Gå til innhold

Denne veien skal kunne lade bilen mens du kjører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må selvsagt bygges dypt nok til at ikke piggdekk og snøplogen ødelegger det. Det går selvsagt ut over virkningsgraden.

Hvis ladeeffekten er for eksempel 10 kW og man skal overføre 10 kWh så må man bygge dette systemet ned i like mange km veibane som man kjører i løpet av en time. F.eks 60 km i veibanen i en 60-sone. Hva koster det å bygge induksjonslading i en 60 km lang veistrekning?

Hvordan er det med høna og egget-problematikken? Hvor mange veier støtter dette og hvor mange biler støtter det? Hvor mye penger må til for å komme "over kneika" på dette systemet?

Stopper man på en hurtiglader og lader 6 minutter med 100 kW får man like mye energi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote

Platene lager vekslende elektriske felt, som tiltrekker seg og frastøter et par tilsvarende plater festet til bunnen av elbilene.

Det er langt fra første gang at forskere eksperimenterer med trådløse ladealternativer for elbiler. Helt tilbake i 1986 ble mulighetene for trådløs lading av elbiler testet, som en del av et samarbeid mellom lokale myndigheter, universiteter og offentlige og private selskaper.

De siste årene har mange teknologibedrifter også brukt teknologien til å lade elektroniske enheter og særlig mobiltelefoner.

Er det bare meg som ikke fatter hvordan det skal fungere? Høres litt ut som 'en-polet kondensator', men mest sannsynlig er det jo magnetisk felt - ikke elektrisk - ettersom de sammenlikner med trådløs lading av mobiler. Og så skal platene tiltrekke og frastøte hverandre.

Originalartikkel

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Dessuten må det da koste vannvittig mye å bygge ut et slikt system? En ting er alt som skal ned i bakken for selve ladingen, men det blir vel også mye infrastruktur for å få frem strøm? Sammenlignbart med å sette opp en hurtiglader for hver 20. meter eller deromkring?

Jeg tror kanskje jeg ville prøvd dette teknologien på parkeringsplasser i stedet. Men der er jo lading med ledning et alternativ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det fornuftig å bruke ressursar på dette eller burde det heller blitt brukt på ladestasjonar?

Det er mange tekniske utfordringar for ei sånn løysing og om effekten er så låg at det kun gjev nokre få kWh lading så spørs det om det er fornuftig. Kanskje på veier med mykje kø der det går treigt og ein faktisk hadde fått nokre prosent, men det er vanskeleg å sjå føre seg kva omfang dei tenker på.

Straum må overførast og distribuerast med dei tap det innehar. I ei framtid som er meir basert på fornybar energi bør me strebe etter å unngå unødig sløsing med energi.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
kmlund skrev (1 time siden):

Dessuten må det da koste vannvittig mye å bygge ut et slikt system?

Zeph skrev (20 minutter siden):

Er det fornuftig å bruke ressursar på dette eller burde det heller blitt brukt på ladestasjonar?

En hurtigladestasjon a 4 stk 50 kW hurtigladere koster i størrelseorden 1 million, alt inkludert.

Jeg vet ikke hvor mye det koster å installere en lang nok ladebane til at det gir mening, men det vil overraske meg om det er i nærheten av kostnadseffektivt. I eksemplet over her regnet jeg på 10 kW * 60 km, og jeg kan godt legge til at systemet burde kunne lade ~20 biler samtidig for å få levert samme mengde energi pr time som hurtigladerne. Tilførselskabler vil nok bli vesentlig lengre, samt at hele veistrekninga må få det induktive systemet integrert. Det blir sikkert ikke billig. Også må man ha mottakere på bilene.

Lenke til kommentar
OrIoN89 skrev (11 minutter siden):

Dette høres ut som tap. Ville kanskje prøvd meg på å lage parkeringsplasser med lademulighet.

Høres intuitivt ut som en god idé... men

Hva koster det å sette opp noen ladebokser på veggen eller på stolper, sammenlignet med induksjonsladere med IP68++ som graves ned i hvert parkeringselt og asfalteres over? Får du en pris på kablede ladere og dobbelt så høy pris på induktive så begynner valget å bli veldig enkelt allerede der. Så gjør man en undersøkelse i borettslaget eller hvor man nå skal ha laderne, hvor mange som har induktive mottakere, eller kan tenke seg å investere i en ettermontert sak under bilen, eller som i det hele tatt har biler som lar seg bygge om på den måten. Da finner man nok ut at man må ha både induktive + kablede og da blir fort valget ennå enklere.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Høres intuitivt ut som en god idé... men

Hva koster det å sette opp noen ladebokser på veggen eller på stolper, sammenlignet med induksjonsladere med IP68++ som graves ned i hvert parkeringselt og asfalteres over? Får du en pris på kablede ladere og dobbelt så høy pris på induktive så begynner valget å bli veldig enkelt allerede der. Så gjør man en undersøkelse i borettslaget eller hvor man nå skal ha laderne, hvor mange som har induktive mottakere, eller kan tenke seg å investere i en ettermontert sak under bilen, eller som i det hele tatt har biler som lar seg bygge om på den måten. Da finner man nok ut at man må ha både induktive + kablede og da blir fort valget ennå enklere.

Du har oversett det viktigste problemet med induksjonsladning: det er svært viktig å posisjonere kobberspolene riktig, bommer du med 1 cm kan du ende opp med å kaste bort flere prosent.

Hva med biler som har understell og/eller karosseri av stål (og det er jo en del av dem)? Det kan jo bli interessant 😅

trikola skrev (3 timer siden):

Er det bare meg som ikke fatter hvordan det skal fungere? Høres litt ut som 'en-polet kondensator', men mest sannsynlig er det jo magnetisk felt - ikke elektrisk - ettersom de sammenlikner med trådløs lading av mobiler. Og så skal platene tiltrekke og frastøte hverandre.

Hvis det faktisk er elektriske felt lurer jeg på hvordan i alle dager de skal forhindre utladninger til omgivelsene. Asfalt er jo generelt en insulator, men jeg hadde fortsatt ikke likt tanken på å sette opp elektriske felt i veibanen. Skal man skru av ladeplatene når det er tordenvær? Hva om noen får motorstopp og må ut av bilen?

Lenke til kommentar

Skal dette ha noen misjon, må det nok langt kraftigere effekt enn 10 kW. Dessuten vil det først og fremst være effektivt foran lyskryss der det typisk ligger infrastruktur (strømkabler) allerede, og hvor bilene fort kan bli stående en stund, som ved rushtrafikk.

Dette er gjerne tidspunkt der man allerede har greit med strøm, ihvertfall på vei til jobb, da vi ikke kan anta at alle har lademulighet på jobb.

Som flere andre påpeker, det er langt mer virksomt om dette kommer steder der man blir stående en stund, gjerne med en effekt som tilsvarer AC--lading. Jeg har stor tiltro til at trådløs lading i bysentra vil komme.

Ingen knot med kabler, og man fyller på mens man gjør andre ting, og med nok ladeplater gravd ned og et smartsystem for å styre lading, så vil det være likegyldig om det er en elbil eller ladbar hybrid, eller endog en ren ice-bil som parkerer, da det ikke sendes strøm til en plate under en ikke-ladbar bil, men effekten kan enten sendes til en annen ladeplate, eller øke effekten for en bil som ber om raskere lading.

Jeg vil tro at man får støtte for lynlading også (forskning pågår), så det vil mest sannsynlig ta over for fysisk kabel om noen år. Bare skrytefaktoren vil jo føre til at mange private vil installere dette hjemme hos seg.

Selvsagt vil det bli dyrere enn kablet lading, men når ladeplata ligger under asfalten, er den mer beskyttet enn en tradisjonell ladestolpe. Skapet med nødvendig hardware ellers, kan da stå mer beskyttet, og kanskje og visuelt bedre innpasset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man bør være forsiktig med å kjøre på disse veiene med pacemaker. Med tanke på at det er et felt med trådløs strøm med ladeffekt på flere kW under bilen. Elektriske felt vil alltid lekke til omgivelsene og fanges opp av bl.a. pacemakere. Jeg vet om folk som bekymrer seg for stråling fra mobiltelefonen, men dette er faktisk et elektrisk felt man kan dø av ganske momentant i verste fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...