Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

SM Sykkel eller streetfighter (naked)?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i ferd med og ta tung lappen (A). Og klarer ikke helt bestemme meg for hvilken type sykkel jeg skal kjøpe.

Har lyst på SM sykkel. Men jeg tror det blir både lange og korte turer. Derfor lurer jeg på om jeg heller burde gå for streetfighter. Er det noen SM sykler som egner seg for litt lenger turer? Eller burde jeg bare gå for streetfighter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du får ingen supermotard som egner seg til turer. Det er noen som klarer det, men det er nok ikke så gøy :)

Anbefaler nakensykkel på det varmeste, funker til alt som er på asfalt! Både korte leke/koseturer og lange europaturer.

 

Lenke til kommentar

Hvorfor egner de seg ikke? Når jeg tenker på lange turer, så tenker jeg litt rundt i Norge. Ikke europaturer. Tenker også at jeg ikke trenger veldig mye bagasje med meg. 

Hvor lange turer kan jeg kjøre, før SM sykkelen ikke egner seg lenger?

Lenke til kommentar

Hvilken sykkel som "egner" seg til langturer er veldig individuelt, klart at enkelte sykkeltyper kan være mer rettet mot "langturer" slik som touring og adventure sykler slik som BMW R1200GS, Honda Africa Twin osv med en oppreist kjørestilling, vindskjerm, varmeholker og bagasjeløsning. 

Folk har kjørt rundt store deler av verden med alt fra R-sykkel, mopeder og 125 cc pocket bikes. Kanskje ikke helt idelle sykler når man tenker på langkjøring, poenget er at man kan hvis man vil og man trives med å kjøre syklene.

I tillegg er det forskjell fra fører til fører, noen kan kjøre i timesvis før man trenger en kaffepause/dopause. Noen andre kan få tresmak i ræva etter en 45 minutters kjøretur. 

Lenke til kommentar

Min erfaring med SM på tur et et steinhardt og smalt sete, samt ofte ensylindra motor med mye vibrasjoner. Lite beskyttelse for vind, tungt å ligge i 100+ over tid. Bensinforbruk og kapasitet på tanken blir også begrenset til veldig korte etapper, ikke at du ikke trenger pausene, men det må planlegges mye mer hvor du skal kjøre med tanke på bensinstasjoner.

Nå vet jeg ikke helt hva du legger i langtur da, men jeg kjørte en tur på 78 mil i dag, og jeg på adventure sykkel blir rimelig kje av å kjøre så langt på den. Noe mer enn 20 mil på SM hadde blitt vanskelig for meg. Men det er såklart personlige preferanser som spiller inn der.

Jeg regner med det er en grunn til at det ikke er flere med SM som legger ut på langtur, men er det SM du absolutt har mest lyst på er det kanskje verdt å prøve?

Lenke til kommentar

Jeg er selv på leten etter ny sykkel. Og i litt same gate mtp å ha en sykkel som både funker til småkjøring/jobbpendling, men som også kan tas med på tur i sommer.

Jeg hadde en Honda Hornet 600 (naked) som jeg var veldig glad i. På norske veier med mye 70-soner er det en fin og lettmanøvrert sykkel som gir mye kjøreglede. Men jeg merket at jeg på litt lengre turer savnet litt vindskjerming. Sittestilling har vel også betydning over tid. Hvor fremoverlent man er. Er vel en grunn til at transalp og tiger lignende sykler har ganske "rett" sittestilling og vindskjerm. Så da er det å finne greit kompromiss her da. Litt fremoverlent, men ikke for mye.

Skulle jeg valgt sykkel bare til meg selv så hadde jeg fortsatt med den. Driftsikker, 102HK på 600 kubikk ga mye moro. Begrensningen lå på meg og ikke sykkelen for å si det sånn. ;) 

Men jeg har tenkt litt på om jeg ikke skulle ha ørlite mer kubikk for å ha litt større arbeidsrområde i oppoverbakkene opp mot Hardangervidda når jeg har med passasjer og litt last. Så nå drive rjeg ser på feks Triumph Street triple, Honda Nc750, Yamaha MT-07/09, Suzuki GSX750 og noe Kawasaki. Budsjettet mitt er 50 til 90 K.

Men jeg ser jo at Horneten hadde mye HK hentet ut fra 600 kubikk. Så mtp at mange av de med 750 kubikk og oppover har mindre hK enn min hornet hadde. Jeg er fortsatt fersk med mc-lappen i bare tre år og har lite peil på motor, så tar gjerne i mot innspill og tips på hva jeg "leser" ut av hk og kubikk på finn.no. Hva er greit hk/kubikk ratio?
Tenker generelt at noe japansk er "skuddsikkert" mtp motordrift osv. Og alle de jeg ser på pr nå kommer med litt vindskjerm. Horneten var helt naked. 2000-modell med rund lykt.

Et annet spm jeg også tenker på er kjørelengde. Har fått innspill på at jeg bør holde meg under 75 000 km kjørelengde, og helst under 50 000 og hvis mulig hvis vi snakker sykler fra 2000 til 2010 ish. Nyere sykler etter det bør kanskje ikke over 35 000 mtp slitasje osv. Men belær meg gjerne her. Dette er bare antakelser og hersay.

EDIT: Skriveleifer

Endret av Kristian E-G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...