Redaksjonen. Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 Model 3 Performance møter Porsche Taycan Turbo S Lenke til kommentar
molna Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 Leste jeg nettopp en test som sammenlignet en stygg og dørgende kjedelig allemannsbil mot en fullblods sportsbil? INGEN vurderer enten den ene eller den andre av disse to. I Teslaens forsvar skal det nevnes at fronten på Taycan ikke er helt på topp heller desverre. 3 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 18. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 18. mai 2021 Veldig enig i artikkel forfatter her, de færreste står nok å velger i mellom disse to bilene. Men det er utrolig å se hvor tett model 3 er på bilen. Skal bli spennende å se samme test med model S plaid... Evt roadster 2. Kjekt å se at noen tar lading på alvor og justerer for forbruk. Det gir ett "rett" bilde i motsetning til kW fikseringen som leverandørene har lagt sin elsk på. Folk lurer på hvor lang tid det tar å lade X antall km, ikke hvor stor momentan effekt en klarer å oppnå. Det er nerding. 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg Chief Skrevet 18. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 18. mai 2021 En litt underlig test, vil jeg si. For så ulike som disse bilene er, må sammenligningen i så fall være hvor mye ytelse får man i Model 3 Performance, og i så fall, hvor langt foran er en Taycan Turbo S. For jeg kan virkelig ikke se at det er noe annet å sammenligne. Og selv der, er det jo litt rått parti. 0-200 i Taycan Turbo S går unna på 9,6 sekunder, og i Model 3 Performance tar dette 14,1 sekunder. At det er mye krefter i begge er udiskutabelt, men forskjellen merkes spesielt godt når man skal dra på, når man allerede er i grei fart. I Taycanen går det ekstremt godt, selv i høy hastighet. Og selv om Model 3 Performance kan kjøres ganske kjapt på en bane, er kjøringen krengete og ubehagelig. Men med aktive stabilisatorstag, og et understell som er helt i verdensklasse, oppleves Taycan ekstremt mye bedre ut i sving. Den krenger ikke i det hele tatt, og er utrolig stabil i sving. Man kjenner at dette er bygget av noen som kan sportsbil. Model 3 føles mer tilfeldig i sving. Den kommer gjennom, men det føles mer som flaks at det gikk, enn at det er med god kontroll. Styringen er også helt grusom, til sammenligning med den i Taycan. Porsche er kjent for mye, og god styring er en av de. Man får virkelig mye kommunikasjon gjennom rattet. Selv om det er elektronisk servo. Man vet hva som skjer på framhjulene. Så sammenligner man de sportslige egenskapene, vil jeg si at det er svært langt avstand mellom bilene. Også på vanlig vei, med normal bruk. Men for all del. Man klager neppe i en Model 3 Performance heller. Men klasseforskjellen er absolutt merkbar på vanlig vei. Og bare det at Model 3 Performance har bløte seter, nesten uten sidestøtte, gjør at man blir mye mer kastet rundt når man bruker bilen litt aktivt. Den er mye mer slitsom å kjøre aktiv. Og det er der jeg mener man kjenner at den egentlig ikke er bygget for det. Men jeg mener man misforstår bilen om man tenker at Model 3 Performance skal være en sportsbil, for det er det ikke. Og det vil den aldri kunne være. Men den er uhorvelig kjapp for det den er, som er en medium stor familiebil. Taycan derimot defineres av Porsche som en 4-dørs sportsbil. Og det føles den også som. At rekkevidden ikke er like god, er jo langt på vei på grunn av vekt og størrelse på hjul. Taycan 4S, med 19"-hjul går omtrent like langt som Model S Long Range. Så bilen er ikke noe særlig verre på effektivitet. Men med svære hjul påvirkes rekkevidden mye. Det kommer også til å gjelde for PLAID, men PLAID+ skal ha 200kWh-batteripakke, og da har man rikelig, selv med svære hjul. Men nå mener jeg at man har nok rekkevidde, også i Taycan Turbo S. For når man skal langt, kjører man den på en litt annerledes måte, og da går også den ganske langt. Man kommer fint 450km i Taycan Turbo S, om man følger trafikk, og ikke er tung på høyrefoten. Alt kan naturligvis sammenlignes med hverandre, men for meg blir det to helt forskjellige verdener. 7 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg uname -i Skrevet 18. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 18. mai 2021 Når 80% av artikkelen dreier seg om det journalistene forstår seg på(lading og rekkevidde) og de siste 20% hvor de ikke har så mye å tilføye(hva som gjør at Turbo S koster 2 mill), hvorfor velger de ikke heller bare å sammenligne med en nedstrippet Taycan 4S til halve prisen? Ville de merket forskjell annet enn at de vet at den er litt tregere på 0-100? 6 4 Lenke til kommentar
Shelby Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 Helt grei sammenligning. Hvor mye mer får en for 1,5 mill kroner? Nesten ingenting. Hadde vel kostet Tesla maks 50 000 kroner å utlignet Taycan. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 Shelby skrev (9 timer siden): Helt grei sammenligning. Hvor mye mer får en for 1,5 mill kroner? Nesten ingenting. Hadde vel kostet Tesla maks 50 000 kroner å utlignet Taycan. Det blir som å sammenligne en Skoda superb med en rolla royce. Begge kan nok kjøre like hurtig og ha plass til 5 personer. Det er bare å se på interiøret så forstår man at den ene er en kostbar bil 3 Lenke til kommentar
Shelby Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 Dashbordet er jo stort sett dataskjermer, og det er verken avansert eller kostbart i 2021. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 Shelby skrev (9 timer siden): Dashbordet er jo stort sett dataskjermer, og det er verken avansert eller kostbart i 2021. Tenkte mere på interiør. Seter materialer finish og design. Tesla 3 er nitrist inni. Dårlige seter, mangler en masse justeringsmuligheter, ikke taktrekk, kjipt ratt, ingen dashbord. Bare en skjerm som ser ut som det skulle ha vert en prototype der design ikke var klart. Lydisolering er ikke bra og ved banekjøring vrir karosseri seg så mye at vinduene får problemer med tetning. Så nettop en video med noen som testet på nurnburgring. Batteriet ble varm og bilen mister ytelse. Går man i detaljer finner man mye mere. To trinns gear, justerbar fjæring, bedre kjølesystem, ytelser som holder seg uavhengig av batteri lading. Dessuten stusser jeg litt på definisjon av effektivitet. Målinger viser at den er helt ok i forhold til teoretisk energiforbruk. Den har større frontareal og større vekt. Sannsynligvis har den et høyere intern forbruk på pumper og vifter. Da får den dårlig wltp forbruk men relativt bedre forbruk ved motorvei. En m3 performance er heller ikke optimal mhp virkningsgrad. LR er bedre. La nylig ved en graf som viste det. I min barndom var det flere som puttet Porsche motor i vw bobler. Resultatet ble omtrent det samme som her. Sikkert mye raskere enn en 911 0-100 men fremdeles en boble. 4 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 La meg peke ut den åpenbare store hvite elefanten i rommet. Dog, delt i flere deler siden dette er ikke en svart/hvitt sak: For det første, ble Taycan Turbo S lansert IKKE som en konkurrent mot TM3, men fullt utpimpede tidligere kjent som 100D utgaven av model S, med sine sånn ca 2,5s/100kmt. Å sidestille TM3 med TTS blir som å sammenligne en rimelig Golf med en Ferrari. For det andre, selv denne sammenligningen blir urettferdig: alt som heter "sport" i dag er IKKE sportbiler - men la oss kalle det "høyytelse personbiler". La meg bare gjøre det klinkende klart at banebil =//= "sportsbil". Akkurat slik som en helt alminnelig RR-sykkel er ikke direkte en sykkel for RR, men en "sivil" utgave av det mest sannsynligvis går på banen. Tenk Kawasaki H2 mot H2R. I det minste er Kawasaki ærlige med hva som er ment for hvermansen med ambisjoner om å yppe seg da lyskrysset bytter fra rød til grønn, og hva som er ment for den som kaller en velt i 160kmt for "Jeg sklei bare litt". Så til meat and potatoes av saken så ønsker jeg å gå rett i strupen på de som kjøper gatevennlige utgaver av alt som har noe "R" eller "Turbo" eller "sport" i navnet sitt, men er som forklart før en sivil, forbrukervennlig, nærmest sagt familieutgave av hva som påstås å være et kjøretøy for faktisk konkurranse, spesielt tenker jeg nå på Porsche: Alle, absolutt alle, ages 3 and up som det sies på leketøy myntet til salg for USA, vet at Porsche er lagt for mannfolk i dyp 40-års krise med ambisjoner om å vekke i seg spenstige år som er for lengst (og håpløst) forbi. Dette, addendum "tysk luksus" enn hva det måtte bety. Jeg antar det hele både mtp interiør og ytelse smelter litt sammen i ett da en aldrende familiefar bestemmer seg å tømme sparekontoen ikke for på skaffe seg en uppet Busa for å plutselig delta i Isle of Man TT, men for å nettopp hevde seg blandt gutta boys gjengen, med det en boomer vet best: noe ufattelig påkostet, ytelsesmessig så vidt over gjennomsnittet, met et rykte som kun andre boomere kan faktisk sette pris på. Nå snakker vi ikke om en blodtrimmet Cosworth/Supra/RX7 med 3 rotorer og en sjåfør som faktisk for en gangs skyld klarer å utnytte investeringen sin i det ALLER MINSTE på en liten ulovlig drag/race kl 0230 på natten downtown ved en motorvei ved siden av em eller annen stor/middelstor by, men om han Ole Olsen som har kiden sin endelig meldt på NTNU mens han ønsker å "finne seg" igjen i det som er egentlig en race men kun mot alderen som utilgivelig tar sitt. Dette, og nettopp dette er kundegruppen hos Porsche. Kanskje også hans side chick som da selvf kjører en x-over. Ikke overbevist? Look no further, for kun en bil myntet på boomere som definitivt ikke har en turbo kan ha ordet "turbo" i navnet. Morsomt nok slik gamle Intel-baserte maskiner hadde "turbo" knapp en gang i tiden, bare så gebiss-generasjonen ikke skal rote seg vekk i ordet "overklokking". Nuff said om den biten. Nå da post scriptum, den tekniske siden, der Porsche dret seg på legget så det holdt. La meg minne på at sett bort fra den elendige rekkevidden som er på nivå med den "nye allmen stasjonvognen" med like boomerete navn E-Tron (siden, selvfølgelig, "de der moderne datagreiene" minner om filmen Tron, og jeg mener ikke den relativt nyeste men den fra 1982), har også klart å få et hårstrå bedre akselerasjon ifht forrige generasjons S kun ved hjelp av hverken batteri, heller ikke den obveroppskrytte 800V systemet - men... drumroll... pga en 2trinns girkasse. Jada. I vår herrens år 2021 så skulle et selskap som har sine røtter helt tilbake og før tiden til da de bygde stridsvogner for Hitler, med all bilkunnskapen sin, ty til en girkasse... i en elbil. Patetisk. Cherry on the cake - er saken med Ionity or den fantastiske "se vi er raskere en Tesla!!111!!1" påstanden, som røk i en kvasi-recall der Porsche selv anbefalte å helst ikke lade med maks effekt.... nein nein, natürlich gibt's hier 'ne Batterie die kan das alles entnehmen... aber... also please just reduce it, ja, because zis 800v is no use since charge speeds are unaffected by voltage so you'll burn your batteries out... not really, but really. Dette går tilbake til faktisk ladekurve, som illustrerer over ladetiden, at vesle TM3 som er rett og slett den billigste bilen man kan få med en T på, lader egentlig like fort omtrent, der den uvesentlige lille toppen som TTS "kaprer" ved å da si se på oss, vi lader "fortere i begynnelsen". Kan totalt skjønne hvordan dette er verdt halve prisen av en ok liten enebolig. Jauuda. Og alt dette gutter og jenter, for prisen (2 mill = nesten 4 TM3!!!) av en Roadster eller en Plaid. Lol. Minner også litt om den ufattelige fanboy-koren som skrøt helt opp i skyene Porn... jeg mener Polestar, som endte, ja, slik den endte Men dette er en egen historie, som holdes i egen strategisk reserve. Sånn i tilfellet den også dukker opp, i tilfellet den er allerede ikke lagt under 5 lag med støv. 5 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 Skal ikke sitere han over men en av de tingene en slik bil gjør er at selv en 90-åring som klarer å holde rattet i ro og trykke ned gass pedalen vil klare en god 0-100tid. Tidligere var slike tider forbundet med ekstreme skills. Man måtte kjenne bilen ekstremt godt for å øke moment på bakhjula slik at mesteparten av vekta kom over drivhjulene. Dette ved å kombinere motorkraft og clutch på en måte de færreste klarer. Så akselerere uten for mye hjulspinn opp til det turtallet der effekten akkurat dropper så mye at motoren vil yte høyere effekt på andre gear. Så skal man lynkjapt trå inn clutch,skifte gear, og så få bilen ned på drivhjulene igjen uten for mye hjulspinn med korrekt bruk av clutch, motorturtall og pådrag. Ufattelig vanskelig. Så øker hastighet, bakhjula skal med gasspedal holdes på slippgrensen til neste gear. Slik var det i gamle dager om man ville utnytte bilen og motor Max. I dag kan man som sagt kjøpe en bil til 500 000kr og tro man er like god. 3 Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 19. mai 2021 Del Skrevet 19. mai 2021 Er det turbo i Porschen? 1 Lenke til kommentar
oceana Skrevet 19. mai 2021 Del Skrevet 19. mai 2021 Ja, på hekken, det ser du jo :-) 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 19. mai 2021 Del Skrevet 19. mai 2021 Trestein skrev (9 timer siden): Slik var det i gamle dager om man ville utnytte bilen og motor Max. I dag kan man som sagt kjøpe en bil til 500 000kr og tro man er like god. 70% av 911 GT3 solgt i USA har manuell girkasse. Sikkert mange som ikke skjønnner bæret av et valg som gjør at bilen blir mindre kvikk. Det eneste som teller er et tall i en brosjyre, ikke sant? 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 19. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 19. mai 2021 Merkelig å sammenligne bil til 2M med en til 0,5M, men ikke så galt at det ikke er godt for noe. TM3-eiere blir sikkert sjarmert av tanken på å nesten nå opp til Porschen på noen punkter. 10 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. mai 2021 Del Skrevet 19. mai 2021 (endret) 12 hours ago, nessuno said: La meg peke ut den åpenbare store hvite elefanten i rommet. Dog, delt i flere deler siden dette er ikke en svart/hvitt sak: For det første, ble Taycan Turbo S lansert IKKE som en konkurrent mot TM3, men fullt utpimpede tidligere kjent som 100D utgaven av model S, med sine sånn ca 2,5s/100kmt. Å sidestille TM3 med TTS blir som å sammenligne en rimelig Golf med en Ferrari. ... Et utmerket innlegg, men "2,5s/100kmt" trekker ned. 😬 Endret 19. mai 2021 av trikola 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19. mai 2021 Del Skrevet 19. mai 2021 oceana skrev (4 timer siden): Ja, på hekken, det ser du jo 🙂 På 80-tallet kjøpte folk Turbo-merker og satte på bilene sine, så hvorfor ikke Porsche også? 😄 2 Lenke til kommentar
frodeopd Skrevet 19. mai 2021 Del Skrevet 19. mai 2021 Theatercafeen og Mc Donalds ligger begge i Klingenberggata. Kan TU sammeligne de - vær så snill? På teknisk grunnlag selvfølgelig. 3 4 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 19. mai 2021 Del Skrevet 19. mai 2021 Det er vel åpenbart at denne artikkelen ble skrevet utelukkende for å få klikk. Når de selv skriver i artikkelen at det er en tullete sammenligning, så blir det krystallklart hva intensjonen er. Og det virket, siden vi alle er her for å lese og kommentere. Forslag til neste sammenligning: Tesla Model X mot Lamborghini Urus. Den slappe italienske kua er et sekund tregere 0-100, så folk som kjøper Urus må være fullstendig syke i hodet 🤭 1 Lenke til kommentar
kristianev Skrevet 19. mai 2021 Del Skrevet 19. mai 2021 Hva er det som er dørgende kjedelig med en Model 3? Må vel bare være design og byggekvalitet ettersom den har MYE flere features enn Taycanen. Ytelsen kan også sammenlignes selvom den ene koster 4x så mye. Også litt morsomt at den nyeste Taycanen har samme rekkevidde som en model X fra 2016. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå