Odd R. Valmot Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 Først i verden: Telekamera i denne toppmobilen gir to ulike forstørrelser med én sensor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2021 Del Skrevet 19. mai 2021 (endret) Fra prinsippskissen ser det ikke ut som teleobjektivet skifter linser fra ett til et annet sett. Det ser ut som de bare skyves aksielt og da ser jeg ikke poenget med å bare tillate "endestoppene" som gyldig posisjon. Det burde være en smal sak å gi kontinuerlig zoom mellom 70 og 105 "millimeter". Når det gjelder 12 Mp så begrenser det muligheten for digital "zoom". Særlig på teleobjektivet vil det være en ulempe sammenlignet med andre toppmodeller med periskopobjektiv. Nei, 12 Mp har ikke noe med hastighet å gjøre. Færre piksler gir riktignok mindre data som prosessoren må kverne, men alle prosessorer i nyere telefoner har mer enn nok kraft til å kverne unna om så 100 Mp i høyt tempo. 12 Mp kan til og med redusere hastigheten sammenlignet med f.eks 100 Mp, fordi større piksler fanger flere elektroner per piksel og dermed tar det lengre tid å "tømme" pikslene for elektroner, via signalgang til sidekanten av CMOS-brikken og deretter A/D-konverteren. Analog signalgang er den største sinken her, ikke den digitale. Men ikke misforstå meg. Jeg har ikke bare kritikk mot 12 Mp. Det har en annen fordel, som jeg ikke ser nevnt direkte og det er relativt store piksler (1,2-1,6 mikron). Det gir svært bra signal-støy-forhold og gode optiske egenskaper. For min del trumfer denne fordelen lett de to ulempene. Men det hadde selvsagt vært en fordel med ennå flere av disse store pikslene og dermed større sensor. Sensorene er som et solcellepanel. Det er om å gjøre å fange flest mulig fotoner og da er økt areal en enkel måte å oppnå det på. Større optikk hjelper også godt på, men det må være en viss balanse mellom størrelsen på sensor og optikk eller så begynner man å få for store kompromisser på den ene eller andre siden. Sitat På sikt tror han at gapet mellom tradisjonelle kameraer og mobilkameraer vil lukke seg, selv om de profesjonelle fotografene vil fortsette å bruke de store kameraene. Marketing snake-speak. Det er fysiske lover som hindrer mobilkameraer å få like gode egenskaper som kamera med fysisk større sensorer og optikk. Markedsføringspratet har kun til hensikt å forføre mobilbrukere til å tro at de kjøper en telefon med innebygget kamera med profesjonelle kvaliteter. Dette er uredelig og på kant med norsk markedsføringslov. Profesjonelle fotografer vil fortsette med fysisk store kamera av flere grunner enn ergonomi. Fysikk/optikk. Endret 19. mai 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå