gjoli Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Halloi! Jeg har idag fått innkalling til jobbintervju til min første studierelevante jobb! Basert på annonsen stiller jeg nok ikke aller sterkest (jeg er foreløpig bare på år 2 i studiet), men spennende er det likevel. Desto viktigere er det også være godt forberedt. Stillingen er som Bemanningskoordinator/konsulent i et stort norsk firma. Spørsmålet mitt er om folk har erfaringer og tips til spørsmål jeg bør være forberedt på å besvare? Bør jeg vite mye om sektor, bedriften, og den typen ting? Bør jeg være oppdatert og klar til å svare på faglige spørsmål? Annet? Kanskje litt vagt spørsmål, men håper noen har noen erfaringer likevel. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Kva spørsmål du får kjem veldig ann på intervjuprosessen. Men det du stort sett alltid får spørsmål om er spørsmål som spørsmål om deg som person, korleis du jobbar og korleis du vil inngå i arbeidsmiljøet. Sjølve søknaden din samt det du viser til på CVen seier det objektive om din kompetanse og erfaring, sjølve jobbintervjuet er der for å finne ut om du også har ei personlegheit som passar inn. Typisk vil ein også stille spørsmål som du får reflektere over slik at du får vise din evne til å resonnere, din sjølvinnsikt og korleis du taklar å få uventa spørsmål som du må svare ut direkte. Her er klisjen at du får spørsmål om dine positive og negative sider, at du blir spurt på om korleis andre oppfattar deg, osv. Merk at litt av hensikta med spørsmåla er at intervjuaren prøver å sette deg litt ut av komfortsonen for å sjå korleis du ror deg inn igjen. Når du blir spurt om å oppgi negative sider så er det ikkje eignetleg kva du svarer som er det viktige, ofte er det meir interessant å sjå om du klarer å svare sjølvsikkert eller om du blir veldig nølande, om du framstår som ærleg på at du ikkje er like god på alt eller om du prøver å glatte over svakheitene dine (som i seg sjølv er ei svakheit ettersom arbedidsgiver ikkje kan være trygg på at du vil være sjølvsikker nok til å be om hjelp om du i arbeidet ditt kjem opp i oppgåver der du treng hjelp). Det generelle rådet er at du bør sette deg godt inn i bedrifta, jo betre forarbeid du gjer jo meir klarer du å vise at du er interessert i jobben. Du treng sjølvsagt ikkje å vite absolutt alle detaljar om bedrifta, men du må vite såpass at du viser at du har satt deg inn i kva jobb du har søkt på. Søkarar som har søkt mange jobbar og som ikkje ein gong veit kva stilling ein blir intervjua får fort lav prioritet. Eg tenker også at det vil være ein stor fordel at du også bruker jobbintervjuet til å spørre om arbeidsmiljøet på arbeidsplassen, ettersom du fortsatt er student så er nok dette ei deltidsstilling? Så då er det ikkje fult like relevant at du også utfordrer arbeidsgiver til å overbevise deg om at du burde takke ja til eit jobbtilbod. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Du hadde ikke blitt innkalt til intervju dersom de ikke anser deg som kvalifisert. Mange forsøker å "selge seg inn" på slike intervjuer. Snakke om seg selv, sine kvaliteter, hva som gjør deg til en attraktiv kandidat for jobben. Dersom man skyver janteloven litt til side; og stiller spørsmål som: "Hva kan dere (arbeidsgiver) tilby MEG...." - Du skal ha en innstilling som gjør at du anser deg selv som attraktiv - og du skal vurdere arbeidsgiver på intervjuet like mye som de skal vurdere deg. Så dersom du bombarderer de (ikke bokstavelig talt) med motspørsmål som går på selve arbeidsplassen - er det et gigantisk pluss. Se på det som en Tinder-date. Joda, du ønsker å fremstå attraktivt og selge deg inn. Men du tar vel ikke hva som helst? Du skal være minst like kritisk til arbeidsgiver (daten) som andre veien rundt. Jeg hadde lest så mye jeg kan om bedriften i forkant. Typiske spørsmål jeg personlig hadde stilt er: "Hva slags utfordringer får jeg? Hvordan kan jeg vokse og utvikle mine ferdigheter hos dere? Hva har dere av kompetanseheving ovenfor deres ansatte? Hvordan er det tverrfaglige samarbeidet i bedriften? Hvordan er arbeidsmiljøet og takhøyden blant de ansatte?" osv. Her er kunsten å stille disse spørsmålene uten å virke alt for arrogant og "truende". Jeg har ikke blitt stilt konkrete faglige spørsmål på et intervju. Kun en gang, når jeg søkte om lærlingplass. Min erfaring fra arbeidslivet er at fagdybden teller minst like mye som trynefaktoren. Så det bare være seg selv, snakke løst og fast om egne interesser, ambisjoner i livet og generell "small talk" - uten å være så voldsom formell - tar deg langt. Ellers finnes det tusenvis av artikler på Google om "hvordan takle et jobbintervju". Som nyutdannet har du sannsynligvis en ettertraktet kompetanse. Det er lett for nyutdannete å få jobb (stort sett) i Norge. Så selv om du blir tilbudt en stilling - vil jeg råde deg sterkt til å ikke hoppe på det første og beste toget som kommer. Det å være selektiv, nøysom og ikke for "desperat" kommer du til å tjene på. Ved å stille mange spørsmål til denne bedriften, så har du også noen knagger du kan feste på neste intervju du skal på - hos en annen bedrift. På den måten kan du sammenlikne bedrift A og B. Det å gjøre seg kjent med en bransje gjennom å delta på en rekke intervjuer er bare bra. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå