Gjest 94276...a79 Skrevet 24. mai 2021 Del Skrevet 24. mai 2021 Hei. Jeg har flere små problemer/plager når det kommer til underlivet. Men disse er ting som er utfor vagina. Ting relatert til vulva og rundt hele underlivet. Såvidt jeg vet er det ikke noe galt på innsiden, kun utsiden. Jeg har aldri vært hos gyno (er ung og ikke seksuelt aktiv, og ikke fått tilkalling). Så jeg lurer på noen ting. 1. Sjekker gyno kun vagina, eller kan en gyno sjekke alt når det kommer til underliv og helt i nærheten (mellom beina ihvertfall)? Eller må jeg til fastlegen å spre beina når det kommer til det som ikke er i vagina men helt i nærheten? Vil helst til en gyno for dette om det er innenfor dems ekspertise. 2. Om det er noe problemer som trenger en kur f.eks en spesiell krem, kan gyno anbefale dette og evt skrive resept for det? 3. Hvordan bestiller man time der? Når det er noe som må sjekkes innen rimelig kort tid. 4. Ca hvor mye koster en time der? Tusen takk på forhånd for svar. Og beklager om det er dumme spørsmål. Anonymous poster hash: 94276...a79 Lenke til kommentar
Gjest 879fd...464 Skrevet 24. mai 2021 Del Skrevet 24. mai 2021 1. Du kan gå til fastlege, hen kan utføre en gynekologisk undersøkelse og gjøre en vurdering, eventuelt henvise deg til gynekolog. Eventuelt kan du gå til privat gynekolog, da trenger du ikke henvisning. Jeg går til privat gynekolog hvert tredje år, bestiller time selv. Men det er som oftest en del ventetid. Dette besvarer også spørsmål nr. 3. Gynekologen ser på det du vil ha sett på som involverer underlivet, deriblant vulva. 2. Ja. En gynekolog er en lege. 4. Kommer an på om det er offentlig eller privat. Husker ikke hvor mye jeg betaler for celleprøvetaking + sjekk. Anonymous poster hash: 879fd...464 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 24. mai 2021 Del Skrevet 24. mai 2021 Gjest 94276...a79 skrev (2 timer siden): 3. Hvordan bestiller man time der? Når det er noe som må sjekkes innen rimelig kort tid. 4. Ca hvor mye koster en time der? Tusen takk på forhånd for svar. Og beklager om det er dumme spørsmål. 3. Hvis du kun ønsker å betale egenandel hos spesialist, MÅ du først få en henvisning fra fastlegen. Det er spesielle krav for når en fastlege kan henvise uten å ha foretatt egen undersøkelse først. Hvis du ønsker time hos en privat spesialist der du ønsker å betale fullpris, er det bare å ta kontakt. På små plasser kan der være rift om timer, men det er bare år ringe å spørre. Hvis du er villig å reise nærmere en storby, finnes det flere private klinikker som kan gi deg time raskt, som f.eks Volvat og Aleris. 4. Hos privat gynekolog varierer prisen, men du må regne med fra kr. 1750,- for en konsultasjon. Private konsultasjoner gir ikke rett til frikort. Fastlegekonsultasjonen koster fra kr 125,- + kr 375,- hos spesialisten. Dette kommer på frikortbeløpet. Ingen spørsmål er dumme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå