Gå til innhold

Easee reagerer på utspill: Lading på trefase er trygt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil vel påstå at jobben til Jan Tore Gjøby  og resten av NK69-komiteen snarere er å få to-fase lading / åpen delta / whatever nedfelt i klartekst i IEC 62196 og/eller IEC 61851, heller som å fortsette rope Ulv-Ulv her hjemme. Med nok et forbud til Forbjudia som resultat...

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å se at elektrikeren skal sitte med "svarteper" hvis klemmene bare er merket med nummer, og installasjonsmanualen angir hva som skal kobles til hvilket nummer for IT.

Endel 4 leder jordfeilbrytere kobles jo tilsvarende ("fra venstre") når de brukes i 3-leder IT nett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, asshole said:

Er N fullstendig "uovervåket" fra bilens side? Hva hvis det blir brudd i en av faselederne ved 3fas lading på TN?

Da vil det gå samme strøm i N som i de to andre gjenværende faselederene. Altså ikke mer i N (pga større faseforskjell)

Lenke til kommentar
16 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Model 3 har vel reell trefaselading på 230V IT. Altså det går like mye strøm på hver faseleder.

Model S/X og noen flere har muligheter for tofaselading, der en av faselederne kan kobles til nøytral i bilens lader.

Men også for Model 3 brukes N, L1, L2 inn til bilen i det tilfellet. N er koblet til L3 i nettet, og blir altså ikke liggende i nærheten av jordpotensial, noe Gjøby mener ikke er bra (selv om det er OK i enfase).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, J-Å said:

Men også for Model 3 brukes N, L1, L2 inn til bilen i det tilfellet. N er koblet til L3 i nettet, og blir altså ikke liggende i nærheten av jordpotensial, noe Gjøby mener ikke er bra (selv om det er OK i enfase).

Er du sikker?

Jeg ville vel anta at om ladestasjonen forsyner den ene fasen på N, så må bilens lader koble om fra N til L3. Slik at på bilens lader er L1, L2 og L3 i bruk. Vet ikke om bilen også kobler om fra stjerne til trekant eller om den alltid kjører stjerne og bare regulerer opp spenningen.

(Ville kanskje anta den alltid kjører stjerne, slik at på 110V er det relativt greit å koble alle tre delladerne i parallell, med N til N og L1 til L1, L2 og L3.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Er du sikker?

Jeg er sikker på at tilførsel inn til bilen, ihvertfall til min bil er N-L1-L2. Hva som skjer i bilen er jeg ikke sikker på, men jeg har antatt at lader nr. 3 blir koblet om fra N-L3 til L1-L2.   I prinsippet kunne kanskje del-laderene stått stjernekoblet med flytende nullpunkt, men da må hver del- lader i tilfelle takle 28A 133V,  noe jeg tviler på, siden lading på 120V i USA er begrenset til 16A, og på enfase 240V til 48A (3 x 16A). 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Sitat:

Utfordringen er at det ved trefaselading på 16 ampere vil gå 28 ampere i nøytrallederen.

Sitat slutt.

 

Er det berre å sette opp laderen med mindre strømtrekk, så blir maks strøm i N på 16A?

Litt lenger ladetid, men alle kan sove godt om natta?

Endret av S-T
Dårlig formulert
Lenke til kommentar

Tror ikke han som har skrevet dette har jobbet mye med ladere. De fleste biler har 3stk enfase ladere, som er koblet N-L1, N-L2 og N-L3. Bilene som støtter 230v 3fas lading lader altså 2 fas, de bruker 2stk enfase ladere. Spenningen over hver lader blir da 230v, akkurat som ved 400v. Ladestasjon begrenser ladestrøm i alle faser, slik at "N" leder da feks blir 16A og de andre to lavere. Du lader raskere enn 1fas 230v men tregere enn 2fas 400v. Det samme ser man om det brukes 3fas IT på lading i garasjeanlegg med mange ladere. Lader 2 biler 1fas, vil den ene fasen i anlegget gå med full last mens de andre vil ha tilsvarende lavere effekt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt el-faglig pekefinger. Ser at det er flere som blander sammen leder/ledning og faser, og dermed feilaktig snakker om "2-fase". Enten er det 1 fase (mellom 2 ledere) eller så er det 3 faser (mellom 3 ledere).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man bruker begrepet tofase for å understreke at det ikke egentlig er snakk om trefase. Det er trefase inn til bilen, men bilen vil bare bruke to av fasene. Den vil f.eks belaste L1-L2 og L1-L3, men ikke L2-L3. Ved reell trefaselading vil lasten være symmetrisk fordelt på alle tre fasene. Dette gjøres stort sett bare på 400V TN nett, unntatt Model 3 som også kan gjøre det på 230V IT nett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, J-Å said:

Jeg er sikker på at tilførsel inn til bilen, ihvertfall til min bil er N-L1-L2. Hva som skjer i bilen er jeg ikke sikker på, men jeg har antatt at lader nr. 3 blir koblet om fra N-L3 til L1-L2.   I prinsippet kunne kanskje del-laderene stått stjernekoblet med flytende nullpunkt, men da må hver del- lader i tilfelle takle 28A 133V,  noe jeg tviler på, siden lading på 120V i USA er begrenset til 16A, og på enfase 240V til 48A (3 x 16A). 

Det er et godt poeng. Din tanke høres riktig ut. Det er en effektiv måte å koble om fra stjerne til trekant.

Og N i laderen vil da som du sier ikke lengre være faktisk nøytral. Om det har noen praktisk betydning er jeg mer usikker på.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (23 timer siden):

Er du sikker?

Jeg ville vel anta at om ladestasjonen forsyner den ene fasen på N, så må bilens lader koble om fra N til L3. Slik at på bilens lader er L1, L2 og L3 i bruk. Vet ikke om bilen også kobler om fra stjerne til trekant eller om den alltid kjører stjerne og bare regulerer opp spenningen.

(Ville kanskje anta den alltid kjører stjerne, slik at på 110V er det relativt greit å koble alle tre delladerne i parallell, med N til N og L1 til L1, L2 og L3.)

Alle 3fas ladere som kobles for 1 fas så kobles det L1 og N.

Når man kobler laderne for 3fas IT, så er det oppgitt fra ladestasjonsprodusenten hvordan det skal gjøres. Zaptec har det klart og tydelig merket på sin bakplate (Da de har erfart at folk ikke leser manual, da klistremerket er kommet i ettertid), mener Easee gjør det på samme måte. På Zaptec kobler man da L1 på L1, L2 på L2 og L3 på L3 og N.

Bilene reagerer forskjellig på 3Fas IT.

Tesla Model 3 lader fulle 11kW, S og X 8,6kW. Audi e-Tron tar 8,6kW selv om de ikke sier at de støtter det. BMW i3 tar kun 3,6kW når den får 3fas, slik at den lader dårligere enn ved 1fas.

Den nye Toyota Pro Ace (Og da mest sannsynlig de 3 andre PSA varebilene) nekter å lade når det er 3fas IT.

Husker ikke helt hva min kollega sa hva resultatet var når han målte 3fas IT ladingen på sin Model X, mener å huske det var 18A på 2 av lederne, og 32A på den ene eller noe slikt.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, AndersT2 said:

På Zaptec kobler man da L1 på L1, L2 på L2 og L3 på L3 og N.

Det er interessant å se hvordan Zaptek har gjort dette. Her fritar de på en måte elektrikeren fra å "feilkoble" en faseleder til N, men så er det altså en liten strap lenger nede,  som likevel kobler N og L3 sammen.  At L3 er koblet på nettsiden betyr likevel ikke nødvendigvis at det settes spenning på L3 mot bilen.

image.png.48da2b90bb516b09a5c476ccee848fb9.png

Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Det er interessant å se hvordan Zaptek har gjort dette. Her fritar de på en måte elektrikeren fra å "feilkoble" en faseleder til N, men så er det altså en liten strap lenger nede,  som likevel kobler N og L3 sammen.  At L3 er koblet på nettsiden betyr likevel ikke nødvendigvis at det settes spenning på L3 mot bilen.

image.png.48da2b90bb516b09a5c476ccee848fb9.png

De bruker nok ikke L3 ut, men de har nok gjort det slik av en grunn. Lasken mot N er etter det jeg husker for at selve laderen skal få driftstrøm. Zaptec er eneste som bytter om på fasene selv, slik at de nok legger L3 mot N når de lader på 1 fas, og det samme ved 3fas.

Kikket i Easee manualen, og de kobler L1 til N, L2 til L1 og L3 til L2 for IT 3fas, og lar L3 være blank.

Regner med Zaptec har gjort det slik for enkelhetens skyld, de har tydelig skrevet i manualen at lasken skal være samme kvadrat som kabling inn. Har ikke sjekket Zaptec Go enda, vil tro de gjør det på samme måte som Easee der, da den ikke har faseforflyttingen som Pro og Home har etter det jeg har sett, det er uansett fordyrende når det ikke benyttes noe særlig på hjemme installasjoner når Home maks er 2 stk sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...