Gå til innhold

Elektriker med fagbrev, men tørr ikke gå i jobb fordi jeg føler meg ikke flink nok.

Gjest 6877c...360

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Andeshdal skrev (På 24.5.2021 den 16.45):

Skjønner liksom at jeg egt bare må hoppe i det å prøve, om jeg da ikke får til noe så er det å ringe etter hjelp/bistand eller lese seg opp. Har bare en liten angst om at jeg liksom ikke skal få til flertall av jobber jeg blir sendt ut på og må endten ringe hjelp eller la noen andre overta jobben, noe som er litt ydmykende. 

Det er verre å ikke tørre å spørre om hjelp hvis man er usikker, enn å påføre bedriften større kostnader ved å rett opp igjen i ettertid.

Det er bare å være ærlig med de du søker hos med hvor du selv føler du står. Treffer du riktig firma så hjelper de folk selv etter bestått fagprøve. Firmaene er ute etter folk til å jobbe. Vi har selv ansatt folk som er ferske, og ikke vært noe problem med det.

Det enkleste er nok å finne ut hva du ønsker å jobbe med innen faget. Service eller bygg. Hvis du vil "gjemme" deg bort i mengden fordi du er usikker, så har de store firmaene ofte alltid behov for arbeidsmaur. Liker du utfordringer, og variert arbeid, så hold deg til mellomstore firmaer, da kommer du borti mye forskjellig. Det siste var tipset jeg fikk når jeg var utplassert som skolegutt, og montøren hadde helt rett.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 24.5.2021 den 16.58):

Selv erfarne eldre elektrikere i alderen 30-55 år gjør merkelige feil. Det var et mareritt å bygge om kjøkkenet i sommer hvor alt elektrisk måtte byttes ut. Han preseterte til og med å skylde på oss som kunde for at han ikke hadde undersøkt med oss hva slags stikkontakter vi skulle ha, han spurte kun om farge på befaringen. Veggene ble revet for å legge nytt skjult annlegg men han presterte å vente til bokser og nye vegger var på plass med å få se hvilke type stikkontakter vi ønsket. Skulle vi fått de vi ønsket måtte alt rives igjen. "hmm de boksene jeg har montert i veggen nå er ikke kompatible med de stikkontaktene" - etter nye vegger og sparkling var utført.

Hadde elektrikeren satt opp runde bokser der dere skulle ha stikk?
Jobber mye med rehabilitering av kjøkken og utstyret som kunden vil ha er viktig å vite før man begynner med skjultanlegget for å få riktige bokser til det.

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig følelse å ha som fersk elektriker, at man liksom ikke kan så mye. Som forsåvidt er sant, det er da den virkelige læringen begynner. De aller fleste arbeidsgivere er klar over det, og kaster ikke en fersk elektriker ut i den dype enden av bassenget. Men samtidig også viktig at du får jobbet selvstendig så mye som mulig. Ingen skam å spørre om rådgivning underveis, mye bedre enn at man gjør feil eller at ting bare stopper opp.

Er selv elektriker, fikk fagbrev i 2012 men jobba mest på prosjekt/industri til å begynne med før jeg begynte som serviceelektriker. Fikk allerede i læretiden mulighet til å jobbe mye selvstendig, men lærer fortsatt og spør om hjelp og råd om det trengs.

Det er vel 10 000 timer man skal gjøre noe for å bli skikkelig dreven. Om vi sier at et år har 230 arbeidsdager vil det si i underkant av 6 år om man er i full stilling. Sånn sett har du jo noen år igjen før du kan anses som dreven. ;) Pluss at det ikke er så lett å legge alt man kan komme borti som elektriker under en og samme post, selv om det er mye likt så er det et fag med mye variasjon.

Lenke til kommentar

Personig mener jeg du skal hoppe i det og være ærlig overfor arbeidsgiver og deg selv om hva du føler deg trygg  på og ikke.
Og for all del, er det noe du ikke kan så spør om hjelp fra de som kan hjelpe.
Etter 24 år med fagbrev får jeg mye telefoner fra de yngere montørene om forskjellig de ikke føler seg trygg på og selv etter 24 år er det fortsatt ting jeg må finne ut av og telefoner som må taes for å finne løsning på ting.
I dette faget får vi i tillegg reviderte normer hvert fjerde år i tillegg til endringene som gjøres årlig så du blir aldri utlært uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/2/2021 at 11:11 AM, perpyro said:

Hadde elektrikeren satt opp runde bokser der dere skulle ha stikk?
Jobber mye med rehabilitering av kjøkken og utstyret som kunden vil ha er viktig å vite før man begynner med skjultanlegget for å få riktige bokser til det.

Jepp vi rev veggene for å legge opp nytt skjult annlegg. Og de satt opp nye sorte bokser i veggene men de ville ikke fungert med de stikkontaktene vi ønsket som hadde bryter, stikk (med ledning pekende ned ved innkobling) og flat profil. Så vi endte opp med å bruke type rehab stikk som ødela mye av poenget med å rive veggene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 24.5.2021 den 16.56):

Jeg håper virkelig du får den støtten og hjelpen du trenger. De antatte lærlingene som har vert hos meg skulle så absolutt ikke blitt sluppet ut på oppdrag alene. Man kan umulig være flink nok rett fra skolebenken. 

Han som koblet el på kjøkkenet mitt gjorde mange feil og gjett hvem som satt igjen med regningen. Jeg klarte til slutt og få prutet prisen litt ned, men takk gud for at jeg kom hjem hver dag og fikk påpekt feilene som ble gjort. 

En av feilene var rett og slett livsfarlig. 

Nå er det vel heller ikke meningen at en som kommer rett fra skolebenken kan utføre alt av elektrisk arbeid alene? Man er vel lærlig for en grunn? Poenget er vel at man skal være med på oppdrag og bygge seg opp erfaringer underveis? Erfaring er uansett mer verdifullt enn det man lærer på skolen, så lenge man lærer av noen som faktisk vet hva dem driver med. Tror jeg.

Mentalitet som hører til fortiden. Klart man lærer mye relevant på skolen. Teori er grunnlaget for suksess. Og bak elektro ligger det veldig mye teori. 

Til TS, bruk tiden på å lese deg opp på teorien du føler mangler på. Still spørsmål på forum etc. Trainor er bra. Få deg en jobb der du kan jobbe med en kollega med mye erfaring. Vær ærlig og åpen, det kommer en langt med. Det er få firma som ber en helt nyutdannet fagmann om å gjøre alt på egenhånd, om du havner i en slik bedrift så er det lurt å se seg om etter noe annet.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Mentalitet som hører til fortiden. Klart man lærer mye relevant på skolen. Teori er grunnlaget for suksess. Og bak elektro ligger det veldig mye teori. 

Til TS, bruk tiden på å lese deg opp på teorien du føler mangler på. Still spørsmål på forum etc. Trainor er bra. Få deg en jobb der du kan jobbe med en kollega med mye erfaring. Vær ærlig og åpen, det kommer en langt med. Det er få firma som ber en helt nyutdannet fagmann om å gjøre alt på egenhånd, om du havner i en slik bedrift så er det lurt å se seg om etter noe annet.

Så er det vel kanskje forskjell på dem som går til skolen og løper til skolen. Altså at man er litt entusiastisk selv. Jeg var selv ikke veldig entusiastisk når jeg gikk rørlegger for mange herrens år siden. Noe som gjenspeilet seg i karriere stopp. Jeg syntes ikke det var gøy lenger. 

de som er veldig flinke til det dem holder på med har nok også større evne og ikke minst lyst til å lære. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Så er det vel kanskje forskjell på dem som går til skolen og løper til skolen. Altså at man er litt entusiastisk selv. Jeg var selv ikke veldig entusiastisk når jeg gikk rørlegger for mange herrens år siden. Noe som gjenspeilet seg i karriere stopp. Jeg syntes ikke det var gøy lenger. 

de som er veldig flinke til det dem holder på med har nok også større evne og ikke minst lyst til å lære. 

Ja dette er absolutt  viktige poenger, både under utdanning/opplæring er det viktig med interesse. Da setter ting seg i ryggmargen. Men skole er viktig, men det må absolutt klaffe:)

Personlig vinglet jeg selv I starten, men kom inn på rett og interessant løp og har aldri sett meg tilbake. Blitt mange år på skolebenken og mange år i arbeid(kombinert) men nyter hver dag(nesten iallefall)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...