Gå til innhold

Hva er beste Linuxdistro for en arbeidsplass?

Anbefalte innlegg

I det store og hele har det nok egentlig ikke så veldig mye å si i de aller fleste tilfeller tror jeg. Personlig har jeg på jobben brukt Linux Mint og Ubuntu for det meste, nylig OpenSuse i en periode. For øyeblikket bruker jeg Fedora 34, og har vært innom flere andre distribusjoner. Ville nok kanskje brukt en distribusjon med stabile utgivelser fremfor rullerende, og valgt et skrivebordsmiljø med lite distraksjoner.

Tror jeg er den eneste på jobben som bruker Linux, og må derfor finne ut av ting selv om det er noe som dukker opp, men det er veldig lite jeg trenger å gjøre etter en installasjon for å få alt til å fungere som jeg vil. Citrix Workspace er litt knot på Linux sammenlignet med Windows da jeg må finne og laste ned sertifikater manuelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, wil said:

Hvis du har en moderne PC med endel ram på, så trenger du ikke SWAP partisjon.

Hvor mye RAM mener du "endel" er? Min erfaring er at uansett hvor mye RAM jeg har i maskinen, så får jeg til slutt bruk for swap. 16 GB → Swap brukes jevnlig. 32 GB → Swap brukes når man kjører en VM eller to og har oppe en nettleser med mange åpne faner. 64 GB → Begynner å hjelpe. Men ved et par-tre VMer, mange åpne nettleserfaner og minneintensive oppgaver, så får man fort bruk for swap. 128 GB+ → trenger swap når flere brukere gjør tunge oppgaver samtidig (på servere for flere brukere).

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar

Med endel ram, så mener jeg 16 og 32 GB Ram. Jeg har Linux på både en intel NUC med 16 GB Ram, og mine to Daily PC`er som har 32 GB Ram, og heller ikke de har SWAP. Jeg har ikke noe spessielle problemer. Jeg bruker Virtuelle maskiner innimellom, og det går fint. Riktignok, så er Windows Virtuallemaskinene litt treige, men det er nok pga maskina jeg bruker de virtuelle maskinene på. Men det fungerer iallefall fint uten SWAP her.  Hvis du føler at du trenger SWAP partisjon, så har du det. Det skal ikke jeg legge meg noe borti. Man gjør jo det som er best for en selv.

Lenke til kommentar
1 hour ago, wil said:

Hvis du føler at du trenger SWAP partisjon

For Linux-bokser til privat bruk og som enkle arbeidsstasjoner er vel egentlig egen partisjon til swap unødvendig nå, hvor det er greiere å swappe til fil (/swapfile) . For flerbrukerservere til tungregning ville jeg nok allikevel brukt en egen partisjon til swap fordi det til slutt og sist blir litt mer robust.

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar

Du skjønte det kanskje, men det var Desktopmaskiner jeg mente.

Jeg lurer på om jeg har en Laptop med Linux som enda har en SWAP partisjon, men det er fordi at installasjonen og PC`en er gammel og at jeg ikke orker og styre noe med reinstallasjon enda. Den har forøvirg 8 GB Ram da.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 2.7.2021 den 16.59):

Jeg installerte Kubuntu i dual boot. En starter med en maskin med Windows 10 installert og installerer Linux på vanlig måte, men må velge riktige partisjoner. Jeg satt opp partisjonene manuelt og valgte da følgende:

/dev/sda1, fat32, Mount:/boot/efi, size=512MiB

/dev/sda2, ntfs (Windows partition)

/dev/sda3, extended

/dev/sda5, linuxswap,  Mount: none , size=7.45 GiB

/dev/sda6, ext4, Mount:/ , size = 60.91 GiB

Er dette ei maskin frå Windows 7-æreaen? Skal ikkje vera nødvendig å knota med utvida partisjonar på moderne PCar som har UEFI.

Lenke til kommentar
MKap skrev (På 3.7.2021 den 18.15):

Er dette ei maskin frå Windows 7-æreaen? Skal ikkje vera nødvendig å knota med utvida partisjonar på moderne PCar som har UEFI.

En gammel maskin med 8 GB RAM, det er ikke UEFI. Dvs PC støtter kanskje UEFI, men Windows er installert uten å bruke det. Jeg er litt usikker på den første partisjonen der det står Mount:/boot/efi. Men ser ut til at det virker.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at *buntu, Linux Mint og Fedora fikser mountinga selv. Da mountes efipartisjonen til boot mappa på / partisjonen. Hvis man bruker en avansert distro som Arch Linux, Gentoo for å nevne et par, så må dette gjøres manuelt. Altså hvis du har efipartisjonen på /dev/sda1 og / partisjonen på /dev/sda2, så må du først mounte /dev/sda2 til /mnt. Så må du lage en mappe i /mnt som heter boot. Så mounter du efipartisjonen i /mnt/boot.

Lenke til kommentar

Ja ser nå at de fikser dette selv og at det ikke er nødvendig å lage egen swap partisjon lenger for en vanlig desktop/laptop installasjon (swap blir da kjørt som fil). Testet på Linux Mint 20.1 (Cinnamon).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Trenger nok ingen egen partisjon, nei. Evt. swapping kan nok like greit gjøres til fil (selv om jeg aldri har testet selv).
Og det er også mulig å tune litt på minnehåndtering/swapping dersom en velger å ha swap partisjon/fil.
Dette er fra opensuse sin dokumentasjon, men proc-"filene" bør jo være de samme uansett distro ...
https://doc.opensuse.org/documentation/leap/tuning/html/book-tuning/cha-tuning-memory.html#cha-tuning-memory-vm

Lenke til kommentar

Veldig enkelt å endre swappiness på debian/Ubuntu. Slik gjør jeg:

(Jeg bruker nano, men det er vel gedit som er standard text editor hos Gnome)

sudo nano /etc/sysctl.conf

Jeg setter swappiness til 10 og har 8Gb RAM (Nederste linje. Viser mest sansynlig 60 som standard, noe som er alt for høyt, så jeg endrer den til 10)

vm.swappiness = 10

Lagre med Ctrl + O

Exit med Ctrl + X

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...