Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte utelampe selv, lov?

Anbefalte innlegg

Hei!

Bor i en leilighet i et sameie. Utelampen på ene balkongen er gåen, og den er ikke mulig å åpne pga. rust (bor ved sjøen). Jeg ser at fastmonterte installasjoner ikke er lov, men så frem det er sukkerbit så har jeg lov? Betyr det også at jeg kan bytte taklampe (ikke krok, men med sukkerbit) selv?

Var noe tvetydige svar på nett. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er det forskjell på stikkontakt og LED lampe, ville nok gjort det selv men sameie pleier ofte har regler så det gjør det litt mere komplisert kanskje hør med styre hva de vil gjøre? som regel må meste gjøres av elektrikkere fordi hvis det oppstår brann risiker man forsikringen ikke gjelder eller man får tap. Kan bli kostbart men som regel skal det mye til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Så lenge det er sukkerbit er det ikkje lov. Om taklampen derimot har leidning med stikkontakt kan du derimot gjere som du vil.

Nå er det ganske tåplig vil si 90% av befolkning klarer å skru 2 skruer skal mye til underdemisjonering av kabeler her, men hvis det er glødepære eller halogen er ganske mere risiko. Særlig med varme. Ganske stor utgift å skru noen skruker man regner med prisen fort blir 1500 kr om det er kort vei til nærmeste elektrikker. Så forstår hvis folk gjør seg til forbryter av slike ting. Men er grunn for man vil forby sukkerbiter er vel ektra risiko fordi man beskytter dårlig mot støt og kortslutting sammenlignet Koblingsplint ikke å mye dyrere heller.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (20 minutter siden):

Einig i dette. Men spørsmålet gjaldt kva som er lov og ikkje lov.

Eg er forresten ikkje elektrikar, men dette er iallefall slik som eg har fått det forklart.

Spørs om de er lov med sokkerbit i heletatt siden anbefales DCL-lokk.

https://www.roaelektriske.no/sporsmal-og-svar/

Sitat

Kan jeg henge opp mine egne lamper?

I følge lovverket har du lov til å henge opp egne lamper, der du kopler lampen til strømnettet med en kontakt, eller i egne skrutilkoplinger (sukkerbit), som regel for taklamper. Du kan også legge lampettledning med kontakt i enden, evt. med bryter på kabelen på vegg eller forbryter. Dersom du ønsker faste lampepunkter, koplet til bryter, dimmer, eller annen lysregulering, monterer vi gjerne slike. Det kan også være halogen spotlight eller downlight

Men nå vet jeg ikke hvor gammelt det er, kan ha skjedd endringer siden 2000 tallet.

Er diskutert der, men konklusjonen er vel litt i gråsonen hvis man risiker bot er jo det risikoen man tar samme med å tape å leie elektrikker til små arbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
SMO skrev (1 time siden):

Hei!

Bor i en leilighet i et sameie. Utelampen på ene balkongen er gåen, og den er ikke mulig å åpne pga. rust (bor ved sjøen). Jeg ser at fastmonterte installasjoner ikke er lov, men så frem det er sukkerbit så har jeg lov? Betyr det også at jeg kan bytte taklampe (ikke krok, men med sukkerbit) selv?

Var noe tvetydige svar på nett. 

Man kan koble lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Men lamper som er skrudd fast defineres som fast installasjon. Lamper med takkrok er kun for bruk innendørs i vanlige rom. Taklamper i våtrom og utendørs er alltid skrudd fast, og regnes som fast installasjon. Dette er derfor jobb for elektriker (hvis man skal følge regler og forskrifter).
Sikker hverdag (dsb): Dette kan du gjøre selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...