Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp med uforklarlige symptomer ifølge leger og sykehus

Helse123

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en mann på 23 år og livet mitt har rett og slett falt sammen siste 3 - 4 mnd pga helsa.. jeg var på siste semesteret av bachelorgraden min, men alt gikk til helvete.. dette er symptomene jeg har hatt og fått null svar etter 5+ leger og en sykehusinnleggelse, samt uttallige tester.. er ekstremt utmattet og så psykisk nede nå at jeg har blitt henvist til AAT for psykisk krise..

Symptomer;

utmattelse, tretthet

Ekstremt kraftig urinveisinfeksjon med brennende følelse i blære og trykk (varte i 7 uker)

Ekstreme testikkelsmerter (varte i 7 uker)

Støt i magen og fra endetarm til testikler (varte i 7-8 uker, pågår fortsatt litt nå i uke 12)

Prostataproblemer etter 10 dager på amoxcicillin, testikkelsmertene begynte å avta, men den kom rett tilbake for fullt sammen med nye prostatasymptomer siste dagen på amoxcicillin

Et tilbakevendende ekstremt kløende utslett som ser ut som allergiske «nupper», startet på en legg, så begge leggende, er nå også på føtter, hender og armer. (Hudlege på Volvat hørtes ikke helt sikker ut, men trodde det var en type eksem).

Ekstreme ryggsmerter (varte i 1 uke samtidig som smertene over)

Hyppig feber uten funn av årsak (dette kunne jeg påføre meg selv psykisk ifølge sykehuset)

Kognitive problemer som skjelving, spasmer og svimmelhet

Uvirkelighetsfølelse i synet, ble redd jeg begynte å bli gærn

Hyppige hetetokter og frysninger plutselig

Kaldsvetting og våkner svett iløpet av natta

sliter med å fokusere

nå denne uken har jeg begynt å miste styrken min i beina og få spasmer i fingrene

Hva kan dette være??? Eneste fornuftige jeg kan tenke på er Lyme Borreliose, men kan ikke huske å ha hatt flått på meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelpes. Dette høres ikke bra ut. Psykiatrien kan være en konsekvens av stress på grunn av alle symptomene. Man skal behandle årsaken, ikke symptomene. (!) Så jeg tror heller du skal gå litt mer klinisk til verks. 

Er dette kun offentlige leger? 

Personlig hadde jeg gjort følgende - i gitt rekkefølge.

1. Kontakt en privat helseklinikk for en fullstendig sjekk. Volvat og Aleris tilbyr dette. Det koster fleks, men det er tross alt helsa det er snakk om. Derfor mener jeg bestemt at det er en ekstremt viktig investering å gjøre - med tanke på alvorlighetsgraden.

2. Gentest. Mange mennesker har sjeldne genfeil som kan forklare veldig sære symptomer. Min mormor har en genfeil, som gjorde at hun fikk "solallergi" - og at huden hennes ble kritthvit og flasset av, selv i dagslys. 

3. En uidentifisert diagnose med mange symptomer over tid. Er dette en sjelden sykdom, tar det i snitt 8 år (skrekk å gru) å få finne en diagnose. Her gjelder det å samle sammen data (slik som mr-bilder, prøver av ymse slag.... osv) og leke detektiv selv. Det finnes en rekke organisasjoner som kan hjelpe deg på veien, slik som https://www.eurordis.org/ - som også har åpne forum. Det finnes også klinikker i utlandet som spesialiserer seg på å lete etter sjeldne diagnoser - slik som https://undiagnosed.hms.harvard.edu/apply/.

Det er lite kjent at du kan få refundert nødvendig helseutgifter i et EØS-land. Kort sagt; spiller det ingen rolle om du går til en lege i Norge eller en lege i Tyskland. Du skal få fri helsehjelp. Les mer her:
https://www.helfo.no/regelverk-og-takster/refusjon-av-utgifter-til-spesialisthelsetjenester-i-andre-eu-eos-land/refusjon-av-utgifter-til-spesialisthelsetjenester-i-andre-eu-eos-land

Jeg har selv gått til spesialister i utlandet, betalt og fått kvittering - og sendt denne til Helfo. Etter 6 måneder (!) så har jeg fått pengene på konto. Aldri fått noen spørsmål, selv om kvitteringene etter mitt syn har sett litt shabby og lite spesifisert ut. 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (23 timer siden):

Hjelpes. Dette høres ikke bra ut. Psykiatrien kan være en konsekvens av stress på grunn av alle symptomene. Man skal behandle årsaken, ikke symptomene. (!) Så jeg tror heller du skal gå litt mer klinisk til verks. 

Er dette kun offentlige leger? 

Personlig hadde jeg gjort følgende - i gitt rekkefølge.

1. Kontakt en privat helseklinikk for en fullstendig sjekk. Volvat og Aleris tilbyr dette. Det koster fleks, men det er tross alt helsa det er snakk om. Derfor mener jeg bestemt at det er en ekstremt viktig investering å gjøre - med tanke på alvorlighetsgraden.

2. Gentest. Mange mennesker har sjeldne genfeil som kan forklare veldig sære symptomer. Min mormor har en genfeil, som gjorde at hun fikk "solallergi" - og at huden hennes ble kritthvit og flasset av, selv i dagslys. 

3. En uidentifisert diagnose med mange symptomer over tid. Er dette en sjelden sykdom, tar det i snitt 8 år (skrekk å gru) å få finne en diagnose. Her gjelder det å samle sammen data (slik som mr-bilder, prøver av ymse slag.... osv) og leke detektiv selv. Det finnes en rekke organisasjoner som kan hjelpe deg på veien, slik som https://www.eurordis.org/ - som også har åpne forum. Det finnes også klinikker i utlandet som spesialiserer seg på å lete etter sjeldne diagnoser - slik som https://undiagnosed.hms.harvard.edu/apply/.

Det er lite kjent at du kan få refundert nødvendig helseutgifter i et EØS-land. Kort sagt; spiller det ingen rolle om du går til en lege i Norge eller en lege i Tyskland. Du skal få fri helsehjelp. Les mer her:
https://www.helfo.no/regelverk-og-takster/refusjon-av-utgifter-til-spesialisthelsetjenester-i-andre-eu-eos-land/refusjon-av-utgifter-til-spesialisthelsetjenester-i-andre-eu-eos-land

Jeg har selv gått til spesialister i utlandet, betalt og fått kvittering - og sendt denne til Helfo. Etter 6 måneder (!) så har jeg fått pengene på konto. Aldri fått noen spørsmål, selv om kvitteringene etter mitt syn har sett litt shabby og lite spesifisert ut. 

Har benyttet meg av både offentlige leger og privatleger! Idag var jeg hos revmatologen min som har fulgt meg gjennom 7 år, han sa han skal hjelpe meg å utrede dette og at dette var viktig.

Lenke til kommentar
Helse123 skrev (2 timer siden):

Har benyttet meg av både offentlige leger og privatleger! Idag var jeg hos revmatologen min som har fulgt meg gjennom 7 år, han sa han skal hjelpe meg å utrede dette og at dette var viktig.

Hvor mye er du villig til å dele på et forum?

Du sier du går til en revmatolog som har fulgt deg gjennom 7 år, det betyr at du har en forshistorie som antakelig vil være relevant å vite om. Sjansene er uansett små for at noen her på forumet vil kunne bidra med annet enn synsing.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...