Gå til innhold

Nytt i Chrome: Bytt passord uten å vite hvor eller hva passordet er

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bytte passord uten å vite hva eller hvor passordet er? Jada, detta blir gull for de stakkers vanlige dødlige som knapt veit hvordan tenner for strømmen. Balansen mellom brukervennlighet og funksjon begynner å tippe over til ‘håpløst’ på ‘Smart’-skalaen.

Man er nødt til å ha to epostkontoer. Hvor den ene eposts passord skrives ned på en postit som henger på skjermen.

Lenke til kommentar

Det er kanskje dei vanlege dødelege som har mest nytte av det å vite minst mogleg. Dei med litt kunnskap er betre egna til å lage gode passord og unngå at dei hamnar på avveie.

Det kan vere tryggare å ha passordet på ein gul lapp enn lagra i ein nettlesar, men i dag er det så mange måtar å lagre passord på at eg antar dei fleste aksepterer at Chrome lagrar det, og då er det viktig at det blir lagra og handtert på ein god måte. Om Chrome i tillegg kan lage passordet sjølv så blir det nok sikrare. Spørsmålet då er kor stor risiko det er for at passordene som er lagra blir kompromittert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, du har rett, Zeph.

Google har ikke bruk for dårlig PR, så jeg går ut i fra at teknologien dem kommer til å bruke er ‘herdet’ før den taes i bruk.

Det er vel egentlig min lille djevel på skuldra som forestiller et scenario hvor èn liten svakhet får hele systemet til å fungere mot sin hensikt. -At feks. Noen finner ut av hvordan krypteringen fungerer og kompromitterer sikkerheten på den måten alene. -Uten faktisk å bryte inn i noe. Det er jo litt kjedelig om flere milioner brukere får beskjed om mulig brudd på sikkerheten, ifht kun en person blir utsatt for ‘overgrep’.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...