Gå til innhold

Kundetiltak i banken hva nå

Anbefalte innlegg

For ett par dager siden ringte banken (Sbanken) og ville ha nye opplysninger da det hadde vært litt høyere bevegelser på kontoen min i det siste, det er ikke til å legge skjul på at jeg har kjøpt og solgt en del elektronikk i det siste, ihvertfall så ville banken vite hvor pengene kommer fra å slikt, jeg fikk litt panikk når de begynnte med slikt og sa jeg ikke hadde tid til å prate men de kunne ringe opp igjen om noen dager, etter å ha sjekket så har jeg vel tjent ca 20-30000,- på å selge data deler/skjermkort de siste mnd, men så fant jeg ut at slikt salg sikkert ikke går under hobbyvirksomhet.

Hva kommer til å skje nå? stenger de kontoen min eller? blir jeg rapportert til myndighetene? tenkte bare å spe på litt på inntekten min, går for tiden på skole men har deltidsjobb utenom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, del_diablo said:

20-30laken er jo ikke penger.
Så lenge det ikke gikk via kontakter har du et papirspor, og så lenge de henvises til papirsporet(f.eks VIPS) har de ingenting å fare med.
Så det er jo ingenting å bry seg om så lenge du har et papirspor å henvise til.

Han sier han har tjent 20-30 «laken». Dersom han har kjøpt for 2 000 000 og solgt for 2 030 000 for eksempel, vil han kunne visse utfordringer..

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (10 minutter siden):

Han sier han har tjent 20-30 «laken». Dersom han har kjøpt for 2 000 000 og solgt for 2 030 000 for eksempel, vil han kunne visse utfordringer..

Nei så mye har jeg ikke kjøpt og solgt for, det har for det meste gått i skjermkort og noen cpu'er.

Lenke til kommentar
studdent81 skrev (13 timer siden):

Hva kommer til å skje nå? stenger de kontoen min eller? blir jeg rapportert til myndighetene? tenkte bare å spe på litt på inntekten min, går for tiden på skole men har deltidsjobb utenom

Bare å roe ned, du har ikke gjort noe ulovlig enda. I verste fall er det vel snakk om at du bør skatte av noe av overskuddet, men det tenker jeg neppe skjer. Du må bare fortelle alt hva som har skjedd til Sbanken hvertfall, og om du vil roe nervene foreslår jeg en telefon til Skatteetaten der du spør om du skal innrapportere dette. Dette er en god side: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/inntekt-fra-aktivitet-pa-internett/

Men som du ser er kriteriene ikke veldig spesifikke :

Sitat

De samlede vilkårene for å anse en inntektsgivende aktivitet som virksomhet er at aktiviteten:

• tar sikte på å ha en viss varighet,
  • har et visst omfang,
  • er egnet til å gi overskudd, og
  • drives for skattyterens regning og risiko.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du legges på forsterket kundekontroll, det er ikke noe stress i seg selv. Du blir ikke overvåket, men transaksjoner av større karakter som kan settes sammen i et mønster som ligner hvitvasking, rapporteres til økokrim. 

Du er nok IKKE i faresonen, så slapp av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker det løser seg når du forklarer hva som er kjøpt og solgt.

Banken er pålagt å sjekke at det ikke er hvitvasking - dvs at kjøp/salg ikke kamuflerer utbytte fra kriminelle aktiviteter.

Burde være greit med kjøp/salg på Finn.  Folk selger jo brukte biler f.eks. for mye penger.  

Som noen er inne på går det sikkert en grense for hvor mye og ofte man kan kjøpe/selge ting før det vipper over i forretningsvirksomhet - men det blir mer en sak mellom deg og skattemyndighetene enn mellom deg og banken.  Banken skal bare sjekke at det ikke er hvitvasking.

F.eks.om det er kjøp/salg mellom en mindre gruppe personer kan dette gi mistanke om fiktive kjøp/salg = hvitvasking. 

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Om eg ikkje hugsar heilt feil er ein momspliktig dersom ein har omsetnad på 50 000 kroner i året. Men då må ein vel også allereie ha eit enkeltpersonføretak e.l. med org. nummer.

Denne grensen gjelder vel ikke brukte ting?

Mange som selger biler for mer enn 50k.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Dubious said:

Denne grensen gjelder vel ikke brukte ting?

Mange som selger biler for mer enn 50k.

Brukte biler er det ikke mva på uansett hvor mye en selger. Salg av egne brukte ting er normalt ikke mva (eller skatte-) pliktig.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, PanserJohan said:

Du legges på forsterket kundekontroll, det er ikke noe stress i seg selv. Du blir ikke overvåket, men transaksjoner av større karakter som kan settes sammen i et mønster som ligner hvitvasking, rapporteres til økokrim. 

Du er nok IKKE i faresonen, så slapp av. 

Hvitvasking etter hvitvaskingsloven er all befatning med utbytte fra en straffbar handling.

Derfor: dersom banken gjennom uvanlige bevegelser på en konto finner at en privatperson muligens driver ikke-registrert virksomhet (=mulig straffbar handling), vil de nok rapportere dette til økokrim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...