Hanse12 Skrevet 24. mai 2021 Del Skrevet 24. mai 2021 (endret) Hei! Jeg er 19 år gammel og skal starte å studere nå snart. Hørt at det ikke er så attraktivt, men planen er ikke å ende opp som en IT arbeider. Jeg ønsker å ta Siviløkonomutdannelsen hos Norges Handelshøyskole kombinert med et par IT-relaterte valgfag. Jeg ser på årsstudium i IT kun som en mulighet dersom jeg ikke klarer å komme inn hos NHH nå til høsten. Da søker jeg på nytt etter årsstudium. Noen av dere lurer sikkert på hvorfor ikke bare Bachelor i IT enn årstudium? Jo, jeg har i bunn og grunn lyst til å ende opp som en Økonom med IT forståelse og føler derfor en Bachelor i IT blir litt for mye.. Føler også årsstudiet kan ruste meg litt opp og gjøre meg klar for fremtidige IT fag hos NHH. Hva synes dere om dette? Er det nødvendig/unødvendig? Kommer det til å se bra ut på CV'en og f.eks gi meg en "liten" boost? Endret 24. mai 2021 av jackfire__ Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. mai 2021 Del Skrevet 24. mai 2021 Du vokser kanskje en del rent personlig på årsstudium men med tanke på jobb har det veldig liten verdi. Start på bachelor om du kan. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mai 2021 Del Skrevet 24. mai 2021 Eg trur du har ein bra plan med bachelor i økonomi og eit årsstudie i IT. Dette vil skille deg litt ut frå dei som berre har bachelor i økonomi og du vil ha dokumentert IT-kunnskap. Det sagt så er det ikkje så langt du kjem på eit årsstudium, så det bør kome i tillegg til anna utdanning. Eit anna moment du bør tenke over er at ved å ta utdanning innafor både økonomi og IT så får du brei kompetanse på bekostning av spesifisering. Dette vil nok gjere deg betre rusta til å få jobb i mindre bedrifter der begge delar er relevant kompetanse. For å få jobb i dei store spesialiserte bedriftene så vil det nok være betre å bruke dette året på meir økonomi slik at du har fire år med økonomiutdanning. Lenke til kommentar
Hanse12 Skrevet 24. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2021 (endret) 26 minutes ago, The Avatar said: Eg trur du har ein bra plan med bachelor i økonomi og eit årsstudie i IT. Dette vil skille deg litt ut frå dei som berre har bachelor i økonomi og du vil ha dokumentert IT-kunnskap. Det sagt så er det ikkje så langt du kjem på eit årsstudium, så det bør kome i tillegg til anna utdanning. Eit anna moment du bør tenke over er at ved å ta utdanning innafor både økonomi og IT så får du brei kompetanse på bekostning av spesifisering. Dette vil nok gjere deg betre rusta til å få jobb i mindre bedrifter der begge delar er relevant kompetanse. For å få jobb i dei store spesialiserte bedriftene så vil det nok være betre å bruke dette året på meir økonomi slik at du har fire år med økonomiutdanning. Takk for svar! Som sagt så er planen å gå SIV ØK hos NHH, det vil si 3 årlig bachelor samt 2 årlig master. Totalt 5 år. Under bachelorgraden kan du velge mellom flere IT-relaterte valgfag. Kommer jeg inn i år da kjører jeg rett på NHH, men dersom jeg ikke kommer inn så vurderer jeg 1 årlig IT for så å søke på nytt igjen 2022. Jeg ønsker dog ingen spesialisering i IT da planen ikke er å ende opp som IT-arbeider. Grunnleggende og noe avansert kunnskap er det jeg ser etter og dette vil jeg få stor nytte av i en verden som digitaliseres dag for dag. Endret 24. mai 2021 av jackfire__ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå