Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spm ang reparasjon på bil (bremser)


Anbefalte innlegg

Hei

Har ikke full peiling på riktige termer, og ønsker å legge ut jobb på mittanbud. Har problemer med bremsene, bremseklossene henger litt på bremseskivene som blir varme, dette kan løses midlertidig ved å dra i håndbrekket og slippe opp noen ganger. Jeg tror det er rust som er problemet her, men trenger bare litt hjelp til å finne ut spesifikt hva det er som kan være problemet. Noen her som kanskje er kjent med dette fra før? Vil bare ikke få noen på verkstedet til å skifte mer enn nødvendig. Jeg tror det er mekanismen som får klossene til å gå inn og ut på skivene, men vet ikke akkurat hva det heter. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klossmajoren skrev (18 minutter siden):

Hei

Har ikke full peiling på riktige termer, og ønsker å legge ut jobb på mittanbud. Har problemer med bremsene, bremseklossene henger litt på bremseskivene som blir varme, dette kan løses midlertidig ved å dra i håndbrekket og slippe opp noen ganger. Jeg tror det er rust som er problemet her, men trenger bare litt hjelp til å finne ut spesifikt hva det er som kan være problemet. Noen her som kanskje er kjent med dette fra før? Vil bare ikke få noen på verkstedet til å skifte mer enn nødvendig. Jeg tror det er mekanismen som får klossene til å gå inn og ut på skivene, men vet ikke akkurat hva det heter. 

Hei,

Vil tro at det problemet kan løses med å smøre opp stemplene i calipperne. Hvis de ikke er for mye rustet/pittet. Da må calipperne skiftes, og det koster selvfølgelig litt mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke stemplene man smører. De ligger stort sett i olje (bremsevæske). Det er glideboltene man smører. Men som regel må de også demonteres og rengjøres. Er de veldig ille må de poleres/slipes eller byttes.

Hvis stempelet går trått er det som regel korrosjon i caliperen under støvhetta. Standard prosedyre på verksted er å bytte hele caliperen. Vil man gjøre det selv så får man som regel kjøpt overhalingssett med det meste av det man trenger. Er stempelet veldig korrodert må det også byttes. Er det vanlig enkeltstemplet "flytende" caliper er det som regel ikke verdt å overhale. Uoriginale calipere koster veldig lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må jo bare nevne at å smøre opp glideboltene er ganske drøyt å bruke et verksted til å gjøre. Ikke mange kronene på Biltema-verktøy du behøver å bruke for å klare dette selv. Lett. Svært lett. Jeg er ingen bilmekaniker, men å skru ut to glidebolter, rengjøre dem og smøre dem med silikonfett er verdens enkleste jobb. Og noe du burde gjøre relativt regelmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...