debattklovn Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 https://www.nrk.no/norge/nrk-og-line-andersen-enige-om-sluttavtale-1.15504255 NRK bestemmer seg for å gi 1.7 mill av våre skattepenger i avskjedspakke til en av sine journalister, på bakgrunn av hva, egentlig? Hun slutter frivillig etter hva jeg kan se. Hun har fått andre arbeidsoppgaver. Hva så? Er det enden av verden? Hun har vært så utrolig heldig å ha en skattefinansiert fast stilling og millionlønn nå i disse pandemitidene når mange ikke engang har jobb, bestemmer seg for å slutte, og derfor skal hun belønnes med skattekroner for det? Quote Line Andersen sier til NTB at hun er fornøyd med forliket. – Det har vært røffe dager, men jeg er stolt av det vi gjorde, sier hun til nyhetsbyrået. Jepp, det har jeg stor forståelse for.... Det må være røft å ha fast statsjobb med 1 mill i året mens mange vanlige folk sliter med å betale regningene. Jeg tror mange ansatte i NRK har det altfor godt. Her bør det kuttes slik at man sparer inn her tilsvarende innsparinger man har gjort ellers i samfunnet. 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 7 minutes ago, debattklovn said: *snip* Etter hva jeg kan se misrepresenterer du saken her en smule, det er da ikke NRKs ønske å utbetale denne summen, men resultatet av et forlik i retten. Kritikken bør vel da rettes mot det juridiske organet, eller rettslige prinsippet som har ført partene til dette forliket. Enig at det er en høy sum, og at det virker noe urettferdig utifra hva vi vet at hun skal belønnes for å oppføre seg så usosialt, samtidig kjenner jo ikke vi alle forholdene her, så det blir jo bare spekulasjon, som du sier selv; På bakgrunn av hva egentlig? -Vi vet ikke. Men det er kanskje NRK som institusjon du er mest interessert i å kritisere? 4 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 21. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2021 (endret) 23 minutes ago, Atib Azzad said: Etter hva jeg kan se misrepresenterer du saken her en smule, det er da ikke NRKs ønske å utbetale denne summen, men resultatet av et forlik i retten. Et forlik er en frivillig avtale mellom partene. Så NRK har jo sagt seg villig til å påta seg denne kostnaden. Hvis NRK faktisk mener det som står Quote NRK på sin side mente hun måtte flyttes på grunn av sin «atferd og påvirkning på det psykososiale arbeidsmiljøet i Sporten». NRK mente også at dette var innenfor arbeidsgivers styringsrett. Så har jo de ikke gjort noe galt og de burde ikke inngå noe forlik med henne. Hvis hun faktisk har blitt utsatt for ulovligheter eller andre kritikkverdige forhold ifra NRKs side så bør jo det komme frem og NRK bør ta en oppvask på hva som har hendt i dette tilfellet. For å oppnå transparens og unngå at slikt skjer i fremtiden. Men her får vi bare vite at millioner av skattepenger blir brukt, vi får ikke engang vite om noe kritikkverdig har hendt.. Quote Men det er kanskje NRK som institusjon du er mest interessert i å kritisere? Synes bare det ser ut som sløsing av skattepenger. Her kaster man millioner av skattepenger på godt betalte journalister som frivillig slutter i sin faste jobb... Det rimer ikke godt med hva som skjer ellers i samfunnet for tiden. Endret 21. mai 2021 av debattklovn Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 Ja, nei, vi har jo vært inne på denne mine-skattepenger-retorikken tidligere, så jeg går ikke inn på det nå. Helt riktig, det er et frivillig kompromiss, men man måtte jo likevel ta det gjennom det juridiske for å komme til denne løsningen, så det er sannsynlig at dette er en billigere løsning for NRK, enn å la retten avgjøre passende sum, slik det gjerne er med forlik. Og ja-nei, vi vet ikke hva som har hendt, og jeg vet ikke om størrelsen på forliket mellom NRK og en tidligere ansatt, har noen relevans for vår rett til å få detaljene i saken.. 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 Det var jo litt av en overforenkling. At partene selv ble enig om forlik betyr etter alt å dømme skattepenger spart for deg og meg 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 debattklovn skrev (2 minutter siden): Synes bare det ser ut som sløsing av skattepenger. Her kaster man millioner av skattepenger på godt betalte journalister som frivillig slutter i sin faste jobb... Det rimer ikke godt med hva som skjer ellers i samfunnet for tiden. Formålet med ein sluttavtale er vanlegvis å i sum spare pengar. Her tilbyr NRK ein betydeleg sum mot at den tilsette seier opp stillinga si. Alternativet vil være ei rettsleg avklaring der den tilsette enten vinner fram og får enten rett til å fortsette i jobben sjølv om ho er uønska eller meir realistisk ei erstatning for at ho blei oppsagt på rettstridig grunnlag. Og sjølv om det er arbeidsgiver, her NRK som vinn fram i saka så ligg det i saken natur at det må brukast omfattande med ressursar på å behandle saka. Det er er ikkje reint få høgt lønna NRK-tilsette som har og vil måtte jobbe i dagar og månedsvis med denne saka i tillegg sjølvsagt til innleigd advokatbistand utan nokon garanti for at NRK får dekt sine kostnadar. Eg har ikkje satt meg så godt inn i denne saka, men mest truleg så har NRK vurdert det slik at det er betre å betale 1,7 mill no og få saka avslutta, enn å køyre saka vidare og kanskje måtte ende opp med å betale mykje meir om nokre år når saka og ankesakene er ferdig behandla. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 NRK kan ikke være mer smålige og gnine enn tilsvarende private næringsvirksomheter. Enten så er du i mot statlig finansierte næringsvirksomheter eller så er du ikke det. Skal vi kritisere statlige institusjoner sin bruk av penger så må vi finne noe bedre enn dette, da dette både er "piss i havet"-summer og uten noen tydelige tegn til at NRK kunne gjort det bedre for seg selv. 3 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 47 minutes ago, debattklovn said: mens mange vanlige folk sliter med å betale regningene. De slet sikkert med å betale regningene før dette forliket også. (Og hvorfor skifter de ikke bare til en bedre betalt jobb? Er de dumme?) Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 Det skulle vært enklere å si opp folk i Norge. Har selv vært borti offentlige ansatte som åpenbart har vært en verkebyll for arbeidsmiljøet - der ledelsen er livredde for å gjøre noe med saken. Man må bli overtalt til å si opp selv, eller bli "omskolert" til en annen avdeling. I privat sektor hadde hu blitt sparket på huet og ræva ut. Hvorfor skal det være så vanskelig dersom man er ansatt i stat og kommune? Ekstremt flaut for Line Andersen. Hvem er det som ønsker å ansette henne etter en slik sirkus? At hu er høy på pære så jeg tydelig under sjakksendingene for et par år tilbake. Flaut, bare flaut - flaut flaut flaut. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå