Dana83 Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Hei Er det mulig å flytte mitt boliglån over til eget AS? Jeg lurer på om det kan gi meg noen fordeler å være personlig gjeldfri mens boligen står på mitt AS. Er det forståelig? Lenke til kommentar
frekri Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Da må du leie til markedspris av eget selskap. Et firma må betale skatt ved salg på gevinst. Mens du privat slipper. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Hvis du leier ut deler av egen bolig så slipper du vel å skatte av det, selv om det er til eget AS? Eller gjelder det bare hvis man leier ut til privatpersoner til "boligformål"? Lenke til kommentar
frekri Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Han foreslo å selge boligen sin til eget firma. Han kan ikke låne bort en bolig fra et firma til en aksjonær uten å skatte av det. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 https://www.revregn.no/i/2003/6/revisjonogregnskap03-06-22 Bolig i eget as = en skattebombe Daglig leder/eneaksjonær i Storhaugen Invest AS hadde bodd vederlagsfritt i en kombinert kontor-/ og boligeiendom som tilhørte selskapet. Riksskattenemnda anså aksjonærens bruk av boligdelen som et inntektstap for selskapet, og skattla dette. Ved skjønnet over tapt leieinntekt la man ikke markedsleie til grunn, men tilbakeførte rente- og vedlikeholdskostnader, samt tilla inntekten tapt avkastning på egenkapitalen. Høyesterett var enig med Riksskattenemnda. 2 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 https://www.magma.no/bruk-av-bolig-mv-eiet-av-eget-aksjeselskap-potensiell-skattefelle «Hvis en aksjonær benytter selskapets eiendom til private formål, er det vel kjent at det må betales markedsmessig leie hvis en skal unngå skattemessige konsekvenser for selskapet og aksjonæren. Høyesterett har i en nylig avsagt dom gått lenger enn dette og foretatt beskatning på grunnlag av kostnadene selskapet har hatt ved å erverve og eie boligen.» 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå