Gå til innhold

Utbedring av levert vare?


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte et møbel som byggesett.

Før levering ble det påpekt transportskade og ny vare ble lovet.

 

ingenting skjedde og møbelet ble montert, vel 5-7 timer med montering.

 

Nå vil selger sende nye deler, jeg ønsker de montert eller en kompensasjon.

 

Er det en paragraf i kjøpsloven som er passende? Enten for å parkere selger eller slå meg til ro med tabben?

 

15000,- - jeg ber om 2000,- i rabatt.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morgens skrev (14 minutter siden):


Hvis noen vet, bedre enn forrige taler, så hadde det vært kjekt.

Du har ikke skrevet noe om hvor lang tid selger brukte på å svare, og når de kunne gi deg nye deler.

Du har ikke krav på noe kompensasjon om de svarte innen rimelig tid.
 

Lenke til kommentar

Det er noe jeg ikke helt forstår. Det ble påpekt skade, så hvorfor ble varen montert?

I utgangspunktet skal utbedring skje uten kostnad. Dette kan etter omstendighetene inkludere demontering av defekt vare og montering av ny vare.

Hvis du har montert varer du vet er defekte så har du ikke krav på kompensasjon for demontering og montering. Se C-65/09. Konklusjon punkt 1.  https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=%22free%2Bof%2Bcharge%22&docid=85085&pageIndex=0&doclang=en&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=4865651#ctx1  Der er forutsetningen for kompensasjon at varen var montert i "good faith". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@pedr0a takk for svar.

 

Det gikk 5 mnd. før selgeren i det hele tatt svarte meg og var villig til å sende nye deler.

 

Årsaken til at det ble montert er at man både antok det var en mindre feil samt behov for møbelet.

 

At de nå har innrømmet feil er et stort steg, fra å be meg demontere og betale returfrakt + gebyr for returen.

 

Jeg håper kjøpsloven kan oppklare, må vel google litt.

Lenke til kommentar

Ut ifra det du skriver reklamerte du på mangelen jf fkjl §27. Ny vare, altså omlevering ble lovet, men dette skjedde ikke. 

Avhjelp skal skje innen rimelig tid, se fkjl §30. Dette har ikke skjedd, siden det har tatt 5mnd. Du kan dermed kreve prisavslag jf §31.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, pedr0a said:

Ut ifra det du skriver reklamerte du på mangelen jf fkjl §27. Ny vare, altså omlevering ble lovet, men dette skjedde ikke. 

Avhjelp skal skje innen rimelig tid, se fkjl §30. Dette har ikke skjedd, siden det har tatt 5mnd. Du kan dermed kreve prisavslag jf §31.

Perd0a har rett. Men størrelsen på erstatningen må bestemmes på bakgrunn av hvor lang tid det tar å fikse feilen (demontere og montere, og også om det er vanskelig/sjanse for å ødelegge noe ved å demontere), samt at du har måttet "leve med" feilen så lenge. 2000kr hørtes ikke helt feil ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Erstatning og prisavslag er to forskjellige ting. Prisavslag reguleres av §31. Erstatning av §33. Jeg utelukker ikke at @Morgens har krav på erstatning for utgifter knyttet til montering hvis han velger dette istedenfor. Norsk lov virker å gå lenger enn forbrukerkjøpsdirektivet. "Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel". Erstatningsansvaret er objektivt. Ville forhørt meg med Forbrukerrådet. 

Hvis du velger prisavslag, så skal forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svare til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Altså, prisavslaget skal svare til verdiforringelsen mangelen påfører varen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...