Gå til innhold

Årsstudium i IT? Økonomi. NHH. Nyttig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 19 år gammel og skal starte å studere nå snart. 

Hørt at det ikke er så attraktivt, men planen er ikke å ende opp som en IT arbeider. Jeg ønsker å ta Siviløkonomutdannelsen hos Norges Handelshøyskole kombinert med et par IT-relaterte valgfag. Jeg ser på årsstudium i IT kun som en mulighet dersom jeg ikke klarer å komme inn hos NHH nå til høsten. Da søker jeg på nytt etter årsstudium. 

Noen av dere lurer sikkert på hvorfor ikke bare Bachelor i IT enn årstudium? Jo, jeg har i bunn og grunn lyst til å ende opp som en Økonom med IT forståelse og føler derfor en Bachelor i IT blir litt for mye.. Føler også årsstudiet kan ruste meg litt opp og gjøre meg klar for fremtidige IT fag hos NHH. 

Hva synes dere om dette? Er det nødvendig/unødvendig? Kommer det til å se bra ut på CV'en og f.eks gi meg en "liten" boost? 

Endret av jackfire__
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg trur du har ein bra plan med bachelor i økonomi og eit årsstudie i IT. Dette vil skille deg litt ut frå dei som berre har bachelor i økonomi og du vil ha dokumentert IT-kunnskap. 

Det sagt så er det ikkje så langt du kjem på eit årsstudium, så det bør kome i tillegg til anna utdanning. Eit anna moment du bør tenke over er at ved å ta utdanning innafor både økonomi og IT så får du brei kompetanse på bekostning av spesifisering. Dette vil nok gjere deg betre rusta til å få jobb i mindre bedrifter der begge delar er relevant kompetanse. For å få jobb i dei store spesialiserte bedriftene så vil det nok være betre å bruke dette året på meir økonomi slik at du har fire år med økonomiutdanning. 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, The Avatar said:

Eg trur du har ein bra plan med bachelor i økonomi og eit årsstudie i IT. Dette vil skille deg litt ut frå dei som berre har bachelor i økonomi og du vil ha dokumentert IT-kunnskap. 

Det sagt så er det ikkje så langt du kjem på eit årsstudium, så det bør kome i tillegg til anna utdanning. Eit anna moment du bør tenke over er at ved å ta utdanning innafor både økonomi og IT så får du brei kompetanse på bekostning av spesifisering. Dette vil nok gjere deg betre rusta til å få jobb i mindre bedrifter der begge delar er relevant kompetanse. For å få jobb i dei store spesialiserte bedriftene så vil det nok være betre å bruke dette året på meir økonomi slik at du har fire år med økonomiutdanning. 

Takk for svar!

Som sagt så er planen å gå SIV ØK hos NHH, det vil si 3 årlig bachelor samt 2 årlig master. Totalt 5 år. Under bachelorgraden kan du velge mellom flere IT-relaterte valgfag. Kommer jeg inn i år da kjører jeg rett på NHH, men dersom jeg ikke kommer inn så vurderer jeg 1 årlig IT for så å søke på nytt igjen 2022. Jeg ønsker dog ingen spesialisering i IT da planen ikke er å ende opp som IT-arbeider. Grunnleggende og noe avansert kunnskap er det jeg ser etter og dette vil jeg få stor nytte av i en verden som digitaliseres dag for dag. 

Endret av jackfire__
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...