Theo343 Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 (endret) Å parkere med elbil i Oslo ifb. med min jobb har blitt så vanskelig siste 5 år at jeg vurderer å finne jobb i en annen by. Endret 31. mai 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Å fjerne p-plasser i Oslo sentrum stemmer som oftest samtlige av partiene i bystyret for, også opposisjonen, dog som oftest med unntak av Frp. Så det blir ofte misvisende å legge "skylda" på MDG for akkurat den utviklingen, selv om de er flinke til å ta æren for det. Det er en utvikling som ville skjedd uavhengig av MDG, og er noe vi ser i alle tilpasningsdyktige store byer i Europa. For min egen del synes jeg ikke det har vært noe problem, finner alltids en plass og beboerparkering har gjort det mye enklere å parkere her jeg bor. Men ser problemet for yrkerssjåfører og andre som kommer inn fra utenfor byen. 1 1 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Det er helt utrolig at ikke tilflyttingen til "bygda" er større, nå som Oslo er "rasert" og "uutholdelig å leve i". Jeg kjører bil til jobb hver dag. Jeg kunne eid tre biler, og hatt mer enn nok parkeringsplass til alle sammen hjemme, såvel som på jobb. I tillegg parkerer jeg gratis hvor enn jeg drar i kommunen, samt alle nabokommuner i en dagsturs omkrets. Stemte MDG ved sist valg. 5 Lenke til kommentar
Humanen Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Frans19 skrev (2 timer siden): Lan Nguyen fortjener all hets som måtte komme mot henne. ...... Nguyen er ond. Det er vi som er folket, politikerne skal i utgangspunktet alltid tjene oss, og ikke motsatt. Det er nettopp slike kommentarer vi IKKE ønsker i kommentarfeltene. Lan har kjempet for det hun tror på, blitt valgt av folket, og har sammen med et flertall i bystyret (også de valgt av folket) gjennomført mye av sin politikk. Det kalles demokrati. Hets, mobbing og hatefulle ytringer hører ikke hjemme i et demokrati. Det kan være ødeleggende for demokratiet. Pass på så du ikke ødelegger det du har og får noe langt dårligere i stedet. 7 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Raspeball skrev (16 minutter siden): Det er helt utrolig at ikke tilflyttingen til "bygda" er større, nå som Oslo er "rasert" og "uutholdelig å leve i". Dessverre er det sånn at ved stor befolkningsvekst, forsvinner den gratis parkeringen. Dette har skjedd utenfor Stavanger, der det først ble bot for å parkere ved store handlesentra, og traske vekk i motsatt retning. Dette har spredd seg til flere områder, og gater langt utenfor sentrum har blitt merket opp og underlagt parkeringsautomater (apper?). Må også ha app for å betale for parkering ved stadig flere togstasjoner. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Budeia skrev (7 minutter siden): Dessverre er det sånn at ved stor befolkningsvekst, forsvinner den gratis parkeringen. Dette har skjedd utenfor Stavanger, der det først ble bot for å parkere ved store handlesentra, og traske vekk i motsatt retning. Dette har spredd seg til flere områder, og gater langt utenfor sentrum har blitt merket opp og underlagt parkeringsautomater (apper?). Må også ha app for å betale for parkering ved stadig flere togstasjoner. "Utenfor Stavanger" er ikke "bygda", men jeg kan se hvordan jeg var utydelig. Uansett, tenk lenger vekk fra byene enn som så. I Finnmark - der jeg hører til - bor det knapt folk, så at det kommer til å skje radikale endringer pga. befolkningsvekst i nærmeste fremtid er lite sannsynlig. 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Raspeball skrev (2 minutter siden): I Finnmark - der jeg hører til - bor det knapt folk, så at det kommer til å skje radikale endringer pga. befolkningsvekst i nærmeste fremtid er lite sannsynlig. Mulig det er usannsynlig at en tredjedel av Oslo vil flytte til Finnmark, selv om det visstnok er en god del av samisk avstamning i Oslo. Men i Finnmark har en vel den utfordringen med å kjøre elbil på lange avstander om vinteren. Det er vanskelig. Og må vel regne med at med den fanatismen som råder, vil bensinstasjonene forsvinne og også nord i landet. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 (endret) 1 hour ago, Snikpellik said: For min egen del synes jeg ikke det har vært noe problem, finner alltids en plass og beboerparkering har gjort det mye enklere å parkere her jeg bor. Men ser problemet for yrkerssjåfører og andre som kommer inn fra utenfor byen. Hvor i Oslo området parkerer du? Det finnes ikke så mange parkeringsplasser om du jobber i sentrum. Jeg har jobbet i Oslo i snart 30 år og det var kun når jeg var utenfor ring2 og tildels ring3 at det var mulig i særlig grad uten å betale en formue. 1 hour ago, Raspeball said: Det er helt utrolig at ikke tilflyttingen til "bygda" er større, nå som Oslo er "rasert" og "uutholdelig å leve i". Jeg kjører bil til jobb hver dag. Jeg kunne eid tre biler, og hatt mer enn nok parkeringsplass til alle sammen hjemme, såvel som på jobb. I tillegg parkerer jeg gratis hvor enn jeg drar i kommunen, samt alle nabokommuner i en dagsturs omkrets. Stemte MDG ved sist valg. Oslo? i såfall hvor? Hvem sier at Oslo er uutholdelig å leve i? Saken er at nesten alle arbeidsplassene er i Oslo og dermed jobber flere hundre tusen som bor utenfor Oslo i byen. De som bor i Oslo har vel ikke behov for bil om de jobber i Oslo. Jeg mistenker at de som ikke ser problemet har "parkering på jobb" noe de færreste kan nyte godene av. Men klart stortingspolitikere har den flust nye stortingsgarasjen. Endret 31. mai 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Theo343 skrev (7 timer siden): Hvem sier at Oslo er uutholdelig å leve i? (min utheving) Frans19 skrev (12 timer siden): Lan Nguyen fortjener all hets som måtte komme mot henne. Hun har nesten egenhendig rasert Oslo og gjort byen uutholdelig å leve i. At løgnpressen forsvarer en av sine egne, er akkurat som forventet. Men vi vanlige dødelige bør ikke hive oss på sympati-toget bare for å score noen små poeng på godhetssignalisering. Nguyen er ond. Det er vi som er folket, politikerne skal i utgangspunktet alltid tjene oss, og ikke motsatt. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 (endret) Merkelig utsagn av frans der synes jeg. Det må da gjøre byen bedre å bo i at den er vanskelig tilgjengelig for de som bor utenfor byen. For jeg synes det var komiske argumentet de kom med "vi fjerner parkeringsplasser for å gjøre byen mer tilgjengelig for alle brukergrupper". Endret 1. juni 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 (endret) Theo343 skrev (7 timer siden): Jeg har jobbet i Oslo i snart 30 år og det var kun når jeg var utenfor ring2 og tildels ring3 at det var mulig i særlig grad uten å betale en formue. Kan du fakturere kunde/arbeidsgiver for parkeringen? Hvis Oslos borgere ønsker mindre bilisme i bysentrum (og det forstår jeg godt, selv om jeg bor litt utenfor sentrum) så er det mer skånsomt å gjøre bilkjøring dyrt og/eller upraktisk, enn å komme med totalforbud. Noen må kjøre varer til butikkene, borgere må ha flyttebil, rørleggeren trenger verktøy og deler. Hvis det koster 500,- å kjøre en dieseldrevet lastebil innenfor ring 1 så vil det gjøre kaffen litt dyrere, og flyttejobben litt dyrere. Og det vil skape insentiv til å finne måter å drive næring eller flytte råvarer uten bruk av lastebil. Hvis man drar det for langt så vil man antagelig oppleve at sentrum stagnerer økonomisk. Studenter og turister vil kanskje gå og sykle i alle gatene, men hvis det blir for upraktisk/dyrt å forsyne (kaffe-)barene med råvarer så tror jeg at også studentene vil oppleve mindre lykke. Jeg synes det er rart at jeg kan kjøre til Oslo S og plukke opp venner og familie som kommer med tog med dieselbilen min såpass enkelt og billig. Det finnes et relativt godt buss- og bane-tilbud som jeg kunne ha henvist dem til. -k Endret 1. juni 2021 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 (endret) Hovedproblemet slik jeg ser det er at man fjerner alternativer før man har etablert gode nok alternativer. Når det gjelder folk som jobber i byen og er avhengig av bil pga. utallige årsaker så burde man først jobbe med å etablert såpass gode pendlersentraler rundt Ring3 slik at folk hadde gode tilbud for å komme seg på jobb. For 10 år siden kjøpte jeg elbil for å følge regjeringens ønske om "renere luft i byene". I mange år kunne jeg nyte fordelene det ga men jeg synes det var feil at vi skulle parkere gratis da mange misbrukte det. La det kostet noen få kroner timen så slutter folk å misbruke det. Men i stedet begynte man fjerne mulighetene og sette maks 2-3 timer så folk må stresse ut og inn av arbeidsplassene for å flytte bilene. "Bare til varebil" og vesentlig dyrere priser. Hvorfor kan man ikke forstå at det er bedre å bygge gode alternativer før man fjerner mulighetene man har. Jeg har også i mange år syklet til jobb, men det er mange mil for min del og man leker litt med livet og helsa i mange områder på veien til arbeidsplassen. Her jeg bor har eks. Ruter fjernet de beste busstilbudene fordi de var lei av at bussene stod i kø til oslo. Å ta kollektivt gjør at jeg vil bruke nærmere 3.5t fremfor 1.5-2t på reise hver dag. Jeg må i tillegg stå som en sild i tønne som ikke alltid er så greit med dårlig rygg og jeg skal være heldig om jeg får parkert bilen først. Endret 1. juni 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 (endret) Theo343 skrev (8 timer siden): Hovedproblemet slik jeg ser det er at man fjerner alternativer før man har etablert gode nok alternativer. Når det gjelder folk som jobber i byen og er avhengig av bil pga. utallige årsaker så burde man først jobbe med å etablert såpass gode pendlersentraler rundt Ring3 slik at folk hadde gode tilbud for å komme seg på jobb. Jeg er enig i at god, trygg, lettvint, rimelig parkering på f.eks Lillestrøm, Kolbotn/Mortensrud, Asker/Lysaker hadde gitt god mening for bysentrum. Antagelig kunne man med fordel ha overstyrt lokaldemokratiet (som nok heller vil ha leiligheter, kafeer, friareal ved "indrefileten" nært t-bane/tog-stasjonen) til at en stort antall parkeringsplasser som lot de som kommer utenfra parkere og "gå rett inn på banen" slik at man ikke trengte å kjøre helt inn. Hvis det er for sent så kan man evt vurdere å bygge 2km ekstra bane på endestasjonen for å ende opp i "areal som ikke er bundet for mye opp enda", og så bygge parkeringsplasser før det blir tapetsert med høye leilighetskompleks. For noen er det ikke et alternativ. Rørleggeren trenger kanskje (?) 500 kg med utstyr lett tilgjengelig. Da tror jeg på å skape insentiver som gjør at hun kjøper en elektrisk bil og/eller betaler en saftig avgift, som så faktureres kunden. Da vil markedet gjøre vurderingen av "trenger jeg å kjøre bil inn i sentrum eller ikke?" -k Endret 1. juni 2021 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 (endret) 3 minutes ago, knutinh said: Jeg er enig i at god, trygg, lettvint, rimelig parkering på f.eks Lillestrøm, Kolbotn/Mortensrud, Asker/Lysaker hadde gitt god mening for bysentrum. Antagelig kunne man med fordel ha overstyrt lokaldemokratiet (som nok heller vil ha leiligheter, kafeer, friareal ved "indrefileten" nært t-bane/tog-stasjonen) til at en stort antall parkeringsplasser som lot de som kommer utenfra parkere og "gå rett inn på banen" slik at man ikke trengte å kjøre helt inn. For noen er det ikke et alternativ. Rørleggeren trenger kanskje (?) 500 kg med utstyr lett tilgjengelig. Da tror jeg på å skape insentiver som gjør at hun kjøper en elektrisk bil og/eller betaler en saftig avgift, som så faktureres kunden. Da vil markedet gjøre vurderingen av "trenger jeg å kjøre bil inn i sentrum eller ikke?" -k Helt enig og jeg tenker at om man hadde tilrettelagt slik for arbeidspendlerne så kunne man også begrenset mye av trafikken i selve sentrum til næring som vareleveringer, håndverktjenester, taxi og utrykningskjøretøy. Ikke nødv. bare "grønne skilter". Kjenner mange som kjøper seg 2-3 seters bil med grønne skilter for å slippe unna restriksjoner osv. Og insentiver ift. elbil er vel og bra men jeg må si at siste 3 år virker det ikke som Oslo verdsetter elbilen lenger. Endret 1. juni 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Theo343 skrev (51 minutter siden): Hvorfor kan man ikke forstå at det er bedre å bygge gode alternativer før man fjerner mulighetene man har. Dette skal være ditt alternativ, enten du vil eller ikke: 2 Lenke til kommentar
Solheim Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Vaniman skrev (På 25.5.2021 den 0.06): MDGs Lan Marie Berg blir kraftig hetset på sosiale medier. Har ikke selv sett hetsen, og antar noen har gått over streken, siden politiet vil opprette sak. Ihvertfall må trusler være uakseptable. Samtidig finnes det alltid to sider av en konflikt. Lan Marie Berg har som byråd i Oslo ansvar for tusenvis av brudd på norske lover, og står også bak politiske beslutninger som har forverret folks liv. Antar dette er hovedgrunnen til sinnet og hatet. Men i media kommer kun Berg sin side frem, og hun spiller offerkortet. Det er lett å si at det alltid er galt med ufin språkbruk. Samtidig kan politikere være korrupte, hjerteløse eller udugelige, og skade samfunnsutviklingen. Det finnes mange eksempler på det, i ulike land. Det er ihvertfall åpenbart mange som mener Lan Marie Berg fortjener å bli mobbet og hetset, og at dette er en form for rettferdighet. Hun slipper jo fengsel for alle lovbruddene, fordi hun har politisk immunitet, og hun slipper å få sparken, fordi de rødgrønne har flertall. Hva mener vi på diskusjon. no? Vil gjerne se hva folk egentlig sier, har ikke sett snurten av det enda. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 (endret) At noen få er ekstreme og oppfører seg som lowlife betyr heller ikke at den generelle hopen oppfører seg slik. Men det blir vanskelig å bortforklare at MDG har stått sentralt i fiendtligjøringen av bil uavhengig av om det er elbil eller ei samt å gjøre det vanskeligere for folk å komme seg på jobb. Så en runde Otto Jespersen hadde med ektemannen hennes mens de kjørte rundt i Oslo og det kom ganske tydelig frem at de ikke hadde et godt bilde av hva folks generelle behov er og kjører et løp som passer de selv best fremfor folket. Husker den avsluttende kommentaren fra hennes mann var "Men vi viser jo handlekraft da" *facepalm*. NB! Jeg hetser ingen men rasering på enkelte områder foregår. Når det er sagt er jeg glad for at MDG jobber for å fremme en bedre infrastruktur for sykler. Endret 1. juni 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Solheim skrev (11 minutter siden): Vil gjerne se hva folk egentlig sier, har ikke sett snurten av det enda. Står noen kommentarer her: https://www.tv2.no/a/14020794/ Hadde sett for meg mer ekstreme kommentarer, f.eks. direkte trusler og/eller rasisme. En direkte trussel er "Jeg skal skyte deg ned!" En indirekte trussel er "Jeg ville ikke beklaget det hvis du ble låst inn i en mørk kjeller". Etter mitt syn da. Og de klarte å stenge ned facebookgruppa "Vi som er totalt imot MdG". Minner litt om sensur, hvis det var mer ufine kommentarer enn direkte trusler. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Just now, Budeia said: Står noen kommentarer her: https://www.tv2.no/a/14020794/ Hadde sett for meg mer ekstreme kommentarer, f.eks. direkte trusler og/eller rasisme. En direkte trussel er "Jeg skal skyte deg ned!" En indirekte trussel er "Jeg ville ikke beklaget det hvis du ble låst inn i en mørk kjeller". Etter mitt syn da. Og de klarte å stenge ned facebookgruppa "Vi som er totalt imot MdG". Minner litt om sensur, hvis det var mer ufine kommentarer enn direkte trusler. Fulstendig enig, dette ligner mer på tankepoliti. 1 Lenke til kommentar
Solheim Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Budeia skrev (3 minutter siden): Står noen kommentarer her: https://www.tv2.no/a/14020794/ Hadde sett for meg mer ekstreme kommentarer, f.eks. direkte trusler og/eller rasisme. En direkte trussel er "Jeg skal skyte deg ned!" En indirekte trussel er "Jeg ville ikke beklaget det hvis du ble låst inn i en mørk kjeller". Etter mitt syn da. Og de klarte å stenge ned facebookgruppa "Vi som er totalt imot MdG". Minner litt om sensur, hvis det var mer ufine kommentarer enn direkte trusler. Jeg har selv blitt utsatt for langt, langt verre netthets og direkte trusler på livet mitt i alle år uten at det har hatt den minste effekt. Tror nesten folk må gro en smule tykkere hud, disse er jo bare komisk å lese. Om gruppen brøt Facebook sine regler så har Facebook full rett til å stenge ned siden. Ikke bryt reglene så blir ikke siden stengt ned. Å bli kastet i fengsel for å bryte en rettferdig lov er ikke sensur. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå