Gå til innhold

Reglene kan bli enda strengere: 7 av 10 ønsker påbud om hjelm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Barn og ungdom bør nok ihvertfall bruke hjelm i større grad. Ellers er el-sparkesykkel et flott fremkomstmiddel. 😀Jeg synes ikke det er riktig at voksne må bruke hjelm. Det kan føre til at flere kjører med bil når de skal til butikken eller på skole/jobb. Det trenger kanskje ikke være mange reguleringene som skal til før salget og bruken går ned. Er dette hjelmpåbud-forslaget egentlig en måte å sabotere el-sparkesykkel på? Håper ikke det. El-sparkesykler er populære blant unge voksne, og jeg ser også eldre som bruker dem. De er kanskje nyttige for folk med skader/funksjonshemming. De er også morsomme å kjøre og opptar lite plass. Jeg har aldri opplevd noen problemer med dem. Men 25% ønsker altså forbud mot el-sparkesykler. Det må være de samme 25% av gamle grinebitere som finnes i alle undersøkelser av noen størrelse med et tilfeldig utvalg. Huff, nei, slike negativitetsånder ønsker ikke jeg å være venn med. Folk som sutrer og klager over de rareste ting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man får de BORT FRA GÅGATER OG FORTAU, så har man kommet langt. Så er jeg ikke sikker på om alle som er spurt i undersøkelsen skjønner hva de er spurt om, hvis de ikke har spasert i Carl-Johans gate og der omkring.

Litt elektronisk kjørehjelp med kunstig intelligens som man kaller det på biler er også en mulighet, da det ikke behøver å være særlig avanserte greier.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
22 minutes ago, NERVI said:

Om man får de BORT FRA GÅGATER OG FORTAU, så har man kommet langt.

Det har i flere 10-år vært påbudt for syklister (herunder også elsparkesykkel) å kjøre tilsvarende gangfart i nærheten av fotgjengere på gangfelt, gangvei, fortau og gågate.

Alt som trengs her er at politiet utsteder bøter ved lovbrudd, så forsvinner problemet fort.

Hvor mange har de siste 10 årene fått bot for denne trafikkovertredelsen? Jeg har aldri hørt om noen som er blitt straffet for brudd på denne paragrafen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MEMENK76 skrev (20 minutter siden):

Det har i flere 10-år vært påbudt for syklister (herunder også elsparkesykkel) å kjøre tilsvarende gangfart i nærheten av fotgjengere på gangfelt, gangvei, fortau og gågate.

Alt som trengs her er at politiet utsteder bøter ved lovbrudd, så forsvinner problemet fort.

Hvor mange har de siste 10 årene fått bot for denne trafikkovertredelsen? Jeg har aldri hørt om noen som er blitt straffet for brudd på denne paragrafen.

Nå ser jeg ikke noe særlig til politipatruljer i gatene, men det hadde definitivt gjort en forskjell. Så er det et paradoks at bysyklene som har vært tilstede i mer enn 10 år, og syklister på egne sykler ikke har skapt tilsvarende plager for gående? Jeg er ikke motstander, men det er jo en kjennsgjerning at mengden av henslengte sparkesykler og adferden til brukerne er et problem. Kan de fjerne de fra gågater og kontrollere hastighen på fortauene så kunne det bltt et gode. Spesielt for folk som er friske og raske i utgangspunktet. Og det kan i mange sammenhenger erstatte drosje, og det er jo positivt.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Trygg Trafikks utgangspunkt etter en undersøkelse i 2020 var at det bør bli et hjelmpåbud for *alle* syklister, herunder el-syklister.

https://www.nettavisen.no/nyheter/sju-av-ti-vil-ha-pabud-for-sykkelhjelm/s/12-95-3423998587

Undersøkelsen i artikkelen over var rettet spesifikt mot el-syklister, men det virker som de egentlig vil at alle skal behandles likt.

Jeg ser at næringen syter over at et hjelmpåbud og kommunale reguleringer vil gjøre det vanskeligere å drive lønnsom el-sykkelutleie. Disse private aktørene har til nå hatt som forretningsidé å tjene penger på bruk av kommunal grunn uten vederlag, for så å skyve ulempene over på tredjemann uten å ta ansvar. I lys av dette synes regjeringens forslag til regulering rimelige. Fotgjengernes sikkerhet må gå foran ønskene til private bedrifter og deres kunder.

Så en strøtanke: Om jeg finner en el-sparkesykkel på *privat* grunn, kan jeg da levere den til politiet som hittegods, med krav om finnerlønn fra eier?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (2 timer siden):

Blir det da hjelmpåbud også for fotgjengerne som har en tendens til å bli påkjørt av disse?

Det ville jeg ha krevd, ja! Uansvarlig å ferdes ute uten adekvat beskyttelse.

Videre er det mye hode-/nakkeskader i bil. Det burde bli påbudt med både hjelm og nakkeputer, for ikke å snakke om firepunktsbelte! 

Fra motorsport vet vi jo dagens bilbelter ikke er gode nok i alvorlige krasj. Med firepunktsbelte hadde enda flere alvorlige skader og dødsfall vært unngått. 

Allikevel ser jeg det som like lite gjennomførbart å kreve dette, som å kreve hjelm på sykkel. 

Ja; hjelm ville vært bedre. Men det er ikke realistisk. Så da dropper vi det forslaget -- inntil det evnt er gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Simen1 skrev (2 timer siden):

Hvor i landet er dette? Jeg kan ikke huske sist jeg så et barn på sykkel uten hjelm.

 

(Voksne derimot.. det ser jeg av og til)

Så ett barn senest i går. Sørlandet. Kan ikke ha vært mer enn 11-12 år kjørende på en stor elsparkesykkel uten hjelm. Kan ikke forstå foreldre som tillater dette, og disse barna uten trafikkforståelse utgjør også en fare for andre. Burde være en aldersgrense på dette.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
4 hours ago, MEMENK76 said:

Det har i flere 10-år vært påbudt for syklister (herunder også elsparkesykkel) å kjøre tilsvarende gangfart i nærheten av fotgjengere på gangfelt, gangvei, fortau og gågate.

Alt som trengs her er at politiet utsteder bøter ved lovbrudd, så forsvinner problemet fort.

Hvor mange har de siste 10 årene fått bot for denne trafikkovertredelsen? Jeg har aldri hørt om noen som er blitt straffet for brudd på denne paragrafen.

"tilsvarende gangfart". Noe mer konkret? 6kmt?

Lenke til kommentar

Hva om el-sparkesykkel kunne ha samme hastighetsbegrensning som elektriske rullestoler der disse kan ferdes sammen,

enten det nå er 10 eller 15 km/t.

Brukere av rullestol regnes som gående, da kunne hastighetsbegrensningen gjelde alt elektrisk i de gåendes miljø. Kanskje mindre hodeskader av den måten og?

Men håndhevelse av det som gjelder er vel ikke mere sannsynlig nå enn før.

Der det kan kjøres i 20km/t trenger man sikkert hjelm, spesielt om man bare har nisselue fra før...

Lenke til kommentar
4 hours ago, NERVI said:

Så er det et paradoks at bysyklene som har vært tilstede i mer enn 10 år, og syklister på egne sykler ikke har skapt tilsvarende plager for gående? 

Syklistene er også et problem, men det er mange færre av dem og de kjører ofte i litt andre gater en elsparkesyklene. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 timer siden):

"tilsvarende gangfart". Noe mer konkret? 6kmt?

Er ikke krav til speedometer på elsparkesykler, og det har de heller ikke. Så hvordan tenker du at brukerne skal kunne overholde et sånt konkret krav til max 6 km/t?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

Er ikke krav til speedometer på elsparkesykler, og det har de heller ikke. Så hvordan tenker du at brukerne skal kunne overholde et sånt konkret krav til max 6 km/t?

Mange av elsparkesyklene har faktisk dette innebygget. Sitter som regel på toppen av røret som styret festes i. Kan og settes på en egen enhet som festes i styret.

Andre har bare indikatorlys, og da blir det litt værre. Dog ikke umulig å endre visningen slik at grensen vises f.eks. med en tykkere strek.

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Mange av elsparkesyklene har faktisk dette innebygget. Sitter som regel på toppen av røret som styret festes i. Kan og settes på en egen enhet som festes i styret.

Andre har bare indikatorlys, og da blir det litt værre. Dog ikke umulig å endre visningen slik at grensen vises f.eks. med en tykkere strek.

Har bare sett el-sparkesykler UTEN speedometer, men har langt fra sett alle som er på markedet.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (19 timer siden):

"tilsvarende gangfart". Noe mer konkret? 6kmt?

Med tanke på at det gjelder «i nærheten av fotgjengere» vil jeg tro at farten gir seg selv basert på kontekst. Kjører man veldig mye raskere enn de menneskene i nærheten går, kjører man ikke i «tilsvarende gangfart». 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 24.5.2021 den 16.23):

"tilsvarende gangfart". Noe mer konkret? 6kmt?

Ja, det ble i mai 2021 spesifisert at passering skal foregå i gangfart, og aldri fortere enn 6 km/t.

Holder du høyere hastighet enn 6 km/t på et fortau ved passering av gående, bryter du altså loven. Gjelder alle former for syklende, herunder el-sparkesykler.

Regelverket driter i om du har installert speedometer eller ikke. 😉 Det er tross alt ditt problem om du ikke gjør det.

Hvordan man skal sykle forbi joggere på et fortau, er jeg nå veldig usikker på. Dersom de løper fortere enn 6 km/t vet jeg ikke om noen lovlig måte å komme forbi utenom å sykle i veibanen. 

En av mange debatt-innlegg: https://www.tronderdebatt.no/na-blir-nesten-alle-syklister-lovbrytere/o/5-122-22451

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stusser alltid over slike "X av X ønsker påbud om...".

Hvofor kan de ikke bare bruke hjelm da? Må vi ha påbud om alt? Går det ikke an å gjøre ting frivillig?

Det samme gjelder flytevestpåbudet. Bruk det når det er behov for det. Man trenger ikke påbud for alt. Det er ikke slik at det er ulovlig om det ikke er påbudt.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...