Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kostnad med å installere jording av gamle sikkontakter

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bor i et gammelt hus, hvor mange av stikkontaktene ikke er jordet. Antakeligvis er det vel stort sett stikk på bad og kjøkken som er jordet, ville jeg tro. 

Hvor mye arbeid er det for en elektriker å ordne slik at et stikk i et annet rom blir jordet? Hva vil typisk elekrikeren gjøre for å få til dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidet er å strekke ny kabel, å er det stålrør i huset ditt, så kan du nesten bare glemme det.

Å så er det nye "stikk" med jord.

Så her må du få en elektriker på befaring for å få rett pris. Anbefaler deg å ta kontakt med 3-4 selskap.

Lenke til kommentar

Vanlig enebolig med ca. 10 kurser hvorav 2 allerede har jording? Tenker vi fort snakker om 40 - 50.000,- for 8 nye kurser med 15-20 kontakter. Dersom du har gammelt sikringsskap så kan du lett legge til 10.000,- ekstra og få det skiftet samtidig. Gå gjerne opp en størrelse på hovedsikringen slik at du er forberedt for el-bil lader å.

• Liker 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (3 timer siden):

er det stålrør i huset ditt, så kan du nesten bare glemme det.

USA bruker stål til alt.
Der vi bruker plast, så bruker de stål.

Regner med det har noe med sikkerhet å gjøre, men siden det er normalt i USA så burde det ikke være så farlig..

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

USA bruker stål til alt.
Der vi bruker plast, så bruker de stål.

Regner med det har noe med sikkerhet å gjøre, men siden det er normalt i USA så burde det ikke være så farlig..

Ang stålrør, så har jeg et par kompiser som er elektrikere, å det verste å dra nye ledninger gjennom er stålrør, spesielt på eldre hus! Nesten billigere å legge opp nye plastrør enn å bruke mange mange ekstra timer på å dra nye kabler gjennom stålrør, for som oftest sitter kablene fast, å de ryker inne i røret.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (25 minutter siden):

Ang stålrør, så har jeg et par kompiser som er elektrikere, å det verste å dra nye ledninger gjennom er stålrør, spesielt på eldre hus! Nesten billigere å legge opp nye plastrør enn å bruke mange mange ekstra timer på å dra nye kabler gjennom stålrør, for som oftest sitter kablene fast, å de ryker inne i røret.

Å legge opp nye plastrøyr betyr at du må rive store mengder vegg, så det tvilar eg på. Det er absolutt ei utfordring med stålrøyr, men 2,5mm og 1,5mm går stort sett greit om røyrføringa er grei. Bør sjølvsagt ha to personar, godt med glidemiddel og ikkje tvinna ledningar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I USA så bruker de mest ledninger med "skall" utenpå, altså sjeldent jeg ser bare nakne ledninger som vi bruker i Norge.

Alternativet om man ikke vil rive noe er å legge utenpå veggen. (Om det ikke går an å trekke nye ledninger)
Som blir mye billigere enn å legge nye rør, men ikke like fint, om man bryr seg om sånt.

Ser ofte på annonser på hus, hvor det skrives at huset trenger omfattende oppussing, hvor jeg kun ser at noen rom kanskje burde males.  1980 standard er mer enn bra nok for meg.

Lenke til kommentar

Ikke så enkelt spørsmål å svare uten betydelig mer kjøtt på beinet, og i mange tilfeller er det ikke så lett å anslå hva man får til (og derfor kost/tidsbruk) før man faktisk begynner arbeidet. Men i korte trekk kan man vel omtrent anse det som å legge opp til nye punkter, siden man sannsynligvis må trekke en ekstra leder, eller trekke om alle lederne for letthets skyld, samt bytte kontaktene. I så fall ligger vel tommelfingerregelen på ca 1000-1500 kroner per punkt, altså per kontakt.

Nidar2 skrev (På 24.5.2021 den 13.31):

Men hvorfor skal du ha de jordet?

Det er ikke noe krav til å jorde eksisterende ujorda kurser, men å ha en kurs og kontakter jordet er jo en ekstra sikkerhet. Om man setter det på spissen er det for å forhindre at folk og dyr dør.

Lenke til kommentar

Arbeidet med bytte til jordet stikk varierer, om du har skjult anlegg eller åpent anlegg. Installasjonens alder. Og husk at alle lamper skal (som har jording skrue og ikke dobbelisolert) også bli jordet med stikkontaktene i samme rom

Er du heldig ligger jordingen klar i åpent anlegg koblet til jording skruen, men ofte klippet men kan skjøtes med skjøtehylser. Verre hvis du har kabler uten jording da er det ingen annen vei og legge om (åpent).

Litt lettere hvis du har skjult anlegg hvis alt går som det skal, hender rør blir klemt eller stålrør bøyd uten riktig verktøy. Uansett må sikringsskapet rehabiliteres ettersom du monterer "nytt" anlegg må det installeres strømstyrt jordfeilvern på de kursene du gjør endringer på, fleste sier 1000kr sikringen.

Er en del jobb men spørs helt på anlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...