Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Potensiell arbeidsgiver har brutt ønske om konfidensialitet

Minus

Anbefalte innlegg

Hei,

sendte for en tid siden en søknad på stilling jeg fant interessant. Dilemmaet her er at stillingen jeg søkte på er hos en kunde av min nåværende arbeidsgiver. Stillingen ligger i en annen avdeling som ikke har direkte forbindelse til min nåværende stilling.

For å eksemplifisere: Jobber som lastebilsjåfør for uavhengig distributør som kjører fast rute for kunde. Søker jobb som sentralbordoperatør/kundebehandler hos kunden, altså annen type avdeling. Lagersjefen som er ansvarlig for lasting og lossing får vite om dette, og er også den personen min nåværende sjef har som kontaktperson.

I søknaden skrev jeg eksplisitt at søknaden måtte behandles konfidensielt og at mitt nåværende firmas kontaktpersoner hos den potensielt nye arbeidsgiveren ikke må informeres om min søknad.

....

Etter noe tid blir jeg konfrontert av "lagersjefen" om min søknad.

Hva i alle dager gjør jeg i en slik situasjon?

For ordens skyld kan det nevnes at dette er større selskap med mer enn 1mrd i omsetning, så man kunne kanskje forvente mer profesjonalitet.

Edit: Dette er en privat bedrift.

Endret av Minus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asko bedrift?

Jeg er veldig spent på hva folk sier om dette. Hvilke rettigheter har man egentlig når man søker jobb? Vil det å be om konfidensialitet faktisk pålegge en potensiell arbeidsgiver å oppfylle dette? De skal vell ringe referanser også. Oppførte du dagens arbeidsplass som referanse?

Jeg tenker at det uansett burde være greit å ha fiskestanga ute bare i tilfelle. Ingen arbeidsgiver kan forvente blind lojalitet fra deg, med mindre du har opparbeidet deg en spesiell avtale eller du har blitt en kritisk del av virksomheten. Det må være lov å se hva annet som er på markedet. Men samtidig så kan jeg godt se for meg at din sjef kanskje følte seg litt fornærmet, selv om det kanskje ikke var ment på den måten at du MÅTTE søke deg vekk fra bedriften, men at du kanskje heller bare ville orientere deg litt om hvilke muligheter og lønninger som finnes andre steder. Det er ikke nødvendigvis feil å si at du søkte litt "for morro skyld", og at det eventuelt må en del til for at du seriøst vurderer å skifte arbeidstaker. Men jeg kjenner ikke situasjonen din, så alt dette er bare spekulasjon.

Edit: vil også nevne at det er anbefalt å bytte jobb hvert 5 år. Etter 5 år sies det at man slutter å lære, og det vil ikke være sunt for psyken din å gå til den plassen hver dag lenger. Så om du har jobbet der i 7-10 år kan det være et godt argument at du vurderer andre muligheter, da du rett og slett har vært der så lenge at du føler du må komme deg ut og lære noe nytt, eller noe lignende men i et nytt miljø.

Endret av Stu1
Lenke til kommentar

Det er eit motsettingsforhold mellom å kreve konfidensialitet og samtidig oppgi ein kontaktperson. Har bedrifta du søker jobb hos tatt kontakt med kontaktpersonen eller direkte med ein annan representant for arbeidsgiver? 

Det er nok mykje av denne grunn at det er vanlig å skrive i søknaden at referanser blir oppgitt ved forespørsel, på den måten sikrer ein at referansesjekken ikkje blir gjennomført før du har komt så langt i søknadsprosessen at referansen må kontaktast for at du skal kunne kome vidare i tilsettingsprosessen. 

Kva du kan gjere er veldig avhengig av situasjonen og kva du vil oppnå. Er det fortsatt aktuelt å ta ein jobb i dette firmaet eller er tilliten brutt? Er du påført økonomisk tap og vurderer å kreve erstatning? Eller vil du berre stå i det og være open om at du villig til å ta ein ny jobb om du får eit godt tilbod? 

I utgangspunktet burde det ikkje være eit problem at du søker anna jobb, i dette tilfellet er det heller ikkje eit problem med at du starter å jobbe for ein konkurrent. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å oppklare mulig forvirrende forklaring. 

Min arbeidsgiver vet ikke om dette. Den som konfronterte meg er en som er ansatt i selskapet jeg søkte jobb hos. Det er altså foregått prat mellom avdelinger, akkurat slik jeg ønsket ikke skulle skje. Jeg har ikke oppgitt referanseperson, da jeg potensielt kan søke på 10 stillinger. Ønsker ikke at min(e) referanser skal bli nedringt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...