Gå til innhold

Fords elektriske F-150 er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan pickupen klassifiseres som varebil?

Finner dere noe info om ladekurve og batterikapasitet? Edit: Jeg svarer meg selv her:
 

Spoiler

 

The American company did not give any information about the size of the battery, but they do about the charging time. With the maximum 19.2 kW AC charging power, a full charge should take eight hours, which would correspond to 153.6 kWh of energy for the extended-range battery. The usable energy content of the battery should therefore be in this range. US portals like Electrek estimate the gross energy content at 170 to 180 kWh based on this calculation.

The DC charging power peaks at 150 kW, and Ford quotes a charging time of 41 minutes from 15 to 80 per cent. Our usual calculation at this point of the average charging power in the stated range should be taken with particular caution here, as the net capacity of the battery has only been calculated and is not an official value: the eight hours charging time is certainly not a very accurate figure. If we take 150 kWh of usable energy content as a basis, 97.5 kWh will be charged in the 15-80 per cent window, which would correspond to an average charging power of 143 kW in 41 minutes. In other words, with a maximum output of 150 kW, there would hardly be any significant reduction in charging power up to 80 per cent state of charge.

https://www.electrive.com/2021/05/20/ford-finally-unveils-the-electric-f-150/

 

Prisen skal visstnok være tett på 40 000 US$ før subsidier.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Sykt billig stor bil i forhold til hva som finnes i Norge per i dag hvis det er snakk om 40.000USD. Men tipper det er som andre US SUV/Trucks at når du har lagt på utstyr for å få en skikkelig bil så koster den 70-80.000 USD. Uansett kanskje en brukanes pickup for arbeidsfolk hvis det er noe batteri å få i 40.000 USD utgaven.

Lenke til kommentar

Om man sjekker linken under hidden contents fra Simen1 så står det vel gjerne at innstegsmodellen starter på rett under 40k USD.

Den spesifiserer også dette - "with the top-of-the-line model asking around $90,000"

Endret av horrorr
Spesifisert hvilken link
Lenke til kommentar

Denne kommer garantert til å bli importert til Norge selv om Ford Norge ikke vil. Så lenge egenvekten er ca 3000 kg så bør det ikke være noe problem å registrere den som 5 seter under 3500 kg. Slik har jeg lyst på

Endret av esnistad
Lenke til kommentar

Det er sikkert et greit marked for denne i Norge. Er en del som kjøper pickup fordi de synes det er tøft, uten at de har behov for å dra semihengere som de gjør i USA. Ser til stadighet noen som har forvillet seg ut av distriktene, hvor de sitter alene i pickupen uten noe på lasteplanet.

Med litt over 500 kg nyttelast, så er faktisk denne som en helt ordinær personbil uten at man må registrere den som lett lastebil. Er nok mange som ikke er klar over at du har overvekt på en helt vanlig stasjonsvogn dersom du fyller den med 4-5 voksne menn, full takboks og litt tung bagasje. Forskjellen er at denne pickupen er bygget for langt mer enn 3500 kg, mens en ordinær stasjonsvogn ikke er bygget for overvekt.

Hadde det ikke vært for stigmatiseringen som følger med når man kjører pickup, så skulle jeg gjerne kjøpt en. De ser praktiske ut - også som familiebil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (6 minutter siden):

Hadde det ikke vært for stigmatiseringen som følger med når man kjører pickup, så skulle jeg gjerne kjøpt en. De ser praktiske ut - også som familiebil.

Stigmatisering? Synes pickuper er kule. Og hvem i all verden velger bil basert på hva de tror andre tenker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pickup er et amerikansk fenomen. I Europa vil det nok slå bedre an med kortere, smalere og lettere biler. I Nord-Europa virker utendørs snøoppsamler svært upraktisk. De fleste vil nok foretrekke takoverbygg på et eller annet vis. Lav innlastingshøyde er nok mer populært her enn monstrøs bakkeklaring. Markedet her er altså ganske forskjellig fra der borte.

Men jeg har ennå til gode å se en elbil som treffer spikeren på hodet av den sjangeren jeg nevner. Pris under 400 000, minst 400 km rekkevidde, 300km ladet på 30 minutter, utgaver med 2-9 seter, nedfellbart for å øke lastevolumet, to lengder, to høyder, 230V 16A stikkontakt i bilen, hengerfeste med kapasitet for middels campingvogn/båt, innenfor B-sertifikatets begrensninger. Det er mange som treffer på noen punkter, men dessverre bommer stort på andre punkter. Nissan e-NV200, Mercedes EQV300, Maxus evenukk, Peugeot e-Traveller m.fl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Har det noen hensikt?
Regner med at man slipper å betale bakseteavgift og sånt på elbil... men man vet jo aldri.

Gidder ikke kjøpe elpickup som varebil, da jeg allerede har pickup varebil..

Hensikten er vel å kunne få den på B-lappen og da maks 4250 kg, som er en spesialregel der man kan øke vekten med inntil 750 kg for ekstravekt til batteri/drivlinjen, så lenge den ellers holder samme kapasiteter som ice-versjonen.

Men forøvrig enig med deg at dette fremdeles kan bli ganske populært som 5-seter og god plast til last, selv om det da blir få kilo igjen til bagasje.

Med 500 kg kapasitet og 5 personer med snittvekt 75 kg, er det riktignok bare 125 kg igjen til bagasje, så det hjelper på om man er lettere på vekta. Tenkt tilfelle, med egenvekt på 75 kg, fru på 55 kg og unger på henholdsvis 20, 25 og 30 kg, så har man mer anstendige 295 kg igjen .

Fremdeles litt lite om man f.eks. skal ha feriepakket bil med taktelt, markise, 5 sykler, stor kjølebag og diverse klær og annet utstyr og mat, så bikker man fort over. Men til mer hverdagslig bruk, så kan det holde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Stigmatisering?

Jeg har en Porsche Cayenne Turbo, og får faktisk en del negativ oppmerksomhet rundt bilen fra "vanlige" folk. Har et par venner med pickup, han ene har vell en av de største du får, og de får enda mer negativ oppmerksomhet.

Men denne var sinnsykt kul. Kom med en Raptor utgave, så erstatter den Cayennen.

Lenke til kommentar
Heiti skrev (39 minutter siden):

Jeg har en Porsche Cayenne Turbo, og får faktisk en del negativ oppmerksomhet rundt bilen fra "vanlige" folk. Har et par venner med pickup, han ene har vell en av de største du får, og de får enda mer negativ oppmerksomhet.

Men denne var sinnsykt kul. Kom med en Raptor utgave, så erstatter den Cayennen.

Trist. Velg den bilen som gjør deg glad, ikke velg bil på bakgrunn av hva andre mener 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
esnistad skrev (4 timer siden):

Denne kommer garantert til å bli importert til Norge selv om Ford Norge ikke vil. Så lenge egenvekten er ca 3000 kg så bør det ikke være noe problem å registrere den som 5 seter under 3500 kg. Slik har jeg lyst på

Den vil kun ha US hurtigladeløsning om du importerer selv. Er det ok?

Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 timer siden):

Stigmatisering? Synes pickuper er kule. Og hvem i all verden velger bil basert på hva de tror andre tenker?

Joda, jeg velger biler med hjertet selv. Men det er enkelte biler jeg unngår fordi stereotypen er for voldsom.

Kjører jeg pickup vil alle tro jeg er rasist og at søsteren min er moren til barna mine. Det er en allmenn oppfatning der jeg kommer fra og ikke noe jeg kan endre dessverre. Uansett hvor kult jeg synes det ser ut å kjøre gris med pickup.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Jeg kommer til å registrere den som C1 uten hastighetsbregrensning. 
Det gikk an før i tiden, usikker på hvordan reglene er i dag.

Om den ikke har blitt endret tilbake så ble den muligheten borte for typ 15 år siden. En kamerat var lett irritert over å få hastighetsbegrensning på sin pickup m/kapell og kraftig motor. Men ikke så irritert at han ville registrere den som personbil.. ;)

Lenke til kommentar
horrorr skrev (7 timer siden):

Om man sjekker linken under hidden contents fra Simen1 så står det vel gjerne at innstegsmodellen starter på rett under 40k USD.

Den spesifiserer også dette - "with the top-of-the-line model asking around $90,000"

Varianten til 40K er vel en nedstrippet utgave som kun er tilgjengelig for bedrifter og ikke "vanlige folk", i det minste i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...