Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsefett

Anbefalte innlegg

Skal bytte bremseskiver og klosser på bilen min (2012 Focus), men jeg klarer ikke finne ut av hva som er "riktig" fett å bruke på caliper. For selve "slideren" har jeg skjønt at jeg skal bruke en silikonbasert variant, men for de andre delene så leser jeg alt fra kobber, alu og keramisk.

Noen anbefalninger? Hva bruker dere? Finnes det noe jeg kan bruke på alt av dette? 

https://www.eurodel.no/universal-smorestoff-crc-ceramic-paste-pro-100ml Sett på denne, men er usikker på om den kan brukes på hele opplegget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det keramiske du lenker til er fint til selve klossene og sporene i klavene. Aldri bruk alu eller kobberfett på bil med ABS-følere. Igrunn er både alu og kobberfett ganske så avlegs, og kan lage mer problemer enn nytte, siden de begge er gode til å gi elektrisk kontakt med tilhørende galvanisk korrosjon.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig med Sedsberg. BT sitt silikonfett er ikke særlig egnet. Personlig bruker jeg "Red Rubber Grease". Fettfri smurning for alt av gummi, også bremsedeler av gummi.
Den skal finnes i handel i Norge, flere bilverksteder bruker den, jeg har kjøpt min på ebay England. En hundrings for et halvkilo, som rekker sånn ca resten av livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, mobile999 said:

Bosch Superfit til gliderne.

Jeg ser at bosch sier den kan brukes på hele bremsesystemet. Stemmer det ikke? De har den der hvor jeg skal bestille fra, så hadde vært utrolig nyttig med kun 1 produkt som dekker hele greia.

https://kemi.is/wp-content/uploads/2021/05/Bosch-Superfit-TO-102-brochure.pdf

Ser da ut til å skulle dekke alle behov..

https://q-szh104.webspace.bosch.com/en/internet/parts/parts_and_accessories/service_parts_1/brakes_1/brake_and_hydraulic_fluid_chemicals_1/lubricant_superfit_1/lubricant_superfit_1.html

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar
fiskerdigg123 skrev (1 time siden):

Bruker du det på hele systemet da, glidere inkludert?

Jeg tar fra hverandre dette hvert år ved bytte til sommerdekk, det er en hel seanse her i huset. Har aldri problemer med bremser heller da 😛

Kort fortalt så bruker jeg superfit på glideboltene og på klaven der hvor klossene sitter. Jeg bruker ikke noe mellom caliper og klossene, som mange gjør.

Vil du ha langversjonen av hva jeg gjør så hyl ut :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kyrre S. said:

Jeg tar fra hverandre dette hvert år ved bytte til sommerdekk, det er en hel seanse her i huset. Har aldri problemer med bremser heller da 😛

Kort fortalt så bruker jeg superfit på glideboltene og på klaven der hvor klossene sitter. Jeg bruker ikke noe mellom caliper og klossene, som mange gjør.

Vil du ha langversjonen av hva jeg gjør så hyl ut :)

Perfekt, takk for beskrivelsen, da ble det superfit til hele jobben :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Habla Møberg skrev (På 24.5.2021 den 9:44 PM):

Enig med Sedsberg. BT sitt silikonfett er ikke særlig egnet. Personlig bruker jeg "Red Rubber Grease". Fettfri smurning for alt av gummi, også bremsedeler av gummi.
Den skal finnes i handel i Norge, flere bilverksteder bruker den, jeg har kjøpt min på ebay England. En hundrings for et halvkilo, som rekker sånn ca resten av livet.

Denne ? 

p_M333005_default_1.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...