Anterialis Skrevet 23. mai 2021 Del Skrevet 23. mai 2021 Hei, hvordan kan jeg sjekke link speed på kablet ethernet-utgang på min iMac? 1gigE vs 100MbitE. Jeg har søkt en del på nett, men mye dreier seg om "Network utility" applikasjonen som ikke lenger finnes på nyeste operativsystem (BigSur). Er det noen som vet hvordan jeg finner dette ut? Eventuelt på linux, muligens er kommandoene i Terminal like. Takk. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. mai 2021 Del Skrevet 23. mai 2021 (endret) Eple -> systeminformasjon et sted? Nå er det ellers et par år siden jeg hadde Mac sist, men for Linux bruker jeg ethtool <devname> Eks: Null@RedSwinglineStapler:~$ ethtool eth0 Settings for eth0: Supported ports: [ TP ] Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Full Supported pause frame use: Symmetric Supports auto-negotiation: Yes Supported FEC modes: Not reported Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Full Advertised pause frame use: Symmetric Advertised auto-negotiation: Yes Advertised FEC modes: Not reported Speed: 1000Mb/s Duplex: Full Port: Twisted Pair PHYAD: 1 Transceiver: internal Auto-negotiation: on MDI-X: off (auto) Cannot get wake-on-lan settings: Operation not permitted Current message level: 0x00000007 (7) drv probe link Link detected: yes Her er det tre biten av informasjon: Hva adapteren støtter, hva nettverket har som tilgjengelig og hva som faktisk benyttes. For å liste nettverksgrensesnittenen (og da navnene på dem - altså eks eth0, men kan være noe helt annet også...) tenker jeg du kan bruke ifconfig eller ip link show. Endret 23. mai 2021 av NULL 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå