Gå til innhold

Én av fem nordmenn vil ta Janssen-vaksinen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De av oss som er 25-39 og er i en kommune som ikke får ekstra vaksiner vil jo i beste fall få første dose med mRNA vaksine i juli eller kanskje august. Så kan det gå inntil 12 uker før man får andre dose, dog trolig noe mindre. Så da kan man være fullvaksinert kanskje i oktober.

Alternativet er å ta Janssen vaksinen kanskje allerede i juni, og da være fullvaksinert allerede i juni.

Jeg regnet litt på det, og kom fram til at jeg som mann vil ta en risiko med vaksinen som er sånn ca som risikoen ved å kjøre bil i en gjennomsnittlig uke. (Jeg kjører mer enn gjennomsnittet.) Da jeg regnet på det var tallet med alvorlige bivirkninger i USA på 28, etter 8,7 millioner vaksinerte. Her kan det så klart være en del mørketall, men selv om man antar tallet er ti ganger høyere er ikke risikoen spesielt betydelig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

De av oss som er 25-39 og er i en kommune som ikke får ekstra vaksiner vil jo i beste fall få første dose med mRNA vaksine i juli eller kanskje august. Så kan det gå inntil 12 uker før man får andre dose, dog trolig noe mindre. Så da kan man være fullvaksinert kanskje i oktober.

Alternativet er å ta Janssen vaksinen kanskje allerede i juni, og da være fullvaksinert allerede i juni.

Jeg regnet litt på det, og kom fram til at jeg som mann vil ta en risiko med vaksinen som er sånn ca som risikoen ved å kjøre bil i en gjennomsnittlig uke. (Jeg kjører mer enn gjennomsnittet.) Da jeg regnet på det var tallet med alvorlige bivirkninger i USA på 28, etter 8,7 millioner vaksinerte. Her kan det så klart være en del mørketall, men selv om man antar tallet er ti ganger høyere er ikke risikoen spesielt betydelig.

Du får med stor sannsynlighet dose 2 ca 1 mnd etter dose 1, da man settes opp på time samtidig. Selvsagt kan endringer skje, f.eks. pga endret rutine som større fokus på å få satt dose 1 på folk, men liten sannsynlighet for at man må vente inntil 12 uker.

Jeg er satt opp for dose 2 nøyaktig på dato en måned etter jeg fikk dose 1.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

Du får med stor sannsynlighet dose 2 ca 1 mnd etter dose 1, da man settes opp på time samtidig. Selvsagt kan endringer skje, f.eks. pga endret rutine som større fokus på å få satt dose 1 på folk, men liten sannsynlighet for at man må vente inntil 12 uker.

Jeg er satt opp for dose 2 nøyaktig på dato en måned etter jeg fikk dose 1.

Praksisen ble endret for noen uker siden: https://www.fhi.no/nyheter/2021/utvider-tidsintervall-mellom-forste-og-andre-vaksinedose-slik-at-flere-blir/

Om du fikk satt opp time 1 måned frem i tid antar jeg du er over 65 eller har underliggende sykdom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Praksisen ble endret for noen uker siden: https://www.fhi.no/nyheter/2021/utvider-tidsintervall-mellom-forste-og-andre-vaksinedose-slik-at-flere-blir/

Om du fikk satt opp time 1 måned frem i tid antar jeg du er over 65 eller har underliggende sykdom.

Dette kan ha kommet akkurat etter jeg fikk satt opp time, for det er i grenseland. Men med diabetes, så kan det hende jeg har fått dette pga underliggende sykdom. For så gammel som 65 er jeg heldigvis ikke blitt enda... 😎

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snowleopard said:

Dette kan ha kommet akkurat etter jeg fikk satt opp time, for det er i grenseland. Men med diabetes, så kan det hende jeg har fått dette pga underliggende sykdom. For så gammel som 65 er jeg heldigvis ikke blitt enda... 😎

Ja, ville anta diabetes gjør at man kvalifiserer for raskere vaksinering. Jeg har ingen underliggende sykdommer, så jeg er sånn ca bakerst i køen.

Jeg håper de er litt raske med å åpne opp for at folk kan ta Janssen vaksinen, men jeg mistenker egentlig sterkt at fordi mange leger er i mot det, så vil slik vaksinering treneres til uti juli eller senere, og da kan man like gjerne bare ta mRNA vaksine.

Å spare 2-4 måneder er noe helt annet enn å spare 0-2 måneder.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

Jepp, diabetikere regnes som risikogruppe. Jeg fikk min første dose for to uker siden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Ja, ville anta diabetes gjør at man kvalifiserer for raskere vaksinering. Jeg har ingen underliggende sykdommer, så jeg er sånn ca bakerst i køen.

Jeg håper de er litt raske med å åpne opp for at folk kan ta Janssen vaksinen, men jeg mistenker egentlig sterkt at fordi mange leger er i mot det, så vil slik vaksinering treneres til uti juli eller senere, og da kan man like gjerne bare ta mRNA vaksine.

Å spare 2-4 måneder er noe helt annet enn å spare 0-2 måneder.

Joda, diabetes er en av sykdommene som gjør at man kommer lengre frem i køen. Men man har jo alle varianter fra folk som ikke vet om sykdommen ennå, de som har men ikke klarer kontrollere den, og de som har full kontroll. Dessuten skiller man gjerne på Type 1 (ingen insulinproduksjon overhode) og Type 2 som jeg har, der man produserer mindre enn normalt. 

Helt enig i at det er stor forskjell på å vente 0-2 måneder vs 2-4 måneder. Spesielt når man går og håper på at man kan få feriere utenlands i sommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Jepp, diabetikere regnes som risikogruppe. Jeg fikk min første dose for to uker siden :)

Klar over det. Bare prøvde å si det litt forsiktig. 11 dager siden for min del, ny dose 14. juni...

Nå venter jeg bare på at datteren min skal få tilbud, selv om vi skal feriere innenlands i år også. Ungene er jo prioritert opp, så krysser fingrene for at hun minimum får første dose før ferien med pappa starter. Tviler på at hun rekker det før ferien med moren, som kommer først i år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...