Gå til innhold

Bidrar feiring av nasjonaldager til økt polarisering i verden?

Anbefalte innlegg

Som regel er en nasjonaldag en dato som markerer det enkelte lands uavhengighet og selvstendighet. Dette markeres på forskjellige måter. Ofte med heftige militære parader og en fremførelse av "styrke og makt" med en solid dose tradisjoner brygget på god gammeldags nasjonalfølelse. Nasjonalisme er som kjent en politisk ideologi (på godt og ondt) men kan også handle om nasjonalfølelsen vår - altså tilhørigheten til en nasjon. 

Norge er etter mitt syn en nasjon med "ekstrem nasjonalisme" - vi svever jo nærmest av stolthet med bunaden vår på en eller annen fjelltopp, og bruker gjerne store ord for å beskrive hvor bra Norge er på alle måter (godt jekket ned mellom linjene av den gode gamle janteloven). 17 mai skiller seg også litt ut fra andre land jeg har besøkt på nasjonaldagen - gjennom at vi gjødsler nasjonalismen og fremhever alle disse tingene som gjør nordmenn til nordmenn.... og alt det der. Senest i dag så jeg en barnehage gå i "17 mai tog" (på 18 mai ;p) - mens de ropte "hipp hurra for Norge".

Vi er privilegerte og heldige som har et godt og velfungerende demokrati. Vi har ingen store konflikter av betydning med andre land - og har heller ikke behov for å vise frem makt og styrke med heftige militærparader til skrekk og advarsel for andre land. Så vi kan heller dyrke de andre sidene av vår nasjonalisme. Slik alle andre land også gjør. Men jeg mener - og tror - at dette bidrar til at det enkelt lands innbyggere setter seg selv og egen nasjon foran andre. "Vi er bedre, vi er best, ingen slår oss."

I land som har et spent forhold med andre land. Vil ikke denne økte nasjonalismen bidra til økt polarisering - som igjen gir økt avstand til å forebygge eksisterende men også fremtidige konflikter? 

I likhet med Norge er USA også et land med stor nasjonalfølelse. Russland er også med i den klubben. USA vil være stor og sterk, det samme ønsker Russland. Nasjonalismen som begge stormaktene har - som sitter dypt i innbyggerne, vil etter mitt syn gjøre diplomatiske bånd vanskeligere så lenge det finnes uenigheter mellom de ulike parter. Dersom man visker vekk mye av denne nasjonalfølelsen - og heller ser litt mer objektivt og nøytralt på uenighetene. Da tror jeg man også enklere vil finne løsninger som begge parter kan leve med. 

Den absolutt verste sort av nasjonalisme er nazismen. En særdeles sterk og ekstremt rasebasert nasjonalisme. Det blir selvfølgelig helt idiotisk å sammenlikne 17 Mai med nazismen. Selv om det er symboltunge tradisjoner, tog og parader - flagg og hilsener. Likhetene er der. Men det er kun fordi nasjonalismen kan gå i mange ulike retninger. Hvor sunt er det egentlig?

Jeg tror verden i sin helhet er tjent med mindre nasjonalisme og mer globalisme.

Hva er deres tanker rundt dette? Sier ikke at jeg har rett i mine tanker. Dette er først og fremst en teori basert på observasjoner og egne tanker. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på noen land der nasjonalismen er svak. Det fører lett til borgerkrig. Nasjonalisme i seg selv er bra. 

Norge er etter mitt syn en nasjon med "ekstrem nasjonalisme" - vi svever jo nærmest av stolthet med bunaden vår på en eller annen fjelltopp, og bruker gjerne store ord for å beskrive hvor bra Norge er på alle måter (godt jekket ned mellom linjene av den gode gamle janteloven).

Eller er det mer en fridag og en unnskyldning for å hive på seg bunad eller annen finstas og drikke med god samvittighet? 
Vet flesteparten i det hele tatt hvorfor vi feirer 17.mai-datoen. Synes ikke Norge er noe særlig mer nasjonalistisk enn mange andre land. 

Men jeg mener - og tror - at dette bidrar til at det enkelt lands innbyggere setter seg selv og egen nasjon foran andre. "Vi er bedre, vi er best, ingen slår oss."

Det er jo greit å sette seg mål å strebe etter å være best. Bør vi ikke til en viss grad sette vårt eget lands innbyggere foran andres? 
Staten bør iallefall det. 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 time siden):

Hva er deres tanker rundt dette?

Nå har jeg en ganske radikal holdning til alt som heter grenser egentlig og mener jo nesten at landegrenser i det hele tatt er en oppkonstruert og ødeleggende ting her i verden. Men sett bort i fra det tror jeg rotårsaken til polarisering er noe annet enn "feiring av nasjonaldag" og lignende. Jeg synes det er dumt at nasjonalisme i større og større grad knyttes mot fremmedfrykt/-hat. Det er helt teit, men når jeg heiser flagget på 17. mai så kommer det med en liten bismak for tiden, nettopp fordi flagget og nasjonalisme den siste tiden er blitt mer forbundet med negative nasjonalistiske konnotasjoner og ikke positiv stolthet, samhørighet o.l.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg en ganske radikal holdning til alt som heter grenser egentlig og mener jo nesten at landegrenser i det hele tatt er en oppkonstruert og ødeleggende ting her i verden. Men sett bort i fra det tror jeg rotårsaken til polarisering er noe annet enn "feiring av nasjonaldag" og lignende. Jeg synes det er dumt at nasjonalisme i større og større grad knyttes mot fremmedfrykt/-hat. Det er helt teit, men når jeg heiser flagget på 17. mai så kommer det med en liten bismak for tiden, nettopp fordi flagget og nasjonalisme den siste tiden er blitt mer forbundet med negative nasjonalistiske konnotasjoner og ikke positiv stolthet, samhørighet o.l.

Hovedårsaken til den økte polariseringen er helt klart noe helt annet enn feiring av nasjonaldagen. Jeg tror som @debattklovn påpeker at de færreste reflekterer så mye over dette. Jeg får også en liten bismak av å "heise flagget" (noe jeg ikke gjør). Det har vært noen forsøk på å skape et "verdensflagg" - blant annet: https://1worldflag.com/.

Landegrenser og religion er nok de to mest ødeleggende ting jeg kan komme på her i verden. Tenk om alle tok del i samme kunnskap, høstet av samme frukter som planeten vår gir oss. Uten at vi trenger å "kaste bort" disse ressursene på militæret (satt på spissen, ironisk nok står militæret for mye av de teknologien vi benytter i deg daglige). 

Om noen tusen år blir nok disse grensene stadig mindre - og restriksjonene dem gir viskes sakte ut. Vi reiser mer, formerer oss på tvers over kulturer - og til slutt kommer alle til å se tilnærmet like ut. Kanskje. Eller kanskje ikke. Kanskje hele verden går under før den tid. 😜 Uansett; verden er en merkelig og primitiv plass.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...