Gå til innhold

Skatt på feriepenger opptjent i år

Anbefalte innlegg

Jeg byttet jobb i år, i forbindelse med utbetaling av feriepenger fra tidligere arbeidssted utbetalte de også feriepengene opparbeidet i perioden jeg jobbet for de i 2021. Disse pengene skattes det av. Hva har dette å si for meg? Er disse skattepengene bare tapt inntekt jeg nå gikk glipp av fordi de betalte de ut nå, eller får jeg disse tilbake igjen et annet sted? Har jeg nå betalt for mye skatt i år og får igjen på selvangivelsen jeg skriver neste år? Eller betaler jeg mindre skatt neste år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Penger er penger, uansett om det er feriepenger eller "vanlig" lønn og skattelegges på samme måte. Feriepenger skattlegges det året de utbetales. Eneste forskjellen er at du slipper forskuddstrekk hvis de står over til neste år.

Endret av BIGG
Lenke til kommentar
BIGG skrev (17 minutter siden):

Penger er penger, uansett om det er feriepenger eller "vanlig" lønn og skattelegges på samme måte. Feriepenger skattlegges det året de utbetales. Eneste forskjellen er at du slipper forskuddstrekk hvis de står over til neste år.

Jeg har jo allerede betalt forskuddstrekk på lønnslippene som har bygd opp denne feriepenge potten. Og jeg kommer jo også til å betale forskuddstrekk tabell 71xx på alle lønningene mine inneværende år or neste år?

Lenke til kommentar
Rudde skrev (15 minutter siden):

Jeg byttet jobb i år, i forbindelse med utbetaling av feriepenger fra tidligere arbeidssted utbetalte de også feriepengene opparbeidet i perioden jeg jobbet for de i 2021. Disse pengene skattes det av. Hva har dette å si for meg? Er disse skattepengene bare tapt inntekt jeg nå gikk glipp av fordi de betalte de ut nå, eller får jeg disse tilbake igjen et annet sted? Har jeg nå betalt for mye skatt i år og får igjen på selvangivelsen jeg skriver neste år? Eller betaler jeg mindre skatt neste år?

Når årets feriepenger utbetales i år så trekker man skatt av disse slik at du skal unngå restskatt. Bakgrunnen er at du f.eks har 500K i lønn, men så får du i tillegg noe av årets feriepenger og ender opp på f.eks 525K og da er det kjekt å bli trukket skatt nå og ikke få en restskatt på 10K neste år.

Neste år så har du kanskje også forventet lønn på 500K, men da er allerede 25K av disse utbetalt og ikke skattepliktige neste når. Du får da utbetalt 475K men skatter som om du skulle fått 500K og får tilbake på skatten når oppgjøret for neste år kommer - altså i 2022.

Pengene er altså ikke tapt, men du får noen svingninger i inntekt som du ellers ikke skulle hatt. Dersom dette gjør at du svinger over/under trinnene i trinnskatt så kan du tape noe på dette. Svingningene kan også påvirke sykepengegrunnlag og pensjonsgrunnlaget i folketrygden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...