Gå til innhold

IEA: 60 prosent av alle nye biler må være elbiler innen 2030


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

General Motors planlegger å kun selge utslippsfrie biler i 2035. Flere har uttalte mål om å bli karbonnøytrale nærmere 2040, men har så langt ikke sagt når de ser for seg å slutte med fossilbiler.

Tror problemet er vekt på elbilene gjør slitasje på dekk høyere særlig på varmen og kalde dager så de vil neppe klare miljømålene er få bedrifter som har elbil vertfall av de med stramt budsjett som staten og andre, eneste måte de får løst probleme på er øke avgiftene synd for bileiene.

Lenke til kommentar

Finnes ingen grunn til å forby fossilbiler, så lenge produsentene faser de ut, og folk kjøper elbiler.

Forbud vil kun føre til at folk kjøper fossilt på trass.

Selv USA begynner å få fart på elbilsalget, spessielt nå som de har en elpickup.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (48 minutter siden):

Tror problemet er vekt på elbilene gjør slitasje på dekk høyere særlig på varmen og kalde dager så de vil neppe klare miljømålene er få bedrifter som har elbil vertfall av de med stramt budsjett som staten og andre, eneste måte de får løst probleme på er øke avgiftene synd for bileiene.

Du må lese TU vettu: https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For oss i Europa er det antagelig 2025 som blir det magiske året. 
EU Kommisjonen har foreslått å fremskynde Euro 7 til 2025. Høringsrundene ble avsluttet i fjor høst. 
EU Parlamentet skal fatte vedtak senere i år. Euro 7 er den siste og endelige versjonen som skal tvinge bilprodusentene til å slutte og bygge fossilbiler. 
https://www.euractiv.com/section/circular-economy/news/eu-plotting-ban-on-internal-combustion-engine-as-of-2025-industry/

https://epha.org/new-euro7-standards-the-final-nail-in-the-coffin-for-polluting-vehicles/

Endret av Viggo Stenbekk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Tror problemet er vekt på elbilene gjør slitasje på dekk høyere særlig på varmen og kalde dager så de vil neppe klare miljømålene er få bedrifter som har elbil vertfall av de med stramt budsjett som staten og andre, eneste måte de får løst probleme på er øke avgiftene synd for bileiene.

Vekten utgjør nok ikke en så voldsom forskjell. Det er heller ting som akselerasjon som påvirker her. Men uansett er elbiler bedre enn fossil/giftbiler, så dette er et tåpelig utspill fra din side.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Klykken- skrev (14 minutter siden):

Solid forskning. Hva baserer du denne påstanden på?

Det kommer an på hvilken forurensing man ser på. Dekkstøv er ofte 10ganger større enn støv fra en motor med partikkelfilter. Nox utslipp kan ofte være større fra et kraftverk enn en moderne bil pr forbrukt energi. En diesel bil kan gi lavere co2 utslipp enn en elbil som får strømmen fra et dårlig kraftverk. 

Fasiten er og blir ullen alt etter hvilke forutsetninger man setter opp for regnestykket. 

Støv produksjon og veislitasje fra piggdekk er imidlertid vanskelig å forsvare. Det gjelder om bilen blir drevet el eller med kjemisk energi.

Lenke til kommentar

Uansett hvordan man vrir på det, så er støv det verste som finnes, og elbiler lager mer av det.
Før noen kommer med "prøv med en fossilbil inne..", vi kjører ikke inne, selv en tunnel har flere utganger til frisk luft.

Nylig ble en tunnel stengt på grunn av støv, og når den åpnet igjen så var det som å kjøre i tett tåke.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Uansett hvordan man vrir på det, så er støv det verste som finnes, og elbiler lager mer av det.

"Solid forskning"... Hva baserer du den på? Kilder?

Elbiler bremser mindre enn eksosbiler, for de regenererer energi tilbake til batteriet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Det hjelper for øvrig lite om elektrisiteten som brukes til å lade batterier eller fremstille hydrogen fra elektrolyse kommer fra forurensende energikilder. Ifølge IEAs plan må det derfor fra og med *nå* ikke bygges noen nye kraftverk på fossile energikilder."

En ganske viktig forutsetning.

Står så vidt jeg kan se ikke noe om hvor fort man må stenge allerede eksisterende fossile kraftverk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra artikkelen: "ifølge [IEA]rapporten vil det helelektriske scenarioet (sic) kreve at det hver måned i snitt åpnes to batterifabrikker som kan produsere 35 gigawattimer frem til 2030 for å dekke verdensbehovet."

 

Dette er bare en av forutsetningene som veikartet er bygd på.

Tror IEA faktisk på sitt veikart, eller vil de med rapporten egentlig illustrere hvordan dette teoretiske scenariet i praksis er fullstendig ugjennomførbart?

Endret av ChrisQ
formattering
Lenke til kommentar
Mutant_100 skrev (1 time siden):

Kjekt å lese kommentarspalten nå. Er dette en endelig død over nettroll med sine konspiratoriske og løsrevne argumenter som avviser global oppvarming som problem?

Håper du har rett, men mistenker det kommer tilbake. Men vi får nyte det så lenge det varer... :thumbs:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ChrisQ skrev (58 minutter siden):

Tror IEA faktisk på sitt veikart, eller vil de med rapporten egentlig illustrere hvordan dette teoretiske scenariet i praksis er fullstendig ugjennomførbart?

Hvorfor er dette ugjennomførbart? Blir du forvirret når noen bruker store tall? Tallene *blir* store når noe gjelder hele kloden. Fordelen er at vi er mange til å dra lasset, flere milliarder av oss faktisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...