Gå til innhold

Hvilken linse til EOS R som brukes som webkamera?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har ett EOS R kamera som jeg bruker daglig med Teams møter. 

Pr i dag har jeg en Samyang AF 14mm f/2,8 med Canon RF fatning. Jeg er godt fornøyd med denne løsningen, selv om det i enkelte situasjoner blir litt i videste laget. 

Jeg må nå gjøre litt endringer i oppsettet som gjør at kameraet kommer lengre fra meg. Tenkte derfor å skifte linsen. 

Blir sittende ca 100 cm fra kameraet. Hvilken linse tenker dere at bør være passende?

Må ha autofokus og budsjett er under 8000. Har EF til RF adapter, men helst RF fatning. 

Linser jeg vurderer så langt er 

Canon RF 35mm f/1.8 IS 

Sigma 18-35 f1,8 DC HSM ART (brukt)

Sigma 24mm f/1.4 DG Art (brukt)

Setter pris på alle innspill!

Endret av Janak
La til noen linser jeg vurderer.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo gode alternativer du har valgt der. Hva med Canon EF-S 24mm f/2.8 stm? Det er jo et pannekakeobjektiv. Du trenger RF/EF(-S) adapteret som vel pleier følge med alle EOS R systemkamera. Jeg mener EF-S objektiv skaper sorte kanter, men dette blir etter min forståelse automatisk beskåret i kamera.

Fra canon.no:

Sitat

Bruk EF-S-objektivene dine med EOS R-systemet

EF-S-objektiver er utformet for EOS-speilreflekskameraer med APS-C-sensor, men de kan også brukes med EOS R-systemkameraer med en adapter. Kameraet produserer automatisk beskårede bilder tilsvarende bildesirkelen på EF-S-objektiver.

Det er i alle fall et billig alternativ og tar liten plass på pulten. Kvaliteten er nok så som så, men til teams-møter er det vel bitrate igjennom teams som er begrensningen uansett.

Endret av Anterialis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar @Anterialis

Har vurdert linsen, men i og med at det er en EF-S linse så vil den tilsvare en 38 mm. Det kan bli litt i overkant mye «zoom».

Blir den klart rimeligste løsningen, men er opptatt av at det skal passe til bruksområdet mer enn prisen. 

Lenke til kommentar

Absolutt, jeg vet ikke helt hvor langt unna kamera ditt er. Du vil få en crop-faktor, men synsvinkelen skal bli den samme etter min forståelse. 
EF-S 10-18 til 2800? Krever endel ISO eller god belysning der du sitter.. Igjen tror jeg EOS-R er såpass god på eg ISO 3200 at det største kvalitetstapet uansett kommer i overførsel til teams. 

Og med det objektivet kan du filme i 4K og allikevel få OK vidvinkel :)

Endret av Anterialis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt tips @Anterialis

Den linsen hadde jeg ikke fått med meg. Tror jeg skal se om jeg får lånt meg en EF 16-35mm (som blir omtrent lik på zoom) så jeg får testet litt hvordan det blir først.Fin pris på den også, mange av EF-S linsene er jo rett og slett hyggelig priset… 😀

Lenke til kommentar

For å få det ut av veien med en gang, dette er  ikke noe jeg trenger… Har en interesse for foto/streaming så da blir det litt sammenblanding av hobby og jobb. 

Jeg har siden pandemien startet hatt rundt 20 videomøter i uken. Det gir meg litt ekstra glede å kunne bruke ett godt kamera og jeg har brukt en god del tid på hvordan jeg skal sitte, bakgrunn osv. Mitt oppsett fremstår som profesjonelt og gjennomført, men ikke noe spesielt «fancy». Oppsettet fremstår normalt som nøytralt selv om jeg i teorien kan få det til å fremstå som RGB ekstravaganse hvis jeg ville.  

Det er selvfølgelig gøy når noen kommenterer eller lurer på hva jeg har av utstyr, men det er ikke viktig for meg å fremheve at det er kostbart. Sier bare at jeg bruker en speilrefleks (selv om det strengt tatt er speilløst) og ikke mer. 

Det er jeg som har glede av mitt oppsett, ser på det som en hobby som jeg er villig til å bruke penger på. 😀

Endret av Janak
Tekst
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner :)

Det er i min mening en av de beste grunnene til å gjøre noe. To fluer i en smekk så er det gøy i tillegg. Jeg gjør det samme selv med mine hobbyer, bruker vesentlig mer enn hva jeg kunne brukt fordi jeg synes det er gøy og verdt det for min del.

Jeg spurte ikke fordi jeg tenkte sløsing av penger eller ting i den duren, jeg var bare nysgjerrig på om det kanskje var en standard jobben fulgte eller om du gjorde det av andre grunner. Godt bilde på videokonferanser kan jo være viktig av mange årsaker så ingen "fordommer" av noe slag i spørsmålet mitt :)

Endret av Melonskall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen problem med spørsmålet @Melonskall 😀

Jeg er godt voksen og har romslig nok økonomi til at jeg kan bruke penger på dette uten dårlig samvittighet. Hadde jeg vært på kontoret og ikke hjemmekontor hadde nok ting stilt seg annerledes. 

Når det er sagt så mener jeg ofte at lyd er viktigere enn bildet, spesielt på videokonferanser. Jeg mener selv at jeg har ett godt oppsett der også. Står en Rodecaster og en Atem Mini på pulten som jeg styrer lyd/bilde/innganger med. 😀

Igjen, det er ikke noe krav om utstyret. Noe er der fordi det forenkler min arbeidsflyt i møter, mye er der fordi jeg var nysgjerrig på produkt og/eller muligheter. 

Lenke til kommentar

Helt enig det med lyd. Mange tenker viktigheten av god (OLED spør du meg, men det er en lang diskusjon 😛 ) flatskjerm for å få «hjemmekino-følelsen», men glemmer helt lyden. Da jeg for mange år siden oppgraderte fra lydplanke til 5.1 skjønte jeg virkelig hva folk mener med at lyd og bilde er 50/50 av samme sak. 

Lenke til kommentar

Til opplysning hvis du bruker ef-s/crop objektiver som flere har nevt over, så får du en sort ring på bilde. Ser Anterialis nevner at kamera cropper automatisk i kamera, men da blir hele vitsen med det objektivet borte og et fullformat kamera borte. Så er 10 -18 som er nevt over blir en 15- 27mm. Bare til opplysning. Dette gjelder alle ef-s objektiver og feks sigma 18-35 som også er et crop objektiv. 

Endret av Oriuss
Lenke til kommentar

Oriuss:
Hva mener du med at hele poenget blir borte? Dersom jeg skal filme i 4K på mitt EOS-R—kamera, så skjer det en ca. 1,8 x crop. Mitt EF 16-35 F4 får da for liten effektiv brennvidde etter min mening. Dersom jeg setter et EF-s 10-18 mm, vil jeg ikke få en bredere vidvinkel effektivt? Croppen som EOS-R kamera gjør (x1,8) inkluderer vel den sorte ringen rundt, slik at sluttresultatet er bredere enn mitt EF 16mm?

Lenke til kommentar

Du må først ta cropfaktoren som eos r gjør på 4k, så x1.6 crop som ef-s objektiver gjør. Så hvis du filmer i 4k med et ef-s 10-18mm på et eos r, så vil den tilsvare et 27-48mm objektiv. 

Da ville jeg heller brukt et fullformat objektiv og filmet i 1080p hvis det i hele tatt skal være noe vits å bruke et ef-s objektiv. 

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingene folkens. 

Har avtalt å låne en EF 16-35 for å teste. Har en EF 24-105 F4L som jeg også skal teste med. Mulig jeg bare ender opp med sistnevnte siden jeg uansett har den, men det frister med F2.8 for litt ekstra bokeh effekt.

Foretrekker å kjøre 1080P. Har testet litt i forhold til Samyang og 4K på linsen for å dra inn litt zoom. Fungerer egentlig bra, men synes kameraet blir litt i overkant varmt. Det står jo på en hel arbeidsdag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...