agendaen.

Lenke til kommentar
Feynman skrev (1 time siden):

I virkeligheten: Ingen "må" kjøre stor dieselbil i Oslo pga. jobb, Oslo blir ikke bare for sykler og fotgjengere og desentralisering av arbeidplasser er politiske saker som andre partier enn MdG har på agendaen.

Når du slenger inn «i virkeligheten» så er det en tone som fordrer at du både har forstått hva jeg sier og har en bedre problemforståelse enn meg. Det skaper stor fallhøyde og polarisering.


1. Hvis jobben din er å kjøre ut betong eller større lass pukk eller brøyte så er det vel ingen vei utenom dieselbil. Maskinførere har også få alternativer annet enn å fyre opp en diesel for å få gjort jobben sin? For håndverkere så kan alternativer finnes men om du er lokalisert i en mindre by utenfor Oslo og bare sporadisk har oppdrag innenfor Oslo så kan kosten ved å bytte ut et velfungerende kjøretøy være uforholdsmessig stor.

2. Lan Marie feiret valget med «jeg elsker bomstasjoner». Jeg ser ikke for meg andre partier som kunne si noe sånt. Hvis MDG får rent flertall i Oslo så forventer jeg flere restriksjoner på privatbilisme. Er du enig?

3. Når jeg sier «hvis Oslos borgere vil» så må det forstås som maksimen for hva jeg mener er tillatelig, ikke en vurdering av sannsynlighet, ei heller en tolkning av et partiprogram

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
4 hours ago, knutinh said:

Hvor i teksten min skriver jeg noe som får deg til å slutte at jeg mener det?

-k

Vel, teksten som jeg siterte deg i var jo gjennomsyret av en overlegen holdning mot parlamentarismen og demokratiet i Norge. Men siden du ikke mener det, da syns du jo det er greit med ensakspartier der resultatet er at barna dine må ha KRLE selv om flertallet er imot det? 

Edit: Sakt på en annen måte, du liker ikke resultatet, men aksepterer arbeidsmetoden?

Endret av unik42
Lenke til kommentar
unik42 skrev (12 minutter siden):

Vel, teksten som jeg siterte deg i var jo gjennomsyret av en overlegen holdning mot parlamentarismen og demokratiet i Norge. Men siden du ikke mener det, da syns du jo det er greit med ensakspartier der resultatet er at barna dine må ha KRLE selv om flertallet er imot det? 

Edit: Sakt på en annen måte, du liker ikke resultatet, men aksepterer arbeidsmetoden?

Systemet er hva det er. Hvis noen synes at MDG er totalitært fordi de kjemper for sine kjernesaker så må i så fall mange partier være totalitære.

Jeg er skeptisk både til overføringer til landbruket og til innføringen av en "K" i RLE. Det betyr ikke at jeg er kritisk til systemet som lar noen kjempe for disse sakene.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (På 2.6.2021 den 17.24):

Av nysgjerrighet: Bor du i Oslo? Sentralt? Det meste av sytingen jeg hører kommer fra enten fra folk som ikke bor i Oslo og fra kjendiser (ofte med upåklagelige økonomi) som bor på Frogner. Fint å få et annet perspektiv.

Vel, jeg bor i sentrum innenfor ring 2 og er en av de som er sterkt kritisk til måten Oslo styres på nå.

Mange av tiltakene er kun symbolpolitikk, og skyldes i praksis bare at man ønsker å hindre folk i å bruke bil. 
I tillegg sløser man bort mye penger på andre rare tiltak, samtidig som svake grupper blir nedprioritert.

Dette gjør at flere jeg kjenner bare venter på at barna skal bli store nok til at de kan flytte. De som har barn som ennå ikke har startet på skole flytter stort sett ut.
Vi som var dumme nok til ikke å flytte før og i det lengste trodde at det ikke blir SÅ ille, føler oss litt stuck her.

Ift sykkelfelter er det flere steder disse blir etablert uten at det er et reellt behov. Når man i tillegg forbyr folk å etablere parkeringsplasser på egen eiendom blir det ganske håpløst. 

Det er NULL problem å kjøre bil i Oslo sentrum, særlig for oss som bor i sentrum som da stort sett kjører mot køen. (De fleste kjører inn til Oslo om morgenen og ut av Oslo om ettermiddagen.) Og det er jo også minimalt med prisforskjell mellom rush og ikke-rush. Selv midt på natten er takstene ganske høye.

Man blir i større grad tvunget til sub-optimale løsninger som gjør at fordelen ved å bo i byen, nærheten til ulike tilbud, blir mindre. 
Tidligere har man i mye større grad prøvd å lage en by for alle som bor i Oslo. Nå er det i mye større grad en arroganse hvor man får inntrykk av at det er "vår måte eller flytt".

Og nå kan man ikke lenger bruke argumentet om at flertallet ønsker seg dette: 
https://www.bygg.no/halvparten-sier-oslo-politikerne-har-gatt-for-langt-i-a-fjerne-biler-i-sentrum/1468643!/

Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Systemet er hva det er. Hvis noen synes at MDG er totalitært fordi de kjemper for sine kjernesaker så må i så fall mange partier være totalitære.

Jeg er skeptisk både til overføringer til landbruket og til innføringen av en "K" i RLE. Det betyr ikke at jeg er kritisk til systemet som lar noen kjempe for disse sakene.

-k

Nja. Systemet er som det er.
Men grunnen til at MDG er totalitære skyldes jo løsningene de foreslår.

De har veldig ekstreme løsninger på problemene, og ønsker i liten grad å høre på motargumenter. 
I Oslo er de null interessert i å lage en by for alle, de er kun ute etter å "please" sin egen menighet og å få gjennom sine egne løsninger, koste hva det koste vil. Andre områder nedprioriteres gladelig. 

Alle partier ønsker å få gjennomført sine egne saker, men jeg opplever likevel en stor forskjell i ønsket gjennomføringsmåte og ønsket om kompromisser og det å skape løsninger som fungerer for flest mulig.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (På 25.5.2021 den 0.06):

MDGs Lan Marie Berg blir kraftig hetset på sosiale medier. Har ikke selv sett hetsen, og antar noen har gått over streken, siden politiet vil opprette sak. Ihvertfall må trusler være uakseptable. Samtidig finnes det alltid to sider av en konflikt. Lan Marie Berg har som byråd i Oslo ansvar for tusenvis av brudd på norske lover, og står også bak politiske beslutninger som har forverret folks liv. Antar dette er hovedgrunnen til sinnet og hatet. Men i media kommer kun Berg sin side frem, og hun spiller offerkortet. Det er lett å si at det alltid er galt med ufin språkbruk. Samtidig kan politikere være korrupte, hjerteløse eller udugelige, og skade samfunnsutviklingen. Det finnes mange eksempler på det, i ulike land. Det er ihvertfall åpenbart mange som mener Lan Marie Berg fortjener å bli mobbet og hetset, og at dette er en form for rettferdighet. Hun slipper jo fengsel for alle lovbruddene, fordi hun har politisk immunitet, og hun slipper å få sparken, fordi de rødgrønne har flertall. Hva mener vi på diskusjon. no? 

Jeg har lagt merke til at enkelte er veldig glade i å ta ting hun har sagt ut av en sammenheng og presentere henne som en idiot. Men når man ser det hun sier i sammenheng så er det ikke så galt likevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 minutter siden):

Jeg har lagt merke til at enkelte er veldig glade i å ta ting hun har sagt ut av en sammenheng og presentere henne som en idiot. Men når man ser det hun sier i sammenheng så er det ikke så galt likevel.

Jeg synes at det var påfallende at hun ble "grillet" tidlig i karrieren etter å ha frontet vindmøller som en løsning på Norges problemer, og hun nektet å innlate seg på tall, hvor mye effekt dette var snakk om. Hun bare repeterte at "jeg er ikke en ingeniør" eller noe slikt. Jeg ville ha forventet at (selv en uerfaren) politiker ville ha en røff oversikt over tallene i en politikk hun brenner for. En viss magefølelse for hvor mye effekt en normal husholdning trekker, og hvor mange slike en typisk vindmølle kan dekke. Det fikk meg til å tro at hun har lite substans. Kanskje har ting endret seg.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

2. Lan Marie feiret valget med «jeg elsker bomstasjoner». Jeg ser ikke for meg andre partier som kunne si noe sånt.

For meg, som ikke har noe særlig mot bomringen (ulemper og fordeler) synes jeg ikke den uttalelsen provoserte i det hele tatt. Det blir stadig trukket frem som «en helt syk ting å si» o.l.

Siden flertallet av befolkningenOslo og Akershus støtter bomringen ser jeg ikke helt hvorfor den uttalelsen var så kontroversiell. Det er jo ikke en hemmelighet at MDG og de andre partiene ønsket, og jobbet for bomringen i mange år, både nåværende og forrige byråd. Det må være lov å feire en politisk seier.

De som er mot er dog gjerne sterkt i mot, og jeg kan se at uttalelsen irriterte dem og opplevde polariserende. Men disse er jo i mindretall, og jeg får nesten litt lyst til å si «begynn å grin» til de som henger seg opp i slike småting i årevis.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

For meg, som ikke har noe særlig mot bomringen (ulemper og fordeler) synes jeg ikke den uttalelsen provoserte i det hele tatt. Det blir stadig trukket frem som «en helt syk ting å si» o.l.

I innlegget du quotet fra meg så brukte jeg den uttalelsen for å underbygge at MDG kommer til å innføre mer begrensninger på bilbruk hvis de får mer makt.

-k

Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Når du slenger inn «i virkeligheten» så er det en tone som fordrer at du både har forstått hva jeg sier og har en bedre problemforståelse enn meg. Det skaper stor fallhøyde og polarisering.


1. Hvis jobben din er å kjøre ut betong eller større lass pukk eller brøyte så er det vel ingen vei utenom dieselbil. Maskinførere har også få alternativer annet enn å fyre opp en diesel for å få gjort jobben sin? For håndverkere så kan alternativer finnes men om du er lokalisert i en mindre by utenfor Oslo og bare sporadisk har oppdrag innenfor Oslo så kan kosten ved å bytte ut et velfungerende kjøretøy være uforholdsmessig stor.

2. Lan Marie feiret valget med «jeg elsker bomstasjoner». Jeg ser ikke for meg andre partier som kunne si noe sånt. Hvis MDG får rent flertall i Oslo så forventer jeg flere restriksjoner på privatbilisme. Er du enig?

3. Når jeg sier «hvis Oslos borgere vil» så må det forstås som maksimen for hva jeg mener er tillatelig, ikke en vurdering av sannsynlighet, ei heller en tolkning av et partiprogram

1: Man kan fortsatt kjøre inn i Oslo, men man må betale. Om det bare er sporadisk er det heller ingen stor kostnad. Samtidig ser man at flere og flere nyttekjøretøy går over på el, og man har begynt med anleggsmaskiner på el. Det siste hadde nok ikke skjedd av seg selv så tidlig uten bruk av tvang, og er en av verstingene når det gjelder utslipp.

2: Nei, jeg forventer ikke så mye mer. Bomringen i Oslo har eksistert så lenge jeg husker, men det nye er at man ikke kjører gratis innenfor ring 3, noe som tidligere bidro til mye unødvendig kjøring.

3: Og jeg ville påpeke at eksemplene er oppkonstruerte og derfor ikke relevante.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Feynman skrev (10 minutter siden):

Samtidig ser man at flere og flere nyttekjøretøy går over på el, og man har begynt med anleggsmaskiner på el.

Kan du henvise til en betongbil som går på batterier? Jeg oppfattet innlegget ditt som bombastisk og feil:

Sitat

Ingen "må" kjøre stor dieselbil i Oslo pga. jobb

Sitat

Og jeg ville påpeke at eksemplene er oppkonstruerte og derfor ikke relevante.

Det er en mening du selvsagt står fritt til å ha.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...